Een kwestie van eerst meten hoe veel lucht je uitademend tijdens een fysieke inspanning (weegschaal??). Als je dit dan reproduceerd in rust (dus zonder te zweten), dan kan je hieruit afleiden wat je met zweten verliest.albert davinci schreef:Ok, dat is dan duidelijk. Ik had nog niet gedacht aan de ademhaling. Dom, dom, dom
Dat is inderdaad niet te onderschatten. Iedereen die een bril heeft weet dat
De grote vraag om dit op te lossen is dus hoeveel vocht je verliest met jouw ademhaling wanneer je intensief ademt. Misschien kunnen we beginnen met een ordegrootte aan te geven; centiliters, deciliters? Ik heb eigenlijk geen idee. Ik herinner me van ademhalingsfysioilogie dat het een niet te onderschatten hoeveelheid is.
Waarom wil je weten hoeveel je uitademd? Voor het doel van deze vraag is dat toch precies hetzelfde als transpireren?Dat vraag ik niet enkel omdat ik het om de één of andere vreemde reden interessant vind om dat te weten maar ik zou dat ook graag willen weten zodat ik weet hoeveel ik extra moet drinken om geen vochttekort te krijgen.
Maar je produceert toch bulten warmte bij het sporten? Hoe wordt die warmte gegenereerd? Door beweging. Hoe wordt die beweging opgewekt? Door spierkracht. Uiteindelijk kom je er zo op uit dat er glucose omgezet wordt in 34 ATP en een zootje CO2. Die adem je weer uit. Correct me if i'm wrong, maar dat gebeurt er toch wel? Nou is dat wel zo belachelijk weinig dat je het niet meetelt.Er wordt geen massa omgezet in energie bij scheikundige reacties (althans niet meetbaar) dus hoeveel reacties er ook plaatsvinden, massa verlies je inderdaad alleen door iets uit te scheiden.
(althans niet meetbaar)