Ik kocht vorig weekend een boek dat ik reeds lang had moeten lezen -- maar nu zal moeten wachten tot de vacantie: David S. LANDES, Arm & Rijk. Waarom werd het Westen rijk en bleven andere landen arm?, Uitgeverij Het Spectrum, Utrecht, 1998, ISBN 90 274 9598X NUR 680, in de oorspronkelijke Engelse versie: David S. LANDES, The Wealth and Poverty of Nations: Why Some Are So Rich and Others So Poor (New York: W.W. Norton, 1998). 544 pp. ISBN: 0393040178.
Een lang "review" in het Engels kan gevonden worden op: http://www.j-bradford-delong.net/Econ_Arti...ews/landes.html
De inhoud van de Nederlandse uitgaaf:
Voorwoord en dankbetuiging
Inleiding
1. De ongelijke bedeling door de natuur
2. Omgaan met de natuurlijke gesteldheid: Europa en China
3. Europas eigen weg
4. De uitvinding van het uitvinden
5. De ontsluiting van de wereld
6. Naar de Oost
7. Van ontdekkingen tot wereldmacht
8. Bitterzoete eilanden
9. Heerschappij in de Oost
10. Gewinzucht
11. Golconda
12. Winnaars en verliezers: de balans van de wereldmacht
13. De aard van de Industriële Revolutie
14. Waarom Europa? Waarom toen?
15. Engeland en de rest
16. De navolging van Albion
17. Je moet geld hebben om geld te verdienen
18. De rijkdom aan kennis
19. Frontiers
20. De Zuid-Amerikaanse manier
21. Het Hemelse Rijk: stagnatie en terugval
22. Japan: en de laatsten zullen de eersten zijn
23. De Meiji-restauratie
24. De geschiedenis op een dwaalspoor
25. Overzeese rijken en hun nasleep
26. Verlies van leiderschap
27. Winnaars en ...
28. Verliezers
29. Hoe zijn we hier gekomen? Waar gaan we heen?
Epiloog
Noten
Bibliografie
Register
Van de achterflap: David Landes verdedigt met verve de stelling dat de rijke landen relatief open samenlevingen waren, voortdurend gericht op uitbreiding van kennis. Reeds aan het einde van het eerste millennium kwam zo een proces van continue technische en economische ontwikkeling op gang, waarmee al vroeg een beslissende voorsprong op de rest van de wereld werd genomen. ...
Mijn reacties in andere topics op dit forum mogen duidelijk gemaakt hebben dat ik sterk geloof in de persoonlijke vrijheid, die het beste gegarandeerd wordt door het democratische politieke systeem, en dat kennisverwerving en menselijke ontwikkeling, zelfs menselijke waardigheid, onmogelijk is onder een totalitair systeem.
Heeft iemand andere ideeën over de stelling die hierboven geponeerd werd?