Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
ArjenvS
Artikelen: 0

Dimensies

Is er iemand die dit weet of me in ieder geval een idee kan geven wat het oudste werk is waarin dit naar voren kwam wat hij of zij kent?
Mag ik jullie vragen waar in de geschiedenis precies het woord dimensie het eerst gebezigd werd? Of in welk document het het eerst genoemd werd? Of in welke beschaving (of land) dit begrip voor het eerst naar voren kwam?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein
AIL

Re: Dimensies

Misschien een dom antwoord, maar bedoel je wanneer de term voor het eerst gebezigd werd met de inhoud die er nu aan gegeven wordt? Want het woord komt etymologisch gezien natuurlijk uit de klassieke talen, dus dan zou je daar moeten zoeken, als je wilt weten, waar het woord zelf voor het eerst voorkwam.
ArjenvS

Ik bedoel zeker niet de waarde die wij eraan geven. Het is juist di waarde die ter discussie staat. Vandaar dat ik de oorsprong van het woord wil weten. Wanneer je verder terug graaft in de menselijke geschiedenis zie je namelijk vaak dat hele volksstammen allang wisten hoe de vork in de steel zat op bijv. wiskundig of sterrenkundig niveau. Ook blijkt steeds vaker natuur en scheikunde geen ongewone kennis geweest te zijn in oude beschavingen.

Ik heb de hypothese dat we het woord dimensie een beetje verkeerd inschatten en daarom zoek in naar de oorsprong hiervan.

~Albert Einstein
majstro

ArjenvS schreef:Ik bedoel zeker niet de waarde die wij eraan geven. Het is juist di waarde die ter discussie staat. Vandaar dat ik de oorsprong van het woord wil weten. Wanneer je verder terug graaft in de menselijke geschiedenis zie je namelijk vaak dat hele volksstammen allang wisten hoe de vork in de steel zat op bijv. wiskundig of sterrenkundig niveau. Ook blijkt steeds vaker natuur en scheikunde geen ongewone kennis geweest te zijn in oude beschavingen.  

Ik heb de hypothese dat we het woord dimensie een beetje verkeerd inschatten en daarom zoek in naar de oorsprong hiervan.
In het Latijn betekende "dimensio" gewoon "afmeting", van "di(s)-" (uiteen) en "metiri" (meten), een gewoon woord voor een alledaags begrip dus. In het Engels is "dimension" trouwens nog steeds een gebruikelijk woord voor "afmeting".

De betekenissen van "dimensie" in de moderne wetenschappen zijn ook modern. Een zin als "de dimensie van het uur is tijd" zou een oude Romein als onbegrijpelijke wartaal in de oren geklonken hebben.

Het komt heel vaak voor dat gewone Latijnse of Oudgriekse woorden in de wetenschap een betekenis hebben gekregen die ze oorspronkelijk niet hadden. Dat is trouwens ook met inheemse woorden gebeurd, denk maar aan "veld" in "elektrisch veld".
ArjenvS

Okee; dit is heel interessant; dan vraag ik me af wie of waar en hoe en waarom het woord dimensie het eerst gebruikt heeft zoals het tegenwoordig in de moderne wetenschappen gebruikt wordt.

Alhoewel er me nu ook ander verband duidelijk wordt.

Anyway.. heeft iemand daar kennis van of over?

~Albert Einstein

Terug naar “Taalkunde”