Gezien de reacties hier lijkt het me duidelijk, dat de spelling voor de meeste wetenschapsforum-bezoekers
wel heel belangrijk is.
Het zou dan ook fijn zijn dat iedereen elkaar niet op elke spel- en taalfout gaat aanvallen. Ondanks de goede intenties, gaat de leesbaarheid er hierdoor nog veel meer op achteruit. Immers, van de 7 pagina's met berichten in dit topic, staan er misschien 10 berichten die iets aan de discussie toevoegen.
Laat dan die verkeerde 'd' of 't' maar voor wat het is.
Natuurlijk vind ik het wel belangrijk dat de spelling een beetje op peil is, maar val niet over elk foutje.
Om toch weer een beetje inhoud aan deze discussie te geven, wil ik wat verder ingaan op openingsvragen en -stellingen van dit topic.
Het lijkt me dat de jongere generatie dat vaker doet. Is dat omdat ze nog jonger zijn? Is dat omdat ze het wel kunnen maar de internetcultuur correct schrijven juist ontmoedigt?
Of is het omdat de prioriteiten in het onderwijs verschuiven?
Ik kan me niet voorstellen dat de leeftijd van invloed is. Dat zou betekenen dat we genetisch slechter zijn gaan spellen. Iedereen is jong geweest.
Het onderwijs is volgens mij wel van grote invloed. Tegenwoordig krijg je in steeds meer vakken onderwijs, waardoor de tijd en dus ervaring per vak afneemt.
Bovendien wordt er steeds sneller door de stof heengegaan t.o.v. de tijd die hiervoor nodig is, waardoor er dus minder tijd overblijft om stil te staan bij de spelling.
Het internet speelt wel een rol, maar volgens mij niet zo een grote als dat het wordt toegeschreven. Het is meer een medium waar de slechte taalbeheersing tot uiting komt. De slechte spelling kom je er veel meer tegen, waardoor gewenning/tollerantie optreedt. De gemiddelde leeftijd van de 'auteur' op internet ligt natuurlijk ook een stuk lager dan de leeftijd van de auteur van een boek of van een artikel in de krant of tijdschrift. Bovendien heeft het internet bijzonder weinig redacteurs.
Nog erger zijn de chats en sms-berichten. Bij de chats speelt natuurlijk tijd een cruciale rol. De meeste chatprogramma's zijn nogal beperkt en laten het bericht pas zien nadat er op de enter-toets wordt gedrukt. Bovendien ook zodra de enter-toets wordt ingedrukt. Als degene die de boodschap aan het typen was, nog meer te zeggen heeft, blijft er voor diegene vaak weinig tijd over om de rest te typen voordat er al een antwoord of ander bericht is verschenen. Snelheid is dan van belang en dan worden er uiteraard weer veel fouten gemaakt in de spelling. Bij sms-en worden er juist weer vaak bewust fouten gemaakt om het aantal te versturen karakters te beperken in verband met de kosten.
Als het onderwijs een beetje mee zou gaan met de tijd, zou het heel eenvoudig verbetering kunnen brengen in de spelling en grammatica in chat-omgevingen.
Chatten zou best wel een onderdeel mogen worden van de taalvakken. Bij voorkeur ook nog eens een examenonderdeel. Wedden dat de taalvaardigheid, grammatica en spelling met sprongen vooruit gaan? Interactie is het sleutelwoord.
Het wordt tjd dat het onderwijs ook de 21ste eeuw betreedt.