Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Juanisimo
Artikelen: 0

Re: Gaat (Veel) vreemde talen leren ten koste van iets anders?

Alhoewel het vrij oubollig klinkt is Perzisch de juiste Nederlandse benaming voor de taal. Farsi wordt enkel gebruikt in het Perzisch zelf.
WitProduct

Waarom je het Nederlands een moeilijke taal vindt, is me een raadsel. Het verschilt toch niet zo heel veel van het Duits of het Engels?
Ik spreek natuurlijk voor mezelf: maar soms kan het leren van een taal gemakkelijker zijn wegens moeilijkere grammatica. Moeilijkere grammatica dwingt een mens tot meer aandacht en die extra aandacht vergemakkelijkt het leerproces terug.

Misschien is het Nederlands zo moeilijk wegens de tendens naar vereenvoudiging wat de taal eentoniger maakt, maar ook weinig rekening houdt met de dialectiek en de taalfossielen die daar nog in leven.
albert davinci

Dat zou goed kunnen.

Ik houd zelf helemaal niet van dialecten en taalfossielen. Ze mogen van mij allebei verdwijnen, hoe sneller hoe liever. Fossielen belemmeren de communicatie alleen maar en voor dialecten geldt hetzelfde. Ik vindt zoiezo veel dialecten vervelend klinken.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Mathiz

En dan heb je natuurlijk nog het verschil tussen actieve en passieve beheersing, en het verschil tussen gesproken en geschreven taal, dus op zich is het lastig te beoordelen of iemand die 10 talen spreekt, werkelijk een grotere talenkenner is dan iemand die er 40 spreekt. Misschien spreekt de eerste wel 9 talen vloeiend en de tweede 39 gebrekkig. Of misschien zijn de 10 talen sterk van elkaar verschillend terwijl die 40 tot drie of vier onderling nauw verwante groepen behoren die bij slechts een of twee taalfamilies ingedeeld kunnen worden.
jah inderdaad hier heb je een punt want iederre nederlander zou ook kunnen zeggen van ik kan belgisch (of vlaams) spreken

ik zelf ben niet zo goed in talen en ben dyslect wat het allemaal nog veelmoeilijker maakt want kijk ik zit nu op school en sta gewoon op mijn rapport een 10 voor scheikunde aan het einde van het schooljaar (mijn leraar die tevens ook natuurkund geeft snap niet waarom ik nog op de HAVO zit) maar voor engels sta ik een 3,9 dus ik denk wel dat er iets inzit van als je in het ene beter bent dat dat dan ten koste gaat van het anderre.

(let dus niet alteveel op de spelling :P :roll: )
1207

Misschien is het Nederlands zo moeilijk wegens de tendens naar vereenvoudiging wat de taal eentoniger maakt, maar ook weinig rekening houdt met de dialectiek en de taalfossielen die daar nog in leven.

volgens de buitenlanders die ik ken is Nederlands zo moeilijk omdat verschrikkelijk onregelmatig is en er dus heel moeilijk een lijn in te trekken is.
WitProduct

1207 schreef:
WitProduct schreef:
volgens de buitenlanders die ik ken is Nederlands zo moeilijk omdat verschrikkelijk onregelmatig is en er dus heel moeilijk een lijn in te trekken is.
Ik kan nochtans een Engelse migrant die perfect Nederlands spreekt en het bovendien gemakkelijk te leren vond. Volgens mij verschilt het echt van persoon tot persoon.

Een taal moet je goed liggen naar je collectief onderbewuste. Op die manier heb ik problemen met het mondelinge Frans, maar dan wegens politieke redenen. Ik vind dat Fransen ook onvoldoende articuleren in tegenstelling met Spanjaarden, Italianen, Duitsers, Engelsen en Nederlanders.

Wij zijn overigens niet zó onregelmatig, wel, in het beschaafd Nederlands dan en met de spellingsheisa terzijde. Het hedendaags Nederlands is een zéér analytische taal met bitter weinig archaïsche elementen. Mettertijd is onze taal enorm gesimplificeerd zelfs. Het verdwenen estetische element is misschien wat onze taal voor sommigen saai aandoet.
albert davinci

Ik vind de Nederlandse taal ook nogal saai maar ik weet niet ofdat dat is omdat ik het gewend ben ofdat ik gewoon niet zo van de taal hou. Ik lees in ieder geval lievel Engelstalige boeken dan Nederlandstalige romans. Idem voor televisie.

Terug naar “Taalkunde”