Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Stephaan
Artikelen: 0

Re: Gij ipv jij

ZonnTroLL ik meen me te herinneren uit mijn jeugdjaren toen ik in O-vl woonde dat men(in het dialekt ) zei : riepte gij da, zegde gij da, of edde gij da gezeid, kwaamde gij

Maar dat was ook in de tijd dat de stoellekeszetsterergge((egge = vrouw die in de kerk de stoeltjes netjes op hun plaats zette) 25 centiemen of zelfs ne kluit( 10centimen van een overleden Belgische frank) kwam ophalen voor het gebruik van je stoel in de kerk.

In die tijd kwam een achterwaarsteregge (wroedvrouw)ook nog helpen om kindjes op de wereld te brengen.
Mathiz

die regel is volgens mij anders per dialect want bij ons is het nooit "gij wildet" bij ons is het altijd "Gij wou" Sterkernog ik weet pas sinds dit jaar de rest van nederland "jij wilde" zegt terwijl dat naar mijn horen geen nederlands is. maar dat komt omdat ik "wou" gewend ben. en dan nog iets bijvoorbeeld "gij mag" (v.t. Gij mocht) is bij ons altijd "gij meut" en "Gij aat" komt bij ons ook nooit voor daar word dan vaak de "Gij" juist veranderd in "Ge" Dus: "Ge at"

dus ik heb zo men twijfels over die regels of ze wel overal gelden en of ze wel kloppen.
Johan2

Er lopen twee discussies door elkaar; a) Het gebruik van gij in het middelnederlands en b) het gebruik van gij in hedendaagse dialecten.
<i Si vis pacem paralellum</i (J. Goedbloed)

Terug naar “Taalkunde”