Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
virtus
Artikelen: 0

Massaloze deeltjes

Volgens de quantum mechanica zijn er massaloze deeltjes, zowel virtuele deeltjes zoals gravitronen en gluonen als reëele deeltjes zoals photonen. Hoe kan het dat deze deeltjes, die deeltjes die respectievelijk zwaartekracht, zwakke nucleaire kracht en electromagnetische kracht representeren geen massa hebben, terwijl ze wel kracht uitoefenen en dus energie hebben?

Einstein's formule spreekt het tegen: E=mc^2 geeft m = E/c^2. Omdat datgene onder de streep geen nul kan zijn en niet relevant is voor de vergelijking (omdat het een constante is) hou je over dat alles wat energie heeft massa moet hebben en vice versa. Dit houdt dus in dat photonen bijvoorbeeld massa hebben.

Toch lees ik overal dat ze dat niet hebben. Waarom niet? Het zou nogal logisch zijn omdat licht wordt gebogen door zwaartekracht (volgens het experiment met Mercurius' verduistering dat Einstein's theorie aantoonde), en zwaartekracht alleen op deeltjes werkt die massa hebben.

Kan iemand dit verder uitleggen?

Oh en het idee is Copyright © by me. :shock:
peterdevis

Re: Massaloze deeltjes

Volgens de quantum mechanica zijn er massaloze deeltjes, zowel virtuele deeltjes zoals gravitronen en gluonen als reëele deeltjes zoals photonen
Het graviton is een hypothetisch deeltje (= nog niet waargenomen) maar zou (indien het bestaat) wel een massa bezitten.
Einstein's formule spreekt het tegen: E=mc^2 geeft m = E/c^2.
Deze formule is enkel maar geldig voor restmassa, dwz de massa van een deeltje dat je meet in het referentiestelsel dat meebeweegd met dat deeltje. Het duidt aan dat massa gewoon een manifestatie is van energie (en niet andersom)

Voor fotonen (photon is de engelse term) geld deze wet niet.
Het zou nogal logisch zijn omdat licht wordt gebogen door zwaartekracht (volgens het experiment met Mercurius' verduistering dat Einstein's theorie aantoonde), en zwaartekracht alleen op deeltjes werkt die massa hebben.

zwaartekracht werkt niet alleen op massa maar op de totale energie van een deeltje.
Anonymous

Volgens de quantum mechanica zijn er massaloze deeltjes, zowel virtuele deeltjes zoals gravitronen en gluonen als reëele deeltjes zoals photonen
Het graviton is een hypothetisch deeltje (= nog niet waargenomen) maar zou (indien het bestaat) wel een massa bezitten.
Deze formule is enkel maar geldig voor restmassa, dwz de massa van een deeltje dat je meet in het referentiestelsel dat meebeweegd met dat deeltje. Het duidt aan dat massa gewoon een manifestatie is van energie (en niet andersom)

Het zou nogal logisch zijn omdat licht wordt gebogen door zwaartekracht (volgens het experiment met Mercurius' verduistering dat Einstein's theorie aantoonde), en zwaartekracht alleen op deeltjes werkt die massa hebben.

zwaartekracht werkt niet alleen op massa maar op de totale energie van een deeltje.
Zowel Stephen Hawking, Einstein en Brian Greene zeggen dat een gravitron een massa van 0 zal hebben. Als een gravitron energie heeft en wat jij zegt waar is, dat zwaartekracht ook op energie werkt, dan zou een gravitron zichzelf moeten aantrekken?

Is het niet veel simpeler om te stellen dat alles energie massa heeft en daardoor DUS wordt aangetrokken door zwaartekracht? Kan je wat duidelijker uitleggen wat je bedoeld met het feit dat de formule alleen geldt voor restmassa. Waarom is dat? Heb je misschien bronnen/links die het beter uitleggen?
peterdevis

Zowel Stephen Hawking, Einstein en Brian Greene zeggen dat een gravitron een massa van 0 zal hebben.
Ik twijfel eraan dat Einstein dit gezegd zal hebben, hij was immers voorstander van de geometrische verklaring (zelfs grondlegger) van de zwaartekracht. Deze geometrische verklaring (= de algemene relativiteitstheorie) stelt dat zwaartekracht veroorzaakt wordt door de kromming van de ruimte. De ruimtekromming op een bepaalde plaats wordt veroorzaakt door de aanwezige energie (inclusief massa) op die plaats.

Ook bij Hawking en Greene heb ik mijn vragen, dus graag enkele referenties.
Als een gravitron energie heeft en wat jij zegt waar is, dat zwaartekracht ook op energie werkt, dan zou een gravitron zichzelf moeten aantrekken?
Inderdaad, zwaartekracht, in tegenstelling tot de elektromagnetische, de sterke en de zwakke kracht, niet lineair. Zwarte gaten vormen een bewijs van de niet lineariteit van de zwaartekracht.
Is het niet veel simpeler om te stellen dat alles energie massa heeft en daardoor DUS wordt aangetrokken door zwaartekracht?

Neen het is eenvoudiger te stellen dat ruimte gekromd wordt door energie, en de baan van deeltjes bepaald wordt door de kromming.
Kan je wat duidelijker uitleggen wat je bedoeld met het feit dat de formule alleen geldt voor restmassa. Waarom is dat? Heb je misschien bronnen/links die het beter uitleggen?
restmassa moet rustmassa zijn (mijn excuses)

De volledige formule is in feite :

E² -p²c² = (m0c²)²

met p de impuls en m0 de rustmassa

aangezien in het stelsel dat met de massa meereist p=0, krijgen we de formule E= m0c²
Bert

De deeltjes die drager zijn van een kracht die afneemt met het kwadraat van de afstand moeten massaloos zijn. Bij niet massaloze deeltjes neemt de kracht veel sneller af. Massaloos betekent echter niet energieloos en er is wat dat betreft geen tegenspraak met de theorie van Einstein (Einstein heeft het bestaan van de massaloze fotonen met energie E=hf trouwens zelf gepostuleerd).
virtus

Ok, bedankt voor de verklaring. Mijn foutieve assumptie was dat E=mc^2 altijd toepasbaar is. Dan had ik nog een vraag.. wat zou er voor zorgen dat een object (bv een planeet) in een ruimtekromming rolt? Zou volgens Newton's wet het object niet op dezelfde manier doorbewegen en zich niets aantrekken van de ruimtekromming, behalve als er een kracht is die de bal in de kromming trekt? Dan krijg je dus zwaartekracht die kromming veroorzaakt en een kracht die de bal de kromming intrekt? Is die tweede ook zwaartekracht? Hoe kan dat?
doemdenker

Dat komt omdat het niet ruimtekromming maar ruimtetijd kromming is. En tijd verloopt... dus laat het objecten als het ware in de kromming lopen.
How will it end?
Anonymous

Alweer zeer duidelijk doemdenker ... graag wat meer uitleg als dat kan

dankt u
aaargh

Fotonen hebben wel degelijk massa!! Hun massa is hf/c² maar ze hebben geen rustmassa[/b]
Elmo

Fotonen hebben wel degelijk massa!! Hun massa is hf/c² maar ze hebben geen rustmassa[/b]

Voor de discussie over de massa(loosheid) van het foton: zie hier.
Never underestimate the predictability of stupidity...
zaghtak

Kan men soms geen lijst van uitgelegde vaak voorkomende misverstanden maken, zodat het aantal topics hierover in aantal afneemt. ;)

Ik denk wel dat fysici het hun eigen aandoen, vooral door de simplistische voorstelling van de fysica aan het algemeen publiek. Zoals de knikker die op een membraan rolt (AR), het uitdijen van het heelal vergelijken met deeg, E=mc² als hoofdformule stellen (met m dan nog eens niet de klassieke massa). Zet dan toch E=mc²/wortel(1-v²/c²) in plaats van E=mc² op t-shirts en andere prullen.

Ik kan evengoed mc²/wortel(1-v²/c²) gelijkstellen aan @ en de formule invoeren E=@ en vervolgens deze op alle t-shirts laten drukken.

Conclusie van alle leken: wow, energie is internet en internet is energie...

:shock:

(aja want zonder energie is er geen internet, maar {hola!!!! ik heb iets nieuws gevonden} zonder internet kan er wel degelijk energie zijn) Copyright © by Leek.
DVR

Afbeelding

Op zich vind ik dat je best een punt hebt.. Aan de andere kant: die voorstellingen van bv de knikker op het membraan en het rijzende brood (of de ballon analogie) zijn denk ik ook voor fysici handige analogiën.. Ook al geven ze eigenlijk geen juiste voorstelling van de realiteit weer, het is in ieder geval iéts!
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...
Anonymous

Zwaartekracht werkt op energie........En energie is een vorm waarin massa zich kan voordoen.....

Terug naar “Natuurkunde”