Mensen maken zichzelf zwakker door de medische wetenschap, die mensen onnatuurlijk lang in leven houdt.
Ja en nee denk ik.
Is de medische technologie en andere hulpmiddelen die we heden ten dage tot onze beschikking hebben, niet een vorm van evolueren net als alle andere soorten?
De manier van evolueren is ook afhankelijk van intellect. In die zin is de mens tot andere evolueerniveaus in staat, maar met eenzelfde doel, aanpassen aan de omgeving om te overleven.
Een aap kan tegen pathogene virussen of bacterien weinig doen. Preventief niet en ook niet wat betreft behandeling..
Een mens is wel in staat om vaccins en antibiotica daarvoor te gebruiken. Het evolueerproces vind daardoor op een ander niveau plaats.
Als we onder zwakker maken bedoelen een kortere levensduur is het tegendeel echter waar.
Ook de gezonde jaren op hogere leeftijd neemt toe.
Bij de vogelpest en bij BSE zijn diverse maatregelen genomen die mede mogelijk zijn gemaakt door onze technologie. Wat zou er gebeurt zonder deze maatregelen?
In dat opzicht heeft de medische wetenschap de mens niet zwakker gemaakt, maar weerbaar tegen omgevingsfactoren.
Echter wanneer deze medische wetenschap en alle andere hulpmiddelen wegvallen, denk ik dat we inderdaad zwakker zijn en minder goed in staat zijn om te overleven.
Dus ik denk dat zolang we onze technologie tot onze beschikking hebben de mens als geheel niet zwakker wordt. De afgenomen weerstand (wordt minder gestimuleerd) wordt gecompenseerd door onze technologie. Kan dit niet als een vorm van evolueren worden gezien?
Waar leg je de grens bij onnatuurlijke behandeling? Het begint al bij de geboorte waarbij diverse kunstgrepen worden toegepast. Een vaccin mag dan niet natuurlijk zijn, het is wel een manier om mensenlevens te redden.
Maar om terug te komen naar de vraag.
Als je bij de evolutie van de mens ook de medische wetenschap erbij betrekt, is dat een onderdeel ervan en staat het de evolutie niet in de weg.
Kijken we naar de individuele mens zonder de beschikking over de medische technologie, dan staat het wel in de weg denk ik (compensatie vervalt)
De mens doet maar wat en iedereen mag kinderen krijgen, ook als die allerlei afwijkingen hebben, die in de dierenwereld als een fout zouden worden aangemerkt.
In de dierenwereld ontbreekt de medische technologie om deze fout te corrigeren/verhelpen waardoor de afwijking minder belangrijk wordt om te overleven.