Aan de andere kant zeggen zij, geheel terecht, dat een waarnemer in een roterend stelsel de centrifugale kracht daadwerkelijk kan meten met een krachtmeter..
Niet mee eens. Ik voel meer voor:
niet de kracht zelf, maar de traagheid van massa die gewoon rechtdoor wil.
Elk natuurkuneboek begint met centriPETALE versnellingen en krachten. Als de centriFUGALE kracht er ook zou zijn, en even groot maar tegengesteld van richting, dan zou er netto geen kracht op het lichaam werken en zou het gewoon gezellig rechtdoor gaan.
Het is dus juist om een verandering in richting van een bewegend lichaam te veroorzaken dat een kracht nodig is. De middelpuntZOEKENDE kracht is dus een reële, en in een cirkelvormige beweging is dát wat je meet, niet de middelpuntvliedende. Want die is er niet. QED
Een auto rijdt gewoon rechtdoor, gas los koppeling in. Met een veer tussen de trekhaak en een ankerpunt in het wegdek meet ik ook een "kracht". Het is ook weer een massa die ongestoord rechtdoor wil ten opzichte van een punt in een stelsel. Maar als er een kracht´vóóruit zou zijn, even groot en tegengesteld, dan blijft mijn auto gewoon rechtdoor gaan met dezelfde snelheid. En dat doet hij niet, hij remt af.
Het is dus juist om een verandering in snelheid van een bewegend lichaam te veroorzaken dat een kracht nodig is. De remmende (wrijvings- of veer-) kracht is dus een reële, en in een rechtdoorgaande beweging met verminderende snelheid is dát wat je meet, niet de vooruittrekkende kracht. Want die is er niet. (gas los, koppeling in) QED
Als die middelpuntzoekende kracht een zwaartekracht is die werkt op een satelliet, dan valt er met veren niets te meten. Of je zou de satelliet middels een veer uit zijn baan moeten trekken. Wat je dán meet is de kracht nodig om die middelpuntzoekende kracht te compenseren en de satelliet tóch rechtdoor te laten gaan.