die opmerking over "zieken vragen er zelf om" is wel heel ongepast en naast de kwestie.
Zeg 1207, als jij kritiek geeft op mij wil je dan op zijn minst specifiek zijn en niet door vage bewoordingen iets suggereren.
Wat ik heb gezegd is dat je veel kan doen om ziekte te voorkomen. Dat is niet mijn mening, dat is een feit wat gestaafd wordt door vele prospectieve- en retrospectieve epidemiologische studies evenals door allerlei andere soorten studies. Als jij 3 keer per week 15 glazen alchohol drinkt dan moet je niet verbaasd zijn als je met 50 jaar leverchirrose krijgt wetende dat jouw lever maar 3 glazen alchol per dag kan verwerken om maar een voorbeeld te noemen. Studeer jij geneekunde? Zo nee, dan weet je niet waar je over praat. Zo ja, dan zou je beter moeten weten.
Iedere arts of gevorderde geneeskundestudent weet wat de factoren zijn die het het grootste risico geven op tal van chronische ziektes. De grote risicofactoren zijn; stress, te hoog vetpercentage, roken, meer dan 2 glazen alcohol per dag, niet aan sport of andere intensieve beweging doen, onvoldoende vitaminen binnenkrijgen door éénzijdige voeding. Als je er voor zorgt dat je dit risicogedrag niet vertoont heb je vééél minder risico op één van de grote chronische ouderdomsaandoeningen; hart-en vaataandoeningen, CVS, COPD, kanker.
Om maar wat voorbeelden te noemen:
- Obesitas vergroot het risico op hart- en vaataandoeningen, kanker, diabetes
- Stress vergroot oa het risico op hart- en vaataandoeningen, tumoren, immunologische aandoeningen (asthma, rheuma, autoimmunologische aandoeningen). Ja, chronische stress verslechtert ook het immuunstelsel
dramatisch.
- Gebrek aan bewegin vergroot het risico op obesitas en stress
- Alcohol geeft vergroot het risico op levercirrhose (bijna volledig veroorzaakt door alchol of obesitas), obesitas, kanker
Zo kan ik nog lang doorgaan. Natuurlijk, je kan pech hebben met jouw genen en ik zal ook nooit tegen iemand zeggen dat hij de ziekte aan zichzelf te wijten heeft. Feit is dat als je gezond leeft dat het risico op de chronische 'ouderdomsaandoeningen' drastisch kleiner.
Back on topic. Éénder wat iemand zijn redenen zijn om geen orgaandonor te willen zijn, als hij/zij nee zegt dan is het nee en niemand heeft iets met die persoon zijn/haar redenen te maken. Ik ben het volledig eens met wat Ger typte in zijn laatste reactie. Hij verwoordt het beter dan dat ik dat zou kunnen en hij heeft groot gelijk. Voor orgaandonatie geldt hezelfde als voor sex, nee is nee.