Waarom zou je het placebo, waar regelmatig laatdunkend over gesproken wordt, wettelijk moeten blijven belemmeren in alle gevallen:
ze worden toch ook helemaal niet wettelijk belemmerd? zoals johan2 al zegt, homeopathie zit zelfs in je verzekeringspakket!
Het mag dan in het zorgpakket zitten, een gedeelte van de reguliere artsen is het daar niet mee eens. Renckens vindt, namens de Vereniging tegen de Kwakzalverij, dat een regulier arts die ook homeopathische middeltjes voorschrijft zijn professie te schande maakt.
Het placeboeffect is een verschijnsel waarmee de reguliere geneeskunst een groot gedeelte van door de alternatieve geneeskunst geclaimde successen kan
verklaren, en daarmee kan
weerleggen (tenminste als specifiek aan de behandeling te danken succes). Je zou dus verwachten dat placeboverklaringen "dodelijk" zijn voor alternatieven. Het tegendeel is echter waar. De laatste tien jaar kom ik steeds vaker teksten tegen waaruit blijkt dat de alternatieven het placeboeffect omarmen en het niet zien als een
weerlegging, maar juist als een
bevestiging van de werking van hun behandeling: Hun behandeling zet het zelfgenezend vermogen van de patient in werking.
Te veel regulieren, Renckens voorop, zien het placeboeffect als een vorm van verlakkerij die tegen hun erecode indruist en waaraan zij dus niet mee mogen werken. Te weinig zien het als een reëel "geneesmiddel".
Wie van zijn hoofdpijn afgeraakt doordat hij
denkt dat hij een asperientje slikt (en daardoor endorfinen aanmaakt) is evengoed
wel van zijn hoofdpijn af. Daar moet een arts zich niet te min voor voelen. Om bij dat andere topic aan te sluiten (wetenschap vs pseudowetenschap): ook hier tonen sceptici zich vaak star en dogmatisch en doen meer kwaad dan goed.
Is het niet zo dat een placebo alleen effect heeft als diegeen die ze gebruikt, niet weet dat het een placebo is?
Ja, en daarom vinden te veel artsen het een vorm van bedrog waar zij niet aan mee mogen doen.
Anecdote: Voor het zwaar grieperige dochtertje van mijn bij homeopathie zwerende buurvrouw ging ik 's avonds laat met het recept van haar homeopathische huisarts naar de apotheek. Wat kreeg ik mee? 1 doosje belladonna D-zoveel en 1 doosje paracetamol.
Zelden zo vrolijk een apotheek verlaten!
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)