majstro, ik vind het toch wel wat ver gaan om te suggereren dat het beheersen van 8 tot 9 talen bij mensen ten koste zou gaan van iets anders. Volgens mij is dat voor iemand met een beetje aanleg vrij gemakkelijk te doen. Zelf spreek ik uiteraard vloeiend Nederlands, en ik denk dat ik Engels daar wel bij kan voegen. Duits spreek ik een heel klein beetje, Italiaans ben ik aan het leren. Latijn beheers ik ook redelijk, maar daar heb ik de laatste tijd weinig aan gedaan.'
Ja, maar al de talen die je noemt zijn Indo-europees, en dus verwant, wat het aanleren ervan wel vergemakkelijkt. Bovendien stamt het Italiaans als Romaanse taal van het Latijn af. Als je Latijn kent, kost het leren van Romaanse talen natuurlijk minder moeite. Verder behoren Nederlands, Duits en Engels alle drie tot de westelijke tak van de Germaanse subfamilie van het Indo-europees, wat betekent dat ze objectief gezien niet zo erg veel van elkaar verschillen.
Er zijn mensen die beheersen bijv. 40 talen. Dat gaat wel ver.
Ik heb jaren geleden toen ik nog TV keek (tegenwoordig vind ik dat tijdverspilling) eens een Vlaming in een programma gezien die ook veel talen sprak. Hoeveel weet ik niet meer, maar wel meer dan 10 geloof ik. Die man leek me geestelijk vrij normaal, maar hij vertelde wel dat hij een vreselijk slecht richtingsgevoel had (dat heb ik trouwens ook) en dat hij op weg naar de studio verdwaald was, wat hem heel vaak overkwam. Tja, het menselijk brein bestaat nu eenmaal uit een eindig aantal cellen.
En ja, 40 talen is indrukwekkend, maar vergeet niet dat de meeste talen niet op zichzelf staan. De Turkse talen vormen bijvoorbeeld een vrij homogene groep. Ik heb gehoord dat Turken om een elementair niveau met de sprekers van Turkse talen in Centraal-Azië kunnen spreken zonder dier taal geleerd te hebben. Als je Turks kent, is het waarschijnlijk vrij gemakkelijk om nog een stuk of 10 verwante talen onder de knie te krijgen.
En wat noem je "beheersen"? Ik vind dat ik zelf het Engels wel aardig beheers en ik denk dat ik meer Engelse woorden ken dan de meeste moedertaalsprekers. Maar toch moest ik een paar dagen geleden opzoeken wat een "kinderwagen" in het Engels was, want dat wist ik niet. En toen ik het had opgezocht, had ik niet het gevoel van "o ja!", dus kennelijk heb ik ook nooit geweten.
En dan heb je natuurlijk nog het verschil tussen actieve en passieve beheersing, en het verschil tussen gesproken en geschreven taal, dus op zich is het lastig te beoordelen of iemand die 10 talen spreekt, werkelijk een grotere talenkenner is dan iemand die er 40 spreekt. Misschien spreekt de eerste wel 9 talen vloeiend en de tweede 39 gebrekkig. Of misschien zijn de 10 talen sterk van elkaar verschillend terwijl die 40 tot drie of vier onderling nauw verwante groepen behoren die bij slechts een of twee taalfamilies ingedeeld kunnen worden.