jdr
Artikelen: 0

Spinoza's Ethica

Ik ben een absolute n00b als het gaat om Spinoza, maar hij heeft de laatste tijd wel mijn aandacht getrokken.

Ik zou graag een begin willen maken in Spinoza's Ethica die hier online vertaald staat.

Probleem is dat in de laatste paar honderd jaar de Nederlandse taal erg veranderd is en ik bij vele woorden/begrippen geen idee heb van de hedendaagse vertaling, afgezien daarvan is het vrij ingewikkelde kost.

Ik vrees dat ik hier in mijn eentje niet uit ga komen.

Graag zou ik hier op dit forum een topic openen waarin ik met meerdere geinteresseerden dit werk bespreek.

Mijn vraag is dan; is hier animo voor, hoe zou ik dit het beste vorm kunnen gaan geven en wat is daar de juiste plek voor? (taalwetenschappen of filosofie)
Jan van de Velde
Moderator

Re: Spinoza's Ethica

Ik ben geen moderator, maar volgens mij heb je twee problemen, taalkundig en filosofisch. Als ik zo de vertaalde teksten lees waarnaar je refereert lijkt me dit zo niet zo heel erg ouderwets Nederlands (die Burger leefde midden 19e eeuw) dus ik denk dat je het beste naar het filosofieforum gaat. Een klein taalprobleempje hier of daar moeten we daar ook wel kunnen oplossen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Apeiron

Misschien is onderstaand boek En je zult spinazie eten van J.Knol een aanrader?

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...77&Section=BOOK[/i][/url]
PNCO

Ik heb Ethica al een tijdje hier liggen.. zie dit als de aanleiding om te beginnen met het echte lezen.. thnx dus voor de tip jdr en als ik meer weet.. zal ik dat hier melden..

Mvg

Pieter
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
jdr

Apeiron schreef:Misschien is onderstaand boek En je zult spinazie eten van J.Knol  een aanrader?

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enf...77&Section=BOOK[/i][/url]
Dat is wellicht ook een idee, ik zal eens wat recensies proberen op te zoeken over dit boek.

Ik heb al Steven Adler's 'Spinoza' naast me liggen waarin ook wel het één en ander uitgelegd wordt, het is echter vooral een biografie (wat minder mijn interesse wekt).
Ik heb Ethica al een tijdje hier liggen.. zie dit als de aanleiding om te beginnen met het echte lezen.. thnx dus voor de tip jdr en als ik meer weet.. zal ik dat hier melden..
Deze draad had ik voornamelijk bedoelt om mensen te verzamelen die ook interesse hadden in het gezamelijk doorwerken van 'Ethica' en ideeen op te doen om een draad hiervoor op te zetten.

Deze draad is verplaatst naar dit forum, maar zou wat mij betreft ook kunnen dienen om Spinoza te bespreken.

Leuk dat je ook een start gaat maken.

Wat mij voornamelijk aanspreekt aan Spinoza is zijn zuivere materialistische denkwijze en het daarop gekoppelde naturalistische pantheisme.
ArjenvS

Uuh...mag een tegenstander van de huidige zienswijze van de ethiek ook meedoen?

Mijns inziens is er sind Aristoteles' visie op de ethiek (en spinoza praat voornamelijk hierover en zegt weinig vernieuwends) ontzettend veel ellende in de wereld ontstaan. En dit allemaal door toedoen van zijn leraar Plato.

Da's raar om mij dit te horen zeggen zeker?
It is a miracle that curiosity survives formal education.

~Albert Einstein
Veertje

Ik ben geen moderator, maar volgens mij heb je twee problemen, taalkundig en filosofisch. Als ik zo de vertaalde teksten lees waarnaar je refereert lijkt me dit zo niet zo heel erg ouderwets Nederlands (die Burger leefde midden 19e eeuw) dus ik denk dat je het beste naar het filosofieforum gaat. Een klein taalprobleempje hier of daar moeten we daar ook wel kunnen oplossen.
Mee eens, ik vind het iig goed te doen, die tekst. Ik denk dat het wel verstandig is om het bespreken van de tekst en het bespreken van Spinoza's ideeën te scheiden. Anders krijg je weer zo'n topic waar geen lijn in zit, uiteindelijk.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”