Ik heb wat moeite met deze poll. Er is niet één ideale manier om vet te verbranden en het is mij echt niet duidelijk wat het verschil is tussen cardiotraining en conditietraining, dat is voor de meeste mensen hetzelfde.
Ik heb de nodige ervaring hiermee en heb er ook veel over gelezen. Wil je vet verbranden dan is dit de beste combinatie met het oog er op om én af te vallen én het vet er af te houden:
- Eet ongeveer 75% van de Kcal die je op een dag nodig hebt. Dit is moeilijk te bepalen. Het is makkelijker voor de meesten om dat vol te houden wanneer ze 5-7 keer per dag kleine beetjes eten dan 3 keer per dag veel. Er zijn formules die aangeven hoeveel Kcal de gemiddelde persoon met die lengte en gewicht nodig heeft. De formule is als volgt. BM*PAL
PAL= Physical Activity Factor. Dit spreekt voor zich lijkt mij. Hoe actiever je bent hoe hoger je PAL. Er zijn tabellen met voorbeelden van waarden die bij bepaalde activiteiten horen. Je moet dan de gemiddelde PAL bepalen met een gewogen gemiddelde.
Als je minder dan 75% eet dan krijg je inderdaad starvation en dat moet je voorkomen.
BM=Basaal Metabolisme. Dit is de hoeveelheid energie die jouw lichaam in rust gebruikt. Dit is dus enkel afhankelijk van jouw gewicht, lengte en geslacht.
Dit is een simpele formule van de vorm Y=aX+b.
Ook hiervan zijn tabellen. Dit zal vast online te vinden zijn.
Een voorbeeld: Een gemiddelde man verbruikt ongeveer 3000 Kcal per dag, de gemiddelde vrouw ongeveer 2000 (verschil moet er wezen
).
Hoe langer en hoe zwaarder hoe meer Kcal je per dag verbruikt.
Zo'n formule blijft een benadering, er zijn wellicht mensen met een traag metabolisme. Ik geloof, maar ik ben er niet zeker van, dat hier nog geen wetenschappelijke duidelijkheid bestaat. Ik hoor het graag als iemand hier meer over weet.
- Eet voldoende proteïnen: Eet 150 gram vlees, vis of soja/quorn op een dag. Eet daarnaast ook 1 of 2 sneën met kaas, drink wat melk of yoghurt enz.
Zolang je maar ziet dat je niet je aantal Kcal overschrijdt.
Belangrijk om te weten is dat vlees, vis en soja meer essentiële aminozuren bevat dan melkproducten, dus je moet in ieder geval 150 gram daarvan eten op een dag dan zit je zeker goed.
Voldoende proteïnen eten is zo belangrijk omdat jouw lichaam dan die acetoacetaat kan halen uit de proteïnen die al in jouw bloed zitten en uit de voeding komen. Zo voorkom je dat jouw lichaam onnodig spierweefsel moet afbreken om aan de aminozuren te geraken.
- Doe veel aan sport, voor zover dat mogelijk is met eventuele lichamelijke beperkingen. Let er op dat je niet met elke 'sport' veel Kcal verbrandt. Het maakt veel verschil uit ofdat je tegen 80% van jouw maximale hartslag beweegt ofdat je op recratief niveau aan bijvoorbeeld badminton of volleybal doet. (alvorens mensen gaan zagen, ik heb het over recreatief niveau, niet over topniveau waarmee je wel veel Kcal verbrandt).
Qua energieverbruik is de beste manier om Kcal te verbranden door aan cardiotraining te doen. Daarnaast is het grote voordeel van cardiotraining dat het ook sterk ondersteunend werkt naar sporten toe. Als je bijvoorbeel voetbalt of judo't dan zal je actiever deelnemen aan die training wanneer je een goed uithoudingsvermogen hebt en zo ook meer Kcal verbranden. Het is aanbevolen om 3-6 keer per week cardiotraining te doen afhankelijk van hoeveel je mentaal, fysiek en tijdsgewijs aankan.
Ik zou zelf dan ook fitness aanraden en daarbij ook krachttraining doen. Het voorkomt dat je spieren verzwakken tijdens het afvallen (door te weinig aminozuren bij uithongering, lichter worden en dat daardoor de beenspieren slapper worden). Daarnaast worden je spieren zelfs sterker. Jouw lichaam krijgt meer spierweefsel en dat aanleggen en instandhouden kost energie. Daarnaast moet jouw lichaam ook extra vasering en bezenuwing aanleggen in het spierweefsel en dat kost ook weer wat energie. Hoe meer spierweefsel je hebt hoe hoger je basaal metabolisme is.
Het belangrijkste is natuurlijk dat je het bewegen vol kan houden voor de lange termijn dus ga niet iets doen waar je jezelf naar toe moet slepen dat heeft geen zin.
Als je wat ouder bent of echt antisport bent doe dan andere fysieke activiteiten zoals wandelen in een goed tempo, buiten wat fietsen (evt. met anderen als dat kan en je dat gezelliger vindt), tuinieren enz.
Nog wat algemene informatie over het afvalproces:
- Jouw lichaam bevat ws meer dan 5 kilo glycogeen (afhankelijk van persoon). Jouw lichaam heeft cycli in de hoeveelheid glycogeen die is opgeslagen in jouw spieren en jouw lever. Je kan glycogeen zien als een vorm van parate energie, jouw lichaam kan sneller energie halen uit glycogeen dan uit vet. Glycogeen is een polymeer van glucose. Dat is ook de reden dat jouw lichaam daar een reserve voor heeft, het zorgt er voor dat je vrij plotseling jouw activiteitsniveau kan verhogen. Zonder glycogeen zou je bijvoorbeeld niet kunnen sprinten (er zijn mensen die dat hebben door een genetische afwijking).
Jouw lichaam verbruikt dan ook veel glycogeen tijdens inspanning.
Waarom is dit belangrijk om te weten?
Voor het intracellulair opslaan van 1 mol glycogeen heeft jouw lichaam 3 mol water nodig. Dat water is nodig om de osmotische gradiënt onder controle te houden.
Dat betekent dus dat wanneer jouw lichaam 1 kilo aan glycogeen heeft verbrandt dat je dan tevens 3 kilo aan water kwaad bent. Later als een deel van dat glycogeen wordt aangevuld dan wordt ook weer dat extra water aangevuld.
Dit zorgt voor schommelingen en dat is een belangrijke reden waarom er schommelingen zijn in het gewicht. Schrik er dus niet van als jouw weegschaal ineens een kilo meer aangeeft dan de dag daarvoor, dat wilt niet zeggen dat je meer vet hebt. Zolang je weet dat je goed bezig bent is er niets aan de hand. Sommigen schrikken hier zo erg van dat ze teleurgesteld zijn en weer te veel gaan eten die dag (die reactie zie je veel bij diëters, als het naar hun gevoel misgaat, dan leven ze zich uit met eten).
- Hoe zwaarder je weegt hoe hoger jouw basaal metabolisme is. Dat betekent dat naarmate je meer afvalt jouw basale metabolisme meer daalt.
Dit heeft de volgende consequenties:
a. In het begin val je sneller af dan later. Het kan best dat je de eerste maand 6 kilo verliest en de laatste maanden nog maar 1 kilo per maand. Dit is normaal en natuurlijk.
b. Naarmate je meer afvalt moet je eventueel ook wat minder gaan eten of meer gaan bewegen, afhankelijk van de situatie.
c. Veel mensen hebben de indruk dat zogauw de kilo's er af zijn dat je dan wel weer meer kan eten. Dit is een foute reactie! Jouw basaal metabolisme ligt lager, als je dan ook nog meer gaat eten dan komen de kilo's er weer terug aan.
Er zijn mensen die beweren dat jouw basale metabolisme zoiezo daalt na het afvallen omdat jouw lichaam zo zou compenseren voor de lagere energieaanvoer en jouw lichaam zo weer extra vetweefsel wilt opbouwen. Ik weet niet wat daar van waar is.
- Zie dat je na het afvallen niet plotseling beduidend meer gaat eten of minder gaat bewegen en al helemaal niet de combinatie. Doe eventuele veranderingen nadat je jouw gewenste gewicht hebt bereikt geleidelijk.
Normaal moet jouw BMI tussen 20 en 25 zijn.
BMI = Body Mass Index = gewicht/lengte in het kwadraat
Iemand die sterk gespier is mag evt. een BMI van tussen de 25 en de 30 hebben maar dat is echt alleen maar voor de hele sterke mensen. Staar je daar dus niet blind op.
De beste maat is het vetpercentage: dit kunnen ze meten door door de buikhuid een zwak stroompje te laten lopen. De weerstand is afhankelijk van het percentage vet. Wellicht dat de huisarts daar een apparaatje voor heeft, dat weet ik niet.
Dit is het zo'n beetje voor nu.