Anonymous
Artikelen: 0

Blauwe lucht

Hoi

Ik vraag me dit al een tijdje af:

Waarom is de lucht blauw? En had het bijvoorbeeld net zo goed geel of groen kunnen zijn? Is de blauwe kleur slechts toeval?

Groetjes, Menno
noortje

Re: Blauwe lucht

niet zo'n makkelijke vraag:

het heeft te maken met polarisatie en verstrooiing.

een molecule kan optreden als een dipool oscillator. hierdoor gaat ze licht uitstralen na exitatie door een ander licht. deze uitstraling gebeurt in alle richtingen loodrecht op de as.

In onze atmosfeer zit o2 n2 en microscopische deeltjes.

Zij gaan vooral korte golflengten verstrooien (scattering): vooral blauw en UV. --> lucht kleurt blauw

wanneer de zon ondergaat, zie je dat de lucht rood wordt, dit komt doordat het zonlicht nu door veel meer luchtlagen moet, waardoor er veel meer scattering is --> zeer veel verstrooing en het rode blijft over.

dat is ook de reden waarom wolken wit zijn: waterdruppels zijn niet microscopisch dus hebben we geen verstrooiing, maar reflectie.

bij zeer veel luchtvervuiling, ga je rodere zonsondergangen hebben.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
Anonymous

Tis me nog niet helemaal duidelijk maar bedankt voor je snelle reactie.

Ben helaas (nog) niet zo geleerd :shock:
noortje

heb het zelf ook nog niet zo lang gezien in natuurkunde.

Als je zegt wat je niet begrijpt, wil ik het best wel proberen uit te leggen, anders wachten tot je een prof hebt die het vanaf het begin uitlegt :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
aphrodite

Het licht van de zon is wit, maar toch is een hemel zonder wolken blauw. Het witte zonlicht is ook niet puur wit: het is samengesteld uit verschillende kleuren met uiteenlopende golflengten. In volgorde van afnemende golflengte zijn dat: rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet. Luchtmolekulen verstrooien alleen licht met korte golflengten. Daarom zien we tegen de zwarte achtergrond van de wereldruimte alleen blauw: de blauwe lucht dus.

Grotere deeltjes verstrooien alle kleuren in het witte zonlicht en leveren dus ook wit licht op. Als er dus veel stof of vocht (waterdruppeltjes) in de atmosfeer zit, dan wordt de blauwe kleur fletser wordt of zelfs witachtig. In een industriegebied zien we daarom zelden een diepblauwe lucht. Tijdens opklaringen na een regenbui, die de lucht heeft schoon gewassen, en in schone lucht aangevoerd uit de poolstreken is de lucht donkerblauw.

Hoe droger en schoner de lucht, hoe blauwer de kleur. Vandaar dat we ook hoog in de bergen vaak een prachtige blauwe hemel zien. Een diepblauwe lucht wijst meestal op een lage relatieve vochtigheid.

Het hemelblauw is alleen zichtbaar tegen een donkere achtergrond. Hoog aan de hemel recht boven ons hoofd is dat de zwarte sterrenhemel, maar om de stralen nabij de horizon te zien moeten we over een grotere afstand door een dikke luchtlaag bij het aardoppervlak heenkijken. Laag in de atmosfeer zitten meer grotere deeltjes en waterdruppeltjes waardoor we de zwarte achtergrond niet meer kunnen zien. Daarom is de blauwe kleur bij de horizon vaak bleker of bijna wit. Als er in de verte bergen te zien zijn fungeren die als donkere achtergrond. Daar ligt dan soms een blauwig waas overheen.

Buiten onze dampkring, waar het licht niet wordt verstrooid, is de hemel inktzwart en zijn ook overdag de sterren zichtbaar.In de weerrapporten op TT-pagina 705 wordt een hemel waarin de waarnemer geen of vrijwel geen wolk kan bekennen aangegeven als onbewolkt. Dunne sluierwolken waar de zon doorheen schijnt worden als licht bewolkt gerapporteerd, ook al bedekken ze de hele hemel.
Anonymous

Aha, nu is het een en ander me al duidelijk. Het ligt dus eigenlijk aan de golflengte van de verschillende kleuren van het licht.

Ja ik vroeg het me gewoon opeens af. Heb je ooit :wink:
noortje

dus eigenlijk aan de golflengte van de verschillende kleuren van het licht

neen, want in de ruimte heb je hetzelfde licht met dezelfde golflengte, maar daar ishet gitzwart. het komt door de verschillende microscopisch kleine deeltjes in de lucht en de atomen die het licht "verstrooien" of scatteren
arjesara

experimentje: neem een glazen bak water en los er wat handzeep in op zodat het enigszins troebel wordt. Schijn dan langs het water en even later door het water. Je zien dan dat door de verstrooiing van het zeep bepaalde kleuren licht beter worden doorgelaten dan anderen. WElnu, in onze atmosfeer is dan identiek, alleen dan is het zeep de lucht.
T Noitn

neen, want in de ruimte heb je hetzelfde licht met dezelfde golflengte, maar daar ishet gitzwart. het komt door de verschillende microscopisch kleine deeltjes in de lucht en de atomen die het licht "verstrooien" of scatteren

Hmm, toch wel. Zonlicht is een mix van straling van verschillende golflengtes, ook onzichtbare (denk maar aan infrarood; warmte dus).

Om straling te verstrooien moet de afmeting van de scatterer van de orde zijn van de golflengte van de straling. Dus hoe kleiner de deeltjes in de lucht, hoe korter de golflengte van het verstrooide licht, dus hoe blauwer de lucht.

In de ruimte is er evenveel licht, er zijn alleen geen scatterers om het licht te verstrooien, dus zie je het niet.

Terug naar “Optica en Akoestiek”