Jan van de Velde schreef:We zijn nou blijkbaar verzand in een welles-nietes meningenspelletje, waar we zo niet uit gaan komen. De preciezen aan de ene kant, de rekkelijken aan de andere.
Kunnen we voor beide meningen geen onderzoeksgegevens vinden, en die eens met elkaar vergelijken?
Poe, dat is nogal een vraag.
Zonder het welles-nietes-spelletje te willen oprakelen, ben ik graag puristisch bezig, ik wil het zo goed mogelijk doen. Ik erger me echt aan van alles. Ik kan er niets aan doen...
Als je me vraagt welke associaties ik heb met mensen die fouten maken, dan heb ik een paar categorieën:
- neerlandici/experts/puristen. Associeer ik met: maken nooit fouten. Heerlijk om mee om te gaan en van te leren, ik word graag gecorrigeerd, ik wil zoveel mogelijk van ze leren.
- mensen die zeer goed Nederlands kunnen spreken en schrijven (ik reken mezelf hiertoe). Ook fantastisch om mee om te gaan, helemaal als ze net als ik openstaan voor kritiek van categorie 1.
Mijn man is er zo een, we beleven veel plezier aan het verbeteren van onszelf.
- mensen die in het algemeen goed Nederlands spreken en schrijven en op forums af en toe een typefoutje maken of iets verkeerd schrijven. Ik spreek ze daar niet op aan, ze doen het meestal goed.
- Mensen die consequent fouten maken met -d en -dt, hun/hen (ook al mag het, ik vind het echt niet staan om alleen hun te gebruiken), etc. Vind ik niet zo slim overkomen, diegene heeft vast niet goed opgelet bij Nederlands en zal niet veel lezen, want dan weet je dit soort dingen.
- Mensen die enorm veel fouten maken, de ergste categorie. Fotograveren, en een heleboel andere enorme fouten die iemand die ik ken maakt: hoogst ergerlijk, iedereen weet dat die persoon erg slecht in Nederlands is en dus corrigeer ik de fouten niet, maar ik vind het bedroevend. Evenals het schrijven van agterdeur. Heel erg. Mijn associatie bij zulke woorden is dat die persoon erg slecht moet zijn in Nederlands en waarschijnlijk na de basisschool geen opleiding meer heeft genoten waarbij Nederlands een belangrijk onderdeel was (tactisch uitgedrukt of niet?
).