Naar aanleiding van een opmerking elders:
Wat is werkelijkheid?
Zijn die hersens er dan?Maar dat zijn niets anders dan prikkels in onze hersenen, net als in mijn droom...
jouw werkelijkheid = jouw opvatting, beeld en ervaring van allesBoaz schreef:Naar aanleiding van een opmerking elders:
Wat is werkelijkheid?
Dat denken we, dus misschien niet...Zijn die hersens er dan?
Och, voor een nieuw inzichtje hier en daar....Hihi, de laatste keer dat ik over dit onderwerp discutieerde met iemand zei hij dat ik van de paddos moest blijven
Ja, dat is nou een goede vraag, kunnen droom-hersenen geprikkeld worden? In dromen waarin ik besef dat ik droom, kan ik mezelf pijn doen. Ik kan mijn hersenen er dus van overtuigen dat ik ergens pijn heb en er wordt een signaal verwerkt. Is dat dan alleen in mijn fantasie zo, of krijg ik echt een pijnsignaal?Waar zijn die hersenen en prikkels dan? In de werkelijkheid of in de droom? Kunnen droom-hersenen geprikkeld worden?
Waarmee denk je dat: met hersenen die er zijn of met hersenen die er niet zijn?Dat denken we, dus misschien niet...Zijn die hersens er dan?
En als je droomt dat je droomt, droom je de 2e droom dan met de hersenen uit je 1e droom of met je echte hersenen??kunnen droom-hersenen geprikkeld worden? In dromen waarin ik besef dat ik droom, kan ik mezelf pijn doen. Ik kan mijn hersenen er dus van overtuigen dat ik ergens pijn heb en er wordt een signaal verwerkt. Is dat dan alleen in mijn fantasie zo, of krijg ik echt een pijnsignaal?
Zeker je zintuigen en je hersenen kunnen je bedriegen en je een foute werkelijkheid voorstellen. Maar houdt dit niet in dat het bedrog in een werkelijkheid moet plaatsvinden?Boaz schreef:Als ik iets oppak weet ik dat ik dat doe omdat ik het voel (als het goed is) en zie. Uiteindelijk is het niets anders dan een hoopje prikkels afgegeven door mijn zintuigen. Het enige bewijs dat ik heb zijn een paar prikkels en mijn eigen verwerking van die prikkels. Ik kan bevestiging krijgen van mijn omgeving, maar wie zegt dat die personen niet alleen in mijn hoofd zitten? Hoort een schizofreen stemmen? Nee zeggen wij, ja zegt hij...
Onder hypnose kun je die zintuigen van alles wijsmaken. Voor een persoon onder hypnose heeft werkelijkheid opeens een heel andere betekenis.
Lach maar, ik heb dit gehad, tot 4 lagen diep. Ik droomde dat ik droomde, ik werd wakker maar droomde nog steeds, werd weer wakker en droomdde nog steeds, werd weer wakker om echt wakker te zijn. Dat was helemaal niet grappig! Doodeng eigenlijk want ik wist dat ik droomde. Mijn bewustzijn was aanwezig. Ik was ff bang nooit meer wakker te worden. Ik denk dat dat toch gebeurt is. On-topic, ik droomde dat denk ik toch wel allemaal met dezelfde hersenen, aangezien ik elke keer bewust was dat ik ff daarvoor droomde dat ik droomde. Opgeslagen in mijn herinnering.En als je droomt dat je droomt, droom je de 2e droom dan met de hersenen uit je 1e droom of met je echte hersenen??
Ja, in je eigen werkelijkheid. Er is geen referentie voor je eigen werkelijkheid en volgens mij kun je daarom nooit stellen dat er een werkelijkheid is. Ik kan hooguit refereren aan iemand anders zijn werkelijkheid.Zeker je zintuigen en je hersenen kunnen je bedriegen en je een foute werkelijkheid voorstellen. Maar houdt dit niet in dat het bedrog in een werkelijkheid moet plaatsvinden?
No worries!You get my point he, we komen altijd bij Descartes uit: aan het denken moet een werkelijkheid ten grondslag liggen waarin het denken kan plaatsvinden.
Da's leuk he? Tenminste, dat vind ik wel grappig... Maar ja, ik vind wel vaker dingen grappig waar anderen niet om kunnen lachen.Bemerk: op dit moment is het nog niet eens noodzakelijk een materiele werkelijkheid (hersenen).
Het moment Nu. Ik denk inderdaad dat dat werkelijkheid is.In deze werkelijkheid bestaan alle ruimtelijke werkelijkheden tegelijkertijd (verleden en toekomst bestaan tegelijkertijd)
Tsja, is dan ons hele leven een illusie?Hieruit concludeer ik dat tijdverloop geen werkelijkheid is maar een illusie.
Ik vraag me sterk af of de toekomst vastligt. Dat zou betekenen dat het niet uitmaakt wat ik doe...Helaas ligt de toekomst vast, gelukkig weet ik niet wat er vast ligt.
Tsja, is dan ons hele leven een illusie?
Ik vraag me sterk af of de toekomst vastligt. Dat zou betekenen dat het niet uitmaakt wat ik doe...
Als de keuze die ik maak van te voren is vastgelegd, waarom is het vaak dan zo moeilijk om een keus te maken? Waarom moet ik uberhaupt een keus maken?Kun jij de toekomst veranderen?