Robjee
Artikelen: 0

Re: Vet verbranden

Toch is een hongertoestand zonder te sporten niet te vergelijken met een matig energiebeperkt dieet met lichamelijke activiteit.

Het energietekort bij hongeren is vele malen groter waardoor het lichaam andere metabole wegen zal bewandelen. Spierafbraak zal op den duur zelfs minder worden omdat organen steeds beter en meer ketonen gaan gebruiken (overlevingsstrategie). Gevolg is dat de behoefte aan glucose ook minder wordt, waardoor minder spierweefsel hoeft worden afgebroken om in die glucosebehoefte te voorzien.
Gewichtsverlies in de eerste dagen komt voornamelijk doordat het lichaam minder vocht vasthoudt door een gebrek aan zouten.
Hier zet ik mijn vraagtekens bij. Zoals Albert Davinci al aangaf is voor de opslag van glucose als glycogeen, water nodig. Wordt er glycogeen aangesproken dan gaat er automatisch vocht verloren. Het zout-verhaal klopt daardoor naar mijn idee niet.
albert davinci

Even kort over het zout-verhaal: het is niet omdat je minder energie tot je neemt dat je daarom ook veel minder zout tot je neemt.

Zelfs al zou dat zo zijn dan nog is dat ws. niet relevant.

De gemiddelde vlaming nuttigt 12 gram zout per dag. Jouw lichaam heeft maar 5 gram per dag nodig. Ik ben er niet zeker van maar ik denk dat (het meerendeel van) die 7 gram te veel wordt uitgewaterd.

Bedenk dat zout verwerkt zit in veel voedingsproducten buiten het tafelzout wat je over je aardappelen doet. Zout zit oa in brood, pizza, cake (echt waar), drop en vele andere voedingsproducten. Wij eten daardoor te veel zout en dat kan leiden tot een hoge bloeddruk (klein beetje hoger geeft een meer dan evenredig extra risico op hart- en vaatproblematiek, wees gewaarschuwd) en nierstenen wat zeer pijnlijk is wanneer je dat probeert uit te plassen en vaak operatief verwijdert moet worden. Vroeger hebben ze geprobeerd ultrasoon geluid te gebruiken maar dat blijkt toch niet goed te werken wegens collaterale schade.

Het is waar dat als je van de ene op de andere dag tijdelijk veel minder zout eet dat je dan 0.5 kilo aan vocht kan verliezen maar inderdaad lijkt mij dat niet de praktijk bij een normaal dieet. Maar ik kan het niet zeker weten dus pin me er niet op vast. Tot zover off-topic.
albert davinci

Dit staat er voor mij een beetje onduidelijk.  

Een persoon van 65 kg, met een vetmassa van 20% heeft dus een vetvrije massa van 52 kg. Gemiddeld bestaat 50% van deze vetvrije massa uit spiermassa. In deze casus dus 26 kg.  

Circa 50% van de spiermassa is mobiliseerbaar, wat komt op 13 kg.  

Aangezien spiermassa voor ca 80% uit vocht bestaat blijft er inderdaad 2,6 kg eiwitten over voor de energiestofwisseling
"Anderzijds beschikt het lichaam ook over endogene enrgie-reserves. Bij een persoon van ongeveer 60 kg bestaan deze uit zowat 375 g glycogeen (75 g in de lever en 300 g in de spieren; samen goed voor 1500 kcal), 12 kg triglyceriden (1008000 kcal) en 5 tot 6 kg eiwit. Van dit laatste kan maximum een derde gebruikt worden voor energiedoeleinden. Eiwitafbraak vormt dan ook de limiterende factor bij langdurig vasten."

Wellicht dat spierweefsel een lager percentage eiwitten bevat dan dat je denkt en heeft jouw lichaam nog andere mobiliseerbare bronnen van eiwitten dan enkel spierweefsel. Ik weet het niet. Ik citeer maar uit het boekje van mijn prof.

Ik constateer ook dat de prof middelt tussen een man en een vrouw. Een man heeft immers normaal een vetpercentage van 15%, een vrouw een vetpercentage van 25%. Ik laat obese patiënten even buiten beschouwing al mag je je afvragen ofdat dat nog mag in deze tijd.
Bij een verhouding 1:3 zou ik de 350 gram met 4 vermenigvuldigen, waardoor het verlies 1400 gram is. Je moet immers het gewicht van glycogeen niet vergeten. Bij jou is de verhouding 1:2.  
Je hebt helemaal gelijk. Ik weet eerlijk gezegd niet zeker ofdat het 2 kilo water op 1 kilo glycogeen is ofdat het 3 kilo water op 1 kilo glycogeen is. Ik meen mij te herinneren dat je het drievoudige aan gewicht verliest wanneer jouw glycogeenreserve daalt maar ik ben niet zeker.

Ik heb deze nuancering weggelaten omdat het nogal een lange tekst is en het de aandacht zou afleiden van het belangrijke punt dat ik wou maken. Dat punt is: don't freak out wanneer je die schommelingen ziet, ze zijn normaal. Desalniettemin zou ik nu wel graag zeker willen weten ofdat het het drievoud of het viervoud is.
Wie zijn ‘ze’? Vlees bestaat gemiddeld voor 18-22% uit eiwitten. 150 gram vlees bevat dus 33 gram eiwitten, wat overeen komt met 132 kcal. Hiermee kan een voldoende eiwitinname niet mee gegarandeerd worden naar mijn idee.  
'Ze' zijn bronnen op het Internet (ik dacht dat de Engelstalige Wikipedia daar één van is), en één van mijn fitnessbegeleiders bij wie ik navraag heb gedaan. Zij is bijna afgestudeerd in 2 universitaire richtingen (België, Lichamelijke Opvoeding en sportfysiologie) en ik heb haar gevraagd ofdat ik moet vrezen voor spierafbraak door benutting van eiwitten veronderstellende dat ik geen VLCD gebruik en voldoende vlees of vis eet. Zij zei dat normaal 100 gram vlees/vis genoeg is ook bij een gematigd dieet maar dat als ik 150 gram eet (omwille van mij wat grote lengte) dat ik zeker wel genoeg zou hebben.

Ik denk dat jouw eiwitredenering ietwat kort door de bocht is. Het gaat vooral om de kwaliteit van de eiwitten; maw het percentage van en de variëteit in de essentiële aminozuren.

Bovendien krijg je veel meer eiwitten binnen oa uit melkproducten waar jouw lichaam ook energie uit kan halen (in totaal geloof ik zo'n 1 gram per kilo lichaamsgewicht). Het kan goed zo zijn dat de aanwezigheid van die aminozuren de vrijzetting onderdruk via inwerking op enzymen, of wellicht dat die aanwezigheid van een bescheiden hoeveelheid aminozuren in jouw bloed jouw lichaam precies genoeg tijd geeft om de vrijzetting van triglyceriden op gang te krijgen en dat vanaf dan jouw lichaam niet meer de nood ervaart om te beginnen met spierafbraak. Trouwens, de spierafbraak is ook zonder training zeer bescheiden. Volgens Ger is het zo'n 10% van het energietekort. Bij een dagelijks energietekort van 1100-1200 kcal, wat al vrij veel is, spreken we dan over slechts 110-120 kcal die gegenereerd worden uit spierafbraak.
Dit kom je regelmatig tegen maar kan ik niet verklaren en wel hierom:  

Ca. 86% van de vetcel bestaat uit triglyceriden die energie kunnen leveren.  

1 kg vet levert dus 860 gram triglyceriden, wat overeenkomt met ca 7700 kcal.  

Echter je hebt er geen kilo mee verloren, maar 0,86.  

1 kg vet (triglyceriden) levert dus 9000 kcal  

1 kg vetweefsel levert 7700 kcal  

Om 1 kg vet te verliezen moet je echter wel 9000 kcal verbranden.  

De overige 14% zoals vetcel, vascularisatie e.d. komen niet voor de energiestofwisseling is aanmerking en maken dus geen deel uit van het gewichtsverlies.  
Jouw redenering klopt, het is voor mij onduidelijk wat jij dan vreemd vindt aan die 7700 kcal. Als jij op jouw weegschaal kijkt als leek dan kijk je naar het gewichtsverlies. Als je 1 kg vetweefsel verliest dan verlies je inderdaad maar 0,86 kg vet. Sowhat? Je bent een kilo kwijt op de weegschaal, daar kijkt de leek naar en dat komt dus overeen met een verlies van 7700 kcal. Dit getal heb ik overigens ook gehoord in mijn les van een voedingsdeskundige. Anders gezegd, als de modale mens op de weegschaal staat en een kilo afvalt dan zal het hem worst wezen ofdat het 1 kilo vet is of 1 kilo vetweefsel.

Bestrijdt je dat je met 7700 kcal verlies 1 kg aan vetweefsel verliest? Ik weet ook niet precies de samenstelling van het vetweefsel en wat er gebeurt met dat weefsel wanneer die cellen leeg of leger geraken. Daar kan ik geen uitleg over geven. Het is een getal wat veel gebruikt wordt en mijn 'voedingsprof' zei dat ook in de les, dus ik neem aan dat dat wel zal kloppen totdat ik bewijs van het tegendeel zie.
Het is echter een wankel evenwicht omdat voor opbouw van spiermassa een surplus aan energie nodig is. En dat is nou net iets wat bij een energiebeperkt dieet ontbreekt.  
Is dat wel waar? Iemand die een 'energiebeperkt' dieet volgt heeft normaal gesproken toch een grote energiereserve in de vorm van vet. Het grote probleem is dat dat vet ietwat moeilijk mobiliseerbaar is in vergelijking met eiwitten en koolhydraten.
Een vraag aan jou. Waarom zou het lichaam gelijktijdig vet aanspreken (overlevingsactie) en spiermassa opbouwen? Stelt het lichaam in dat geval geen prioriteit aan het voorzien van de energiebehoefte bij een dergelijk energietekort in plaats van het opbouwen van spiermassa?  

Moeilijkheid hierin is dat men bijna niet weet wanneer men in negatieve energiebalans is. Minder eten wil niet zeggen dat men in negatieve energiebalans verkeerd. Ook het zicht op feitelijke winst van spiermassa en verlies van vetmassa is moeilijk te beoordelen. Uit praktijkervaringen zijn daarom bijna geen harde conclusies te trekken.  

Inderdaad is het verlies van spiermassa bij een VLCD vele malen groter. Het principe is echter enigszins vergelijkbaar.  

Je hebt gelijk dat weerstandstraining in combinatie met een goede voeding spierafbraak kan verminderen. Voorkomen is echter een ander verhaal.  
Ik kan deze redenering goed volgen.

Ik denk echter dat het probleem vooral is dat er nog te weinig goed onderzoek naar gedaan is. Het is immers nog maar sinds enkele decennia dat overgewicht een epidemie is.

Het is toch volstrekt goed mogelijk om het vetpercentage te blijven meten, te controleren ofdat iemand inderdaad altijd zijn fitnessroutine goed afwerkt en zelfs de spiermassa te meten. Je kan met fitness makkelijk controleren ofdat iemand dezelfde gewichten kan verplaatsen na een half jaar, lagere gewichten of hogere gewichten. Ik geloof dan ook dat het perfect goed mogelijk is om daar antwoorden op te krijgen, tot voor kort was er echter weinig aandacht voor de wetenschappelijke basis van voeding, afvallen en spiertraining.

Gelukkig is dat nu verandert.
Je gebruikt een scherpe grens hierbij. Zou je bij 75% nog spiermassa op kunnen bouwen en bij 74 zou het ongezond zijn. Een VLCD is echter extremer dan 75% minder eten dan je energiebehoefte.  

Even enkele definities:  

LCD: 800-1200 kcal.  

VLCD: 450-800 kcal.
Akkoord, maar dat is het probleem met elke grens. Je moet ergens een grens trekken. Het spreekt voor zich dat de grens in de praktijk niet zo messcherp is maar dat dit gewoon een goede indicator is waarbij het evt. spierverlies beperkt is.

Spierverlies wil je voorkomen want meer spierverlies betekent al op zichzelf minder vetverlies en jouw basaal metabolisme daalt dan ook wat.

Eventjes voor alle duidelijkheid, het gaat mij zeker niet om wie er nu meer gelijk heeft, het gaat erom dat we er samen achterkomen hoe het precies zit.
albert davinci

Nog eventjes een laatste opmerking, als je dieet dan doe je er goed aan om vet te mijden maar je moet wel altijd iets van vet eten. Er zijn essentiele vetzuren die je gewoon voldoende moet binnen krijgen. Ook zijn er gunstige vetzuren in vette vis die goed zijn voor de gezondheid. In halvarine zit bijvoorbeeld ook nog eens vitamine A en vitamine D toegevoegd.

Beperk de vetinname maar overdrijf het ook niet. Ben vooral selectief met welke vetten je wel en niet inneemt.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
albert davinci

Johan heeft nu altijd nog geen antwoord op zijn vraag ofdat je vetverbranding kan waarnemen aan urine, zweet of iets dergelijks.

Ik heb zelf nooit iets gemerkt tijdens het afvallen.

Wat er precies gebeurt met de vetten is nogal complex.

Eerst worden de vetten omgezet in acetyl CoA, vervolgens verloopt dat de citroenzuurcyclus gevolgd door oxidatieve fosforylatie. Vet kan ook omgezet worden in suikers (glycerol kan worden omgezet in glycerol 3 fosfaat).

Eventueel zou een deel van de acetyl CoA kunnen worden omgezet in ketonlichamen bij extreem diëten. In dat geval kan je de aceton ruiken wat één van die ketonlichamen is maar dat is echt niet best. Dat wil je voorkomen. Dit is niet van toepassing bij normaal diëten en sporten.

Via de citroenzuurcyclus (Krebb's cycle) kan er bijvoorbeeld ook nog bepaalde aminozuren worden gemaakt uit die acetyl CoA.

Dit is allemaal zo complex dat je er zo een boek over vol kan schrijven. Ik denk dat de beste manieren om het afvallen te volgen zijn door elke ochtend bij het opstaan te wegen en het vetpercentage te meten. Je zal snel in de gaten hebben ofdat je goed bezig bent.
Robjee

Vetverbranding kan men dus ruiken als er onvoldoende koolhydraten en voldoende vetten worden gegeten. Hierdoor worden ketonen gevormd met de bekende aceton-geuradem.

Deze ketonen zijn zuur, waardoor ook aan de urine te zien kan zijn of men in ketose is mbv ketosticks.
Ik denk dat de beste manieren om het afvallen te volgen zijn door elke ochtend bij het opstaan te wegen en het vetpercentage te meten. Je zal snel in de gaten hebben ofdat je goed bezig bent.
Elke dag vind ik niet verstandig. Eén keer in de week is voldoende. Gewicht en vetpercentage fluctueren teveel om dagelijkse meting betrouwbaar te maken.

Dit kan ten koste gaan van motivatie en therapietrouw.
Nog eventjes een laatste opmerking, als je dieet dan doe je er goed aan om vet te mijden maar je moet wel altijd iets van vet eten.
Helaas ligt het niet zo simpel. Gecontroleerde onderzoeken hebben dit niet kunnen bevestigen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.f...l=pubmed_DocSum
Ik denk dat jouw eiwitredenering ietwat kort door de bocht is. Het gaat vooral om de kwaliteit van de eiwitten; maw het percentage van en de variëteit in de essentiële aminozuren.
Om te garanderen dat je door 150 gram vlees te eten voldoende eiwitten binnenkrijgt is niet waar. De eiwitbehoefte voor jong volwassenen is ca. 60 gram. Hierbij is rekening gehouden met de PDCAA van 1 en een rendement van 70% voor het opbouwen van lichaamseigen eiwit uit aminozuren.

Het aandeel eiwitten uit melk en melkproducten is volgens VCP 2003 24 gram, dat van vlees en vleesproducten ca. 31 gram.
Het is toch volstrekt goed mogelijk om het vetpercentage te blijven meten, te controleren ofdat iemand inderdaad altijd zijn fitnessroutine goed afwerkt en zelfs de spiermassa te meten. Je kan met fitness makkelijk controleren ofdat iemand dezelfde gewichten kan verplaatsen na een half jaar, lagere gewichten of hogere gewichten. Ik geloof dan ook dat het perfect goed mogelijk is om daar antwoorden op te krijgen, tot voor kort was er echter weinig aandacht voor de wetenschappelijke basis van voeding, afvallen en spiertraining
Wie doet dit ook in de praktijk? En wat is de nauwkeurigheid van de meetmethodes? Onderwaterweging is een nauwkeurige methode, maar zal niet in de praktijk toegepast worden.

De vetmeting met huidplooien is in de praktijk de meest toegepaste meetmethode. Hier komt naast een redelijke foutmarge (5-10%) ook deskundigheid om de hoek kijken.

Kracht zegt daarnaast niet alles over spiermassa. Door training worden ook meer ' slapende motur-units' geactiveerd waardoor de kracht toeneemt zonder dat er sprake is van hypertrofie. Dit is trouwens waarschijnlijk een reden dat beginners snel aan kracht winnen.
Is dat wel waar? Iemand die een 'energiebeperkt' dieet volgt heeft normaal gesproken toch een grote energiereserve in de vorm van vet. Het grote probleem is dat dat vet ietwat moeilijk mobiliseerbaar is in vergelijking met eiwitten en koolhydraten.
Heeft niet iedereen voldoende energie-reserve in de vorm van vet?

Verschil naar mijn idee is of het lichaam is positieve, of negatieve energiebalans is.

Bij een positieve energiebalans kunnen anabole processen plaatsvinden. Glucose kan als glycogeen worden opgeslagen, vet kan worden opgeslagen en spierweefsel kan worden opgebouwd.

Bij een negatieve energiebalans zullen er energievoorraden aangesproken moeten worden, waardoor er een katabole situatie ontstaat. Het lijkt mij dat het lichaam in een katabole situatie niet zo makkelijk spiermassa op zal bouwen, wat een anabole situatie is.
Als je 1 kg vetweefsel verliest dan verlies je inderdaad maar 0,86 kg vet. Sowhat? Je bent een kilo kwijt op de weegschaal, daar kijkt de leek naar en dat komt dus overeen met een verlies van 7700 kcal.
In je eerste post had je het inderdaad goed staan, maar nu kan ik je niet helemaal volgen.

"Als je 1 kg vetweefsel verliest" (je verliest echter triglyceriden, de vetcel die deel uitmaakt van die kilo verlies je niet)

"dan verlies je inderdaad maar 0,86 kg vet (dus geen kilo)

Dan ben je toch geen kilo kwijt??

Wil je die 0,86 kg aanvullen tot 1 kg, zul je andere vetcellen aan moeten spreken.

Maar daarmee gaat ook de calorische waarde omhoog waardoor je toch weer die 9000 kcal zult moeten verliezen om een kilo vet kwijt te raken.
Bestrijdt je dat je met 7700 kcal verlies 1 kg aan vetweefsel verliest?
Ja, ik kom toch echt op 0,86 kg!
Zij zei dat normaal 100 gram vlees/vis genoeg is ook bij een gematigd dieet maar dat als ik 150 gram eet (omwille van mij wat grote lengte) dat ik zeker wel genoeg zou hebben.
Eiwitbehoefte wordt berekend in gram per kg lichaamsgewicht. Ik neem aan dat je dat bedoeld omdat lengte de eiwitbehoefte niet verhoogd.

Daarnaast is zonder kennis van het voedingspatroon geen garantie te geven.

Ook mij gaat het niet om gelijk te krijgen.

Maar ik vind het interessante materie en pik er natuurlijk punten uit waar ik opmerkingen over heb.
albert davinci

Elke dag vind ik niet verstandig. Eén keer in de week is voldoende. Gewicht en vetpercentage fluctueren teveel om dagelijkse meting betrouwbaar te maken.  

Dat is nogal persoonlijk. Het is inderdaad zo dat er mensen zijn die daar niet goed mee om kunnen gaan. Dat is ook de reden waarom het zo belangrijk is dat de mensen die willen afvallen beseffen dat schommelingen natuurlijk zijn en dat dat niet per sé wilt zeggen dat je verkeerd bezig bent. Belangrijk is dan ook dat je de achtergrond er van kent.

Daarover gesproken, weet jij waardoor de vetpercentages flutueren zelfs wanneer je dagelijks een negatieve energiebalans hebt en je enkel weegt wanneer je nuchter bent (na een nacht slapen dus)?

Ik zelf ben nogal stabiel en nuchter wat dat betreft. Ik besefte dat ik het meerendeel van de dagen gewicht verlies en een deel van de dagen gewicht er bij krijg. Dat hindert mij niet zolang ik weet dat ik goed bezig ben. Ik trek pas mijn conclusie als ik verschillende dagen achter elkaar geen gewicht verlies, dan pas is er reden om bezorgd te zijn.

Ik houd graag de vinger aan de pols en typ ook elke dag mijn gewicht in op mijn computer zodat ik een langetermijnoverzicht heb.
Helaas ligt het niet zo simpel. Gecontroleerde onderzoeken hebben dit niet kunnen bevestigen.  
Ik spreek hier eerst en vooral over de essentiële vetzuren. Er is toch wetenschappelijke consensus dat je daar voldoende van moet nuttigen?

Ook is het toch belangrijk dat je een juiste verhouding hebt tussen de verschillende soorten vetzuren.
Kracht zegt daarnaast niet alles over spiermassa. Door training worden ook meer ' slapende motur-units' geactiveerd waardoor de kracht toeneemt zonder dat er sprake is van hypertrofie. Dit is trouwens waarschijnlijk een reden dat beginners snel aan kracht winnen.  
Dat heb ik zelf ook in de praktijk ondervonden. Je merkt dat wanneer jouw spieren wat trillen (lijkt op fibrillatie denk ik) tijdens een krachtbeweging. Dat vond ik serieus ambetant, het gebrek aan controle over jouw eigen spieren.

Voor de andere lezers even uitleggen.

Bij ongetrainde spieren trekken niet alle vezels tegelijkertijd samen. Wanneer je spieren voldoende kracht moeten verplaatsen dan gaat na enkele weken een steeds groter aandeel van de vezels synchroon samentrekken. Alleen daardoor kan je al na enkele weken fitness meer en gecontroleerder kracht zetten met jouw spieren. Andersom geredeneerd betekent dat dat een ongetraind persoon niet zijn volledige kracht kan benutten.

Voor zover ik het weet heb je dit effect enkel in de eerste weken/maanden toch voor zoverre het significant is.

Als je de meting start zogauw je de spieren niet meer ziet trillen dan kan je toch betrouwbaar de ontwikkeling van de spieren meten?
In je eerste post had je het inderdaad goed staan, maar nu kan ik je niet helemaal volgen.  

"Als je 1 kg vetweefsel verliest" (je verliest echter triglyceriden, de vetcel die deel uitmaakt van die kilo verlies je niet)  

"dan verlies je inderdaad maar 0,86 kg vet (dus geen kilo)  

Dan ben je toch geen kilo kwijt??  

Wil je die 0,86 kg aanvullen tot 1 kg, zul je andere vetcellen aan moeten spreken.  

Maar daarmee gaat ook de calorische waarde omhoog waardoor je toch weer die 9000 kcal zult moeten verliezen om een kilo vet kwijt te raken.  

Quote:  

Bestrijdt je dat je met 7700 kcal verlies 1 kg aan vetweefsel verliest?  

Ja, ik kom toch echt op 0,86 kg!  
Ik begrijp jouw punt en heb er ook geen uitleg voor. Alles wat ik weet is dat dat getal algemeen wordt gebruikt en dat het ook door onze profs wordt gebruikt.

Ik meen dat ik ooit enige uitleg heb gezien via de engelstalige Wikipedia, maar ik weet niet meer hoe ik er op kwam. Het was geloof ik een link via Wikipedia.

Ik was oorspronkelijk op zoek naar vetpercentage. Ik zal nog eens kijken ofdat ik het weer kan vinden.
Eiwitbehoefte wordt berekend in gram per kg lichaamsgewicht. Ik neem aan dat je dat bedoeld omdat lengte de eiwitbehoefte niet verhoogd.  

Daarnaast is zonder kennis van het voedingspatroon geen garantie te geven.  
Ja, als je langer bent dan weeg je normaal ook zwaarder he. Hoewel er steeds meer 'uitzonderingen' zijn.

Misschien zouden ze eens een minicursus moeten maken op dit forum over gewichtscontrole aangezien het zo'n beetje de grootste epidemie is in de westerse wereld. Obesitas veroorzaakt veel ellende, de directe ellende veroorzaakt door obesitas is wel bekend; slechte mobiliteit, sociaal onaanvaard, onzekerheid, minder levenslust.

Een deel van de indirecte gevolgen zijn helaas vooralsnog nog wat minder bekend onder veel mensen; diabetes, kanker.

De positieve kant is dat obesitas te besrijden is als mensen dat echt willen.

Ik heb ook van verschillende mensen gehoord en ook gelezen dat de aanleg om obees te worden sterk bepaald wordt door de eetgewoonten als kind. Het schijnt zo te zijn dat kinderen soms te veel kunnen eten zonder er dik van te worden en dat ze dan als volwassenen nog steeds te veel eten en er dan wel dik van worden. Ook is het natuurlijk belangrijk dat de kinderen goede eetgewoonten aanleren (mbt tussendoortjes, aantal maaltijden, samenstelling maaltijden enz), de verschillende smaken leren eten en voldoende kennis krijgen over voedsel.

Zorgwekkend hierbij is dat veel ouders het verkeerd hebben geleerd en het dus ook niet kunnen overdragen op hun kinderen. Tegen de tijd dat ze op eigen benen gaan staan zijn ze al het verkeerde eetgedrag gewent wat ze vanuit thuis hebben meegekregen. Ik denk daarom dat ze zich vooral moeten richten op ouders met jonge kinderen en dat het tijd wordt dat ze daar eens veel aandacht aan gaan besteden daar waar het nodig is.

Dit kost wat geld maar levert ook weer geld op doordat het aantal ziekten zal dalen, dit veronderstellende dat het mogelijk is om aan goede preventie te doen.
Robjee

Dat is nogal persoonlijk.
Inderdaad is het persoonlijk. Maar in de praktijk is het eigenlijk niet nodig omdat het op dat moment weinig zegt. Zoals je zelf al zegt kijk je naar het uiteindelijke verloop om het resultaat te beoordelen.

Daarbij zeg je dat het volgens jou de beste manier is om het afvalproces te volgen en daar ben ik het niet mee eens.

Zeker voor vrouwen die over het algemeen vaker lijngericht eetgedrag vertonen is het geen verstandige keuze naar mijn idee.

Dat er fluctuaties lijkt mij te verklaren doordat het lichaam dynamisch is. Voedselintake en -samenstelling, hormoonspiegels en fysieke activiteit zijn factoren die per dag wisselen. Dit zal ook meespelen bij de lichaamssamenstelling.
Ik spreek hier eerst en vooral over de essentiële vetzuren.
Inderdaad is er steeds meer aandacht voor de onverzadigde vetzuren waaronder DHA en EPA.

Ik reageerde echter omdat je als advies had geschreven “beperk de vetinname” Daar is vroeger veel op gehamerd maar blijkt niet zo effectief te zijn.
Als je de meting start zogauw je de spieren niet meer ziet trillen dan kan je toch betrouwbaar de ontwikkeling van de spieren meten?
Waaruit blijkt dat het trillen van de spieren het activeren van meer motor-units betekend? Dat zou ik graag beter onderbouwd willen zien.

Ook schema’s van ervaren krachtsporters gericht op pure kracht zijn gebaseerd op het activeren van meer motor-units. Neuromusculair is daar nog steeds winst te boeken. Net zoals hypertrofie zal dit wel na verloop van tijd afnemen, het lichaam past zich aan. Daarom is periodisering ook belangrijk om de prikkel tot groei te behouden.

Ook bij getrainde krachtsporters trekken niet alle spiervezels gelijktijdig samen. Er blijven altijd sluimerende motor-units aanwezig. Denk aan (levens)gevaarlijke situaties waarbij mensen soms verbazend sterk zijn. De neuromusculaire aansturing is daarbij maximaal wat in een training nooit bereikt zal worden.

http://www.eigenkracht.nl/?nieuwsId=273
Ja, als je langer bent dan weeg je normaal ook zwaarder he.
Is dat zo? Lichaamsbouw is alleen al zonder overgewicht verschillend. Tel daar inderdaad overgewicht bij op en zo normaal is het niet dat een langer persoon zwaarder weegt.
albert davinci

2de poging. Eerder wat getypt maar het forum werkte weer eens niet goed, automatisch uitgelogd en tekst kwijt door fout van software :roll:
Inderdaad is het persoonlijk. Maar in de praktijk is het eigenlijk niet nodig omdat het op dat moment weinig zegt. Zoals je zelf al zegt kijk je naar het uiteindelijke verloop om het resultaat te beoordelen.  

Daarbij zeg je dat het volgens jou de beste manier is om het afvalproces te volgen en daar ben ik het niet mee eens.  

Zeker voor vrouwen die over het algemeen vaker lijngericht eetgedrag vertonen is het geen verstandige keuze naar mijn idee.  
Als je begrijpt wat er gebeurt in jouw lichaam dan is er geen reden waarom het een probleem zou geven. Als je meteen conclusies trekt uit een verandering in 1 dag tijd dan kan je dat beter niet doen.

Voor mij zelf is dagelijks wegen duidelijk het beste. Ik houd het bij op mijn computer en heb zo een perfect overzicht over hoe het gewicht evolueert, als het misgaat dan kan ik snel ingrijpen en zo voorkom ik dat ik weer aankom.

De fluctuaties die negeer ik.

Bovendien is de discipline belangrijk en als het een dagelijkse routine is dan is de discipline groter dan wanneer je het 1 keer per week doet, dat is voor mij ook belangrijk want anders zou ik na enkele maanden wellicht helemaal niet meer wegen en tot mijn grote schrik ineens 10 kilo zwaarder wegen.

Ieder zijn eigen keuze, voor mij is dit duidelijk de beste manier.

Mensen die wat weinig nuchter of labieler zijn zijn wegen wellicht beter 1 keer per week.
Dat er fluctuaties lijkt mij te verklaren doordat het lichaam dynamisch is. Voedselintake en -samenstelling, hormoonspiegels en fysieke activiteit zijn factoren die per dag wisselen. Dit zal ook meespelen bij de lichaamssamenstelling.  
Uiteraard, dat is de kern van een levend organisme he zolang alles goed gaat tenminste; dynamische balans.

Ik ben juist benieuwd naar de precieze oorzaken van de fluctuaties bij constante voedselinname en bewegingsgewoonten. Ik had in mijn vraagstelling ook geformuleerd hoe dat gewicht fluctueert bij dezelfde voedselintake en -samenstelling en dezelfde fysieke activiteit.

Hoe zou dat eigenlijk zijn met massatoename van spierweefsel? Zou dat steeds een beetje zijn (bijvoorbeeld bij 4 kilo na 1 jaar trainen per maand 1/3de kilo) of zou dat met sprongen gaan?
Inderdaad is er steeds meer aandacht voor de onverzadigde vetzuren waaronder DHA en EPA.  

Ik reageerde echter omdat je als advies had geschreven “beperk de vetinname” Daar is vroeger veel op gehamerd maar blijkt niet zo effectief te zijn.  
Ik bedoelde met het beperken van de vetinname dat je niet zeer dik moet beleggen met boter en chips en frieten moet eten, althans zo weinig mogelijk.

Uiteraard moet je selectief zijn en er voor zorgen dat je van de juiste vetzuren voldoende binnenkrijgt (boter maar normaal belegd op snee, vis).

Dat was juist mijn punt, dat je moet zien dat je voldoende binnenkrijgt van de juiste vetzuren. Je moet echter voorzichtig zijn dat mensen dat niet als vrijbrief zien om net zoveel vet te blijven eten als dat ze al deden. De realiteit is dat de meeste mensen veel te veel vet eten maar van bepaalde vetzuren te weinig binnenkrijgen.

Selectief zijn dus en weten wat je eet.
Waaruit blijkt dat het trillen van de spieren het activeren van meer motor-units betekend? Dat zou ik graag beter onderbouwd willen zien.  

Ook schema’s van ervaren krachtsporters gericht op pure kracht zijn gebaseerd op het activeren van meer motor-units. Neuromusculair is daar nog steeds winst te boeken. Net zoals hypertrofie zal dit wel na verloop van tijd afnemen, het lichaam past zich aan. Daarom is periodisering ook belangrijk om de prikkel tot groei te behouden.  

Ook bij getrainde krachtsporters trekken niet alle spiervezels gelijktijdig samen. Er blijven altijd sluimerende motor-units aanwezig. Denk aan (levens)gevaarlijke situaties waarbij mensen soms verbazend sterk zijn. De neuromusculaire aansturing is daarbij maximaal wat in een training nooit bereikt zal worden.  
Mijn punt was juist dat op het moment dat de spieren ophouden met trillen dat je dan meer motorunits hebt geactiveerd en vanaf dat moment in ieder geval de hypertrofie van het spierweefsel een belangrijkere rol speelt in het extra vermogen van de spieren dan de betere motorische bezenuwing. De verhoudingen daar heb ik geen idee van. Inderdaad is er zelfs bij zeer getrainde mensen nog altijd een deel van de motorunits niet actief.

Ik heb de site bekeken, vrij interessant.
Is dat zo? Lichaamsbouw is alleen al zonder overgewicht verschillend. Tel daar inderdaad overgewicht bij op en zo normaal is het niet dat een langer persoon zwaarder weegt.
Ik ben bijna 2 meter groot. Ik weeg per definitie meer dan de gemiddelde mens zelfs al heb ik het postuur van een marathonloper.
Robjee

Als je begrijpt wat er gebeurt in jouw lichaam dan is er geen reden waarom het een probleem zou geven
Over het dagelijks wegen zal het voor een ieder anders zijn zoals ik eerder aangaf. Als het voor jou goed werkt, moet je dat gewoon blijven doen natuurlijk.

Het dagelijks wegen wil ik echter bespreken voor de gemiddelde persoon die vetmassa wil verliezen. Deze heeft weinig interesse in statistieken en van de fysiologie van de mens.

Belangrijk voor compliance is om de belasting voor die persoon zoveel mogelijk te beperken. En het is zeker mogelijk om de belasting voor die persoon te beperken door in plaats van elke dag, wekelijks te wegen.

Anders is het voor mensen zoals jij die precies alles wil bijhouden. Die beschouw ik echter als uitzondering. Daarbij geef je aan dat je fluctuaties negeert. Deze fluctuaties zitten in de dagelijkse metingen. Door wekelijks te wegen filter je deze eruit.

Is wekelijks je gewicht wegen geen routine, of heb je daar geen discipline voor nodig?

Je zegt dat discipline belangrijk is. Maar waarom zou je extra discipline opbrengen om je dagelijks te wegen? Dat helpt niet om effectiever en/of efficiënter je doel te bereiken.

Dat je opeens 10 kg zwaarder zou zijn is geen argument. Dit gebeurt simpelweg niet als je je wekelijks weegt.

Dat het alleen geschikter zou zijn voor weinig nuchtere en labiele mensen bestrijd ik! Het gaat om het zo effectief en efficiënt bereiken van je doel.

Nogmaals, voor de overgrote meerderheid heeft dagelijks wegen naar mijn idee meer nadelen dan voordelen. Misschien kun je nog aanvullingen geven:

Voordelen:

- Gewicht weet je elke dag.

Nadelen:

- Belastend, waardoor het ten koste gaat van compliance.

- De dagelijkse gegevens zijn onbetrouwbaar.

- Meer discipline nodig.
De realiteit is dat de meeste mensen veel te veel vet eten maar van bepaalde vetzuren te weinig binnenkrijgen.
De realiteit is niet zozeer dat de meeste mensen teveel vet eten. Een groter probleem is dat ze teveel van bepaalde vetzuren binnenkrijgen, namelijk de verzadigde- en transvetzuren.

Welke vetzuren zouden de meeste mensen te weinig binnenkrijgen?

Over de inname van specifieke vetzuren zoals linolzuur, alfa linoleenzuur, EPA en DHA die jij waarschijnlijk bedoeld heb ik geen informatie. Deze zijn in laatste VCP niet gespecificeerd, iets wat de volgende keer wel zal gebeuren verwacht ik.

Naast de hoeveelheid is bij linolzuur en alfa linoleenzuur ook de verhouding tussen deze twee belangrijk.
Mijn punt was juist dat op het moment dat de spieren ophouden met trillen dat je dan meer motorunits hebt geactiveerd en vanaf dat moment in ieder geval de hypertrofie van het spierweefsel een belangrijkere rol speelt in het extra vermogen van de spieren dan de betere motorische bezenuwing.
Inderdaad zo heb ik het ook begrepen. Misschien heb ik het onduidelijk omschreven. Trillen wil zeggen activeren van de motor-units waardoor na het trillen deze niet meer geactiveerd zouden moeten worden.

Hier is echter meer bewijs voor nodig om mij daarvan te overtuigen.
Ik ben bijna 2 meter groot. Ik weeg per definitie meer dan de gemiddelde mens zelfs al heb ik het postuur van een marathonloper
Mijn mening is dat voor de gemiddelde mens, met gemiddelde lengte, deze bewering niet zo duidelijk is en daardoor moeilijk te handhaven.

Natuurlijk komen er hoever je van deze gemiddelde mens vandaan gaat ook meer uitzonderingen tegen. Ik hoop niet dat je het erg vindt dat ik je ook hier bij de uitzonderingen plaats…

Terug naar “Geneeskunde”