Moderator: physicalattraction
verticaal of horizontaal aan het garen ??"bijna"
Als er een verschil is moogt ge dit aangeven.En als je "horizontaal" trekt, is het klosje dan eigenlijk bovenlangs of onderlangs gewonden
het zijn maar gewoon krabbeltjes in Paint hoor, gratis bijgeleverd met elke windows-versie, te vinden onder "bureau-accessoires".Ik denk met de mooie figuren die gij maakt wij of gij er zeker uitkom(t)(en).
Daar ben ik theoretisch nog niet helemaal uit. Volgens mij hangt dat af van de verhouding in doorsnede van""as" en "wiel" van het klosje, als jullie mee zijn met mijn jargon. Een eerste intuitie zegt me dat het klosje tegen de trekrichting in wil wegrollen als de straal van de as meer dan half zo groot is als de straal van het wiel, dat het met de trekrichting mee wil rollen als de as minder dan half zo dik is als het wiel, en gaat het geen kant op als de as exact half zo dik is. Een rotprobleem eigenlijk op zo'n zwoele zomeravond. Het is te warm om mijn denkpet op te zetten.Een onderlangs gewonden klosje (zoals in Jan's plaatje, maar dan met de rode draad onder de as langs) rolt ook met de trekrichting mee indien de wrijving tussen het klosje en de tafel voldoende is om slip tegen te gaan. Het lijkt een beetje op een jojo-trucje, waarbij je de jojo naar je toe kunt laten (op)rollen door schuin naar boven aan het draadje te trekken.
nee, afrollen, bezie weer dat momentenverhaal:Als men bijna verticaal trekt zal de bobijn eerst een beetje oprollen,