1207 schreef:WitProduct schreef:
Misschien is het Nederlands zo moeilijk wegens de tendens naar vereenvoudiging wat de taal eentoniger maakt, maar ook weinig rekening houdt met de dialectiek en de taalfossielen die daar nog in leven.
volgens de buitenlanders die ik ken is Nederlands zo moeilijk omdat verschrikkelijk onregelmatig is en er dus heel moeilijk een lijn in te trekken is.
Ik kan nochtans een Engelse migrant die perfect Nederlands spreekt en het bovendien gemakkelijk te leren vond. Volgens mij verschilt het echt van persoon tot persoon.
Een taal moet je goed liggen naar je collectief onderbewuste. Op die manier heb ik problemen met het mondelinge Frans, maar dan wegens politieke redenen. Ik vind dat Fransen ook onvoldoende articuleren in tegenstelling met Spanjaarden, Italianen, Duitsers, Engelsen en Nederlanders.
Wij zijn overigens niet zó onregelmatig, wel, in het beschaafd Nederlands dan en met de spellingsheisa terzijde. Het hedendaags Nederlands is een zéér analytische taal met bitter weinig archaïsche elementen. Mettertijd is onze taal enorm gesimplificeerd zelfs. Het verdwenen estetische element is misschien wat onze taal voor sommigen saai aandoet.