Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
AnneGirl
Artikelen: 0

Re: Hersenen/brain, meervoud/enkelvoud ?

Stephaan schreef:@ AnneGirl wil ik toch vragen of ze in verband met "brein/breinen, brain/brains" het onderscheid maakt tussen het Engelse meervoud dat over de brains van één persoon kan gaan en anderzijds het meervoud van brein, dat bij mijn weten toch altijd op meer dan één persoon slaat bvb : Men heeft aan de beste breinen (ook wel de beste koppen) van het land gevraagd dat probleem op te lossen.

Ik denk dat men in het Nederlands hersenen wel mag vervangen door brein maar niet door breinen. In het Engels wel brain of brains.

ja hoor, je hebt gelijk. ik zie het verschil ook wel hoor, alleen wilde ik de vergelijking van de woorden brein en brain maken, omdat die zo op elkaar lijken. waar het eigenlijk om ging was dat er in het engels en nederlands dus allebei enkelvoud en meervoud van de woorden bestaat, namenlijk hersen/hersenen en brain/brains. het woord brein slaat ook meer op een intelligent mens dan op de hersenen zelf.
Wouter_Masselink

ik vind het een fout woord omdat het suggereert dat je een paar hersenen hebt
De hersenen bestaan zeker wel uit verschillende delen. Het telencephalon, diencephalon, mesencephalon, metencephalon en het myelencephalon (bij zoogdieren).

Als je hersenen als 2 totaal van elkaar staande organen wilt zien, dan is dit mogelijk bij een mannetjes bidsprinkhaan.
"Meep meep meep." Beaker
physicalattraction
Moderator

albert davinci schreef:ik vind het een fout woord omdat het suggereert dat je een paar hersenen hebt

De hersenen bestaan zeker wel uit verschillende delen. Het telencephalon, diencephalon, mesencephalon, metencephalon en het myelencephalon (bij zoogdieren).

Met dit argument haal je het argument van albert davinci niet onderuit. Je zegt namelijk dat we weldegelijk een paar hersenen hebben, omdat onze hersenen uit meerdere delen bestaan. Er zijn wel meerdere dingen te bedenken waarvan je er maar een hebt, maar die wel uit meerdere delen bestaan.
TD

albert davinci schreef:Je krijgt rare zinnen: "er is iets mis met zijn hersenen", "jouw hersenen werken niet goed" (incongruentiefout omdat niemand 2 hersenen heeft, enkel 2 hersenhelften maar dat is iets compleet anders)

Ach, wat verwacht je ook anders van onze kromme taal?
Zo abnormaal is dat niet, in het Engels en Frans komt dat ook voor (ook een kromme talen dan maar?) Denk maar aan 'scissors' of 'les toilettes'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
albert davinci

albert davinci schreef:ik vind het een fout woord omdat het suggereert dat je een paar hersenen hebt

Als je hersenen als 2 totaal van elkaar staande organen wilt zien, dan is dit mogelijk bij een mannetjes bidsprinkhaan.
Ja, en?

Die delen vormen samen het geheel de hersenen.

Als ik een cake in plakken snijd dan spreek je van een plak cake. Alle plakken samen vormen de cake.

Wat jij hier zegt is dat je de plak gewoon de cake mag noemen.
Jan van de Velde
Moderator

Wat jij (Wouter Masselink-red.) hier zegt is dat je de plak gewoon de cake mag noemen
Dat zegt Wouter helemaal niet. Wouter zegt dat de "cake" uit verschillende "plakken" bestaat, en benoemt deze.

Ik zie hem nergens beweren dat bijv. het telencephalon de hersenen is/zijn.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
albert davinci

Albert Davinci schreef:Wat jij (Wouter Masselink-red.) hier zegt is dat je de plak gewoon de cake mag noemen
Dat zegt Wouter helemaal niet. Wouter zegt dat de "cake" uit verschillende "plakken" bestaat, en benoemt deze.

Ik zie hem nergens beweren dat bijv. het telencephalon de hersenen is/zijn.....
OK, misschien legde ik het verkeerd uit.

Wat hij wel zegt is dat je de cake eigenlijk cakes zou mogen noemen omdat de cakes uit verschillende plakken bestaat, om de analogie 100% zuiver te houden ga ik nu maar even uit van een voorgesneden cake waarvan de plakken nog aan elkaar kleven.
mrzed

Stephaan schreef:@ albert davinci

Ik denk dat men in het Nederlands hersenen wel mag vervangen door brein maar niet door breinen. In het Engels wel brain of brains.
Ergens liggen de hersenen van de meest vooraanstaande wetenschappers van de vorige eeuw. (voor analyse)

Volgens mij mag je hier ook spreken van breinen.
Stephaan

@ albert davinci

Eigenlijk vind ik dat in die zin ook!
mrzed

Kaph schreef:Wat die speciale woorden betreft die op -aar eindigen maar passiviteit in plaats van activiteit lijken weer te geven: Ik meen me te herinneren dat het simpelweg een kwestie van etymologie is. Het woord gijzel-aar bijvoorbeeld, doelde oorspronkelijk wel degelijk op een persoon die zich met 'het gijzelen' bezighield. Van origine schijnt 'gijzelen' namelijk een betekenis te hebben gehad in de trant van 'jezelf aanbieden als borg'. Het werkwoord is dus 'gewoonweg' van betekenis veranderd door de (vele) jaren heen, wat nu tot die rare situatie leidt. Ik heb zo snel geen bron hiervoor, maar als ik me niet vergis is het een middeleeuws begrip. Het zou me verbazen als er niet iets vergelijkbaars geldt voor 'martelaar'.  

Hopelijk heb ik je wat verder kunnen helpen met je taalkundige zoektocht.
Gijzelen='jezelf aanbieden als borg'

Gijzelaar= iemand die zichzelf aanbied als borg

Gijzelnemer= iemand die de borg aanvaard

(denk hierbij bijvoorbeeld ook aan een hypotheek: de bank is een hypotheeknemer en de klant de hypotheekgever, waarbij dus het onroerend goed als borg geld)

Een gijzelaar is in deze duiding dus wel degelijk actief, maar zoals het woord tegenwoordig in het nieuws gebruikt wordt, is de gijzelaar niet vrijwillig een gijzelaar en derhalve word er dan gesproken van een gegijzelde.

(meen ik)

Terug naar “Taalkunde”