geluid... het begint ergens bij 0 decibel... maar waar houd het op?
is er een eind in de decibel schaal, of gaan we geluid als het te "luid" is anders noemen.
waar stopt dit?
Moderator: physicalattraction
Ok, meer is misschien niet aan te raden, maar is er een punt dat het ophoudt? Is er bijv. natuurkundig een maximum aan de drukgolf?markzweers schreef:120 dBA pijngrens
meer... te veel voor je oren
markzweers schreef:Even een klein lesje over eenheden:
dB is puur een verhoudingsgetal
dBA is de verhouding vangeluid tov de gehoordrempel
dBV is de verhouding tussen de spanning en een referentie (ik meen
0.7070707...V)
dBW is de verhouding tussen vermogens
1024 bit geluidskaarten bestaan niet. Alleen hele goede hebben 24bit. De meest zijn 16bit.Als je een geluidskaart hebt van 16-bit is dat dus 16 eenen acht elkaar. Wat staat voor 65536. De geluidskaart heeft dan een dynamisch bereik van 65536. En de formule is: Decibell = 10·log(P/65536)
De meeste nieuwe geluidskaarten zijn 1024 bit, een enorm dynamisch bereik van wel 1024 eenen. Het kan verschillen waarnemen die het menselijk oor niet eens kunnen horen.
Een resolutie van 1024bit zou een bynamisch bereik van 2^1024=... Ma ERROR. Zo ver gaat mijn Mathcad niet eens.
Decibell is niet 10*bell maar bell/10DePurpereWolf schreef:Inderdaad Dr.Gallons,
en hoe luidt de formule dus? Altijd een goede oefening voor een natuurkundige.
Decibell staat vooor 10�bell.
Hoe kom je eigenlijk aan die 190 dB? Zou je mij het kunnen uitleggen waarom (via een berekening o.i.d.) het bij 190 dB nu juist een soort vacuum ontstaat aan de lagedrukkant?Bro. schreef:Bij 190dB gebeurt er iets grappigs:
Geluid wordt veroorzaakt door een verplaatsing van lucht moleculen om een evenwichtsstand. Dus een lage druk en een hoge druk. Komen we nou bij de 190dB dan is de lage druk zo laag dat deze het vacuum heeft bereikt. Wil men verder versterken dan zullen er flinke vervormingen optreden.
Een explosie kan natuurlijk wel een hele hoge druk veroorzaken die wel hoger dan 190dB komt.