hmm, nee, dit is niet echt wat ik bedoelde...
ik bedoel dat als iets heel snel beweegt, of dat er dan een tijdsverschil is tussen de effectieve beweging en de overeenkomstige beweging in een schaduw
je kan het probleem denk ik ook zo stellen:
je hebt een een laserpennetje, dit beweegt in de x-richting vooruit met 0.70c, en schijnt in de y-richting op een, voor de gemakkelijkheid, oneindig groot vlak. is er dan een afbuiging van deze lichtstraal?? dus , blijft die achter?
ik dacht misschien dat het zo zat: als het laserpennetje beweegt met een consante snelheid, dan zal er geen afbuiging zijn,
versnelt het laserpennetje echter, dan is er wel een afbuiging, dit is in overeenkomst met de algemene relativiteitstheorie, die zegt dat er geen onderscheid te bemerken valt tussen een stysteem dat eenparig versnelt, of een systeem dat zich in een zwaartekrachtveld bevindt, en aangezien de zwaartekracht een lichtstraal afbuigt, zal dus de lichtstraal van het versnellende laserpennetje ook afbuigen...
ik ben alleen niet helemaal zeker of dat dit probleem analoog is aan mijn eerst gestelde probleem
ja, inderdaad doemdenker
de "hmm, nee, dit is niet echt wat ik bedoelde" was tegen tettha