Indien we in een soort van 'matrix' zitten gaan we er toch nooit weten of het zo is, of zullen we der nooit uitgeraken. dus kunnen we beter stopn met onze energie in zulke theorieën te steken en ons bazeren op onze werled
![Gechoqueerd :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Moderator: Rhiannon
Zoals ik al zei, is de Theorie van Alles alleen maar pragmatisch, dus het meest praktische.zeveraar schreef:Ja maar die theorie kan alles wel verklaren binnen die wereld, waarom verder gaan dat je neus lang is?
Indien we in een soort van 'matrix' zitten gaan we er toch nooit weten of het zo is, of zullen we der nooit uitgeraken. dus kunnen we beter stopn met onze energie in zulke theorieën te steken en ons bazeren op onze werled![]()
Knownothing schreef:Nee, falsifieren gebeurt empirisch (met experiment of waarneming dus)
Volgens mij maken zowel het rationalisme als het empirisme gebruik van de logica, dus ook van falsificeerbaarheid. Bijvoorbeeld bij de snarentheorie wordt eerst gekeken of deze wiskundig (logisch-rationalistisch) falsificeerbaar is en daarna pas of hij met experimenten (logisch-empirisch) falsificeerbaar is.
Mafkees schreef:Knownothing schreef:Nee, falsifieren gebeurt empirisch (met experiment of waarneming dus)
Volgens mij maken zowel het rationalisme als het empirisme gebruik van de logica, dus ook van falsificeerbaarheid. Bijvoorbeeld bij de snarentheorie wordt eerst gekeken of deze wiskundig (logisch-rationalistisch) falsificeerbaar is en daarna pas of hij met experimenten (logisch-empirisch) falsificeerbaar is.
Dat klopt niet hoor. Wat jij rationalistisch falsifieren noemt is gewoon checken op interne fouten. Falsifieerbaarheid is een heel contrete term die een concept beschrijft dat je nog niet goed begrepen hebt denk ik. Kijk daarom eens hier.
Je bedoelt paradigmatisch denk ik..Mafkees schreef:Zoals ik al zei, is de Theorie van Alles alleen maar pragmatisch, dus het meest praktische.zeveraar schreef:Ja maar die theorie kan alles wel verklaren binnen die wereld, waarom verder gaan dat je neus lang is?
Indien we in een soort van 'matrix' zitten gaan we er toch nooit weten of het zo is, of zullen we der nooit uitgeraken. dus kunnen we beter stopn met onze energie in zulke theorieën te steken en ons bazeren op onze werled![]()
Nee, ik bedoelde pragmatisch, lees maar 'ns goed wat zeveraar schreef.virtus schreef:Je bedoelt paradigmatisch denk ik..Mafkees schreef:Zoals ik al zei, is de Theorie van Alles alleen maar pragmatisch, dus het meest praktische.zeveraar schreef:Ja maar die theorie kan alles wel verklaren binnen die wereld, waarom verder gaan dat je neus lang is?
Hrmm, ok.. ik dacht paradigmatisch omdat zeveraar het heeft over het bazeren op onze eigen wereld, dus in het paradigma van wat wij als 'onze eigen wereld' zien.