Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Assassinator
Artikelen: 0

Re: Interesse voor het schrijven van minicursus ruimtevaart?

Op school hebben we extra vakken en ruimtevaart is er een van.
serieus??? welke school zit je?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
kombelpeter

Ik doe VWO Exact. Dan krijg je minder van de normale vakken, wel dezelfde stof natuurlijk, maar dan krijg je speciale vakken erbij. Zo hebben we al een module ecomorfologie gehad, robotica, een project over Escher, ruimtevaart, etc.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!
Dr. Who?

Brinx schreef:Die stond er al tussen, Assassinator: de verkenning van het zonnestelsel. :)

Tot nu toe hebben we dus:

- Baanmechanica (energievergelijking, delta-V, hohmannbanen, swingby's, rendez-vous en docking, aerobraking)

- Voortstuwing (raketvergelijking, soorten raketmotoren en hun prestaties, een raketmotor in detail, mogelijkheden in ontwikkeling)

- Energie- en warmtehuishouding (Methoden van energievoorziening, isolatie, koeling)

- Verkenning van het zonnestelsel (orbiters, landers, scheervluchten: welke specifieke trucjes zijn daarbij komen kijken?)

- Bemande ruimtevaart (huishouding aan boord, discussie over het nut, effecten op het lichaam, gevaren)

- Geschiedenis van de ruimtevaart (Kepler, Tsiolkowsky, Goddard, Von Braun, etc)

- Toekomst van de ruimtevaart (bemande reizen naar maan en Mars, ruimtetoerisme, interstellaire reizen, permanente bewoning van de ruimte/andere hemellichamen)

- Toepassingen van de ruimtevaart (aardonderzoek, communicatie, spionage, meteorologie, rampwaarschuwingen)

- Ruimtevaart en cultuur (SF<->ruimtevaart, spinoffs, ???)

Nog meer, of wijzigingen hierin?
Ik zou energie- en warmtehuishouding iets breder maken tot iets als technologie van de ruimtevaart, waarin specifiek (het ontwerp & functioneren van) de hardware wordt besproken en dan energievoorziening, warmtehuishouding, voortstuwing + actuatoren, sensoren, electronica, communicatie, structures en eventueel life-support e.d. opnemen als subhoodstukken. (Hoewel dat laatste ook in Bemand kan.)

Aan de andere kant is het kopje Voortstuwing op dit moment iets breder dan alleen technologie, dus mss. dat een deel kan worden opgenomen in baanmechanica (min of meer met een inhoud zoals het dictaat Bewegingen van Raketten)

Binnen ruimtevaart en cultuur kan ook het nut van ruimtevaart besproken worden - ik zal daarvoor nog even proberen wat lecture notes van de ISU door te nemen.
Dr. Who?

groencontainer jij.....jij ontzettende lucker! (hoezo jaloers, ja ik wil ook die opleiding, niet zo'n beetje ook!)
Hahaha - luck has nothing to do with it...

In ieder geval, nu komt het totaal van bekende LR'ers op drie. :)
Brinx
Lorentziaan

Ik zou energie- en warmtehuishouding iets breder maken tot iets als technologie van de ruimtevaart, waarin specifiek (het ontwerp & functioneren van) de hardware wordt besproken en dan energievoorziening, warmtehuishouding, voortstuwing + actuatoren, sensoren, electronica, communicatie, structures  en eventueel life-support e.d. opnemen als subhoodstukken. (Hoewel dat laatste ook in Bemand kan.)
Ah, je bedoelt meer iets in de richting van Jongkind + van Baten + Wijker (Toelichting: dat zijn enkele docenten op LR die vakken als 'mechatronica', 'electrical & information systems in space', 'thermal analysis', 'spacecraft structures' geven: allerlei onderwerpen die ook buiten de ruimtevaart voorkomen, maar die in de ruimtevaart vanuit een redelijk unieke kant benaderd worden)? Op zich ook makkelijk om bij elkaar te gooien - hoewel dit meer te maken heeft met de specifieke indeling in plaats van de stof zelf. Met de indeling kan altijd nog gegoocheld worden, ook al is de stof al (gedeeltelijk) geschreven.
Aan de andere kant is het kopje Voortstuwing op dit moment iets breder dan alleen technologie, dus mss. dat een deel kan worden opgenomen in baanmechanica (min of meer met een inhoud zoals het dictaat Bewegingen van Raketten)
Voortstuwing vind ik een erg fundamenteel aspect van ruimtevaart, vandaar dat ik het graag als een pakketje wilde behandelen. Uitgaan van actie=-reactie, en laten zien hoe verreweg het grootste deel van de huidige systemen eigenlijk hetzelfde zijn wat dat betreft. Spul versnellen en wegsmijten, kort gezegd. :)
Dr. Who?

Brinx schreef:Ah, je bedoelt meer iets in de richting van Jongkind + van Baten + Wijker (Toelichting: dat zijn enkele docenten op LR die vakken als 'mechatronica', 'electrical & information systems in space', 'thermal analysis', 'spacecraft structures' geven: allerlei onderwerpen die ook buiten de ruimtevaart voorkomen, maar die in de ruimtevaart vanuit een redelijk unieke kant benaderd worden)? Op zich ook makkelijk om bij elkaar te gooien - hoewel dit meer te maken heeft met de specifieke indeling in plaats van de stof zelf. Met de indeling kan altijd nog gegoocheld worden, ook al is de stof al (gedeeltelijk) geschreven.

Voortstuwing vind ik een erg fundamenteel aspect van ruimtevaart, vandaar dat ik het graag als een pakketje wilde behandelen. Uitgaan van actie=-reactie, en laten zien hoe verreweg het grootste deel van de huidige systemen eigenlijk hetzelfde zijn wat dat betreft. Spul versnellen en wegsmijten, kort gezegd. :)
Ja, precies - ik had zelf min of meer de indeling van SMAD in het achterhoofd (which reminds me: ws. zou er ook een stukje over het ground segment moeten zijn).

Ik denk dat we het op zich wel eens zijn over het voortstuwingsgedeelte; ik denk dat je vooral doelt op de hardware- & ontwerpaspecten, en in dat geval is het denk ik wel zinvol om het te splitsen - hoewel ik dus wel denk dat het handig is om ook een stukje op te nemen in het baanmechanica-gedeelte.
joeroe

Ik wil best ook wel helpen :)

misschien nog wat info over NASA en ESA en iets over ISS ofzo?
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage
Morzon

misschien ook een idee om over de complottheorie over de landing op de maan te schrijven
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.
RobertJ

misschien ook een idee om over de complottheorie over de landing op de maan te schrijven
Dat er mensen zijn die geloven dat we nooit op de maan geweest zijn, dat is bij deze dan behandeld en zal verder geen aandacht meer behoeven! :)
Robert van der Veeke

Basugasubasubasu Basugasubakuhaku Gasubakuhakuhaku!!

"Better is the enemy of good enough." Dr. Mikoyan of the Mikoyan Gurevich Design Bureau.
Assassinator

ow jawel, alles doen, al is het alleen maar om te laten zien wat anderen denken, dat is zéér belangrijk.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -
Dr. Who?

:) We seem to be losing some of our initial momentum... Ik heb het ook even wat drukker op het werk... :)
Brinx
Lorentziaan

Ik ook - ik ben mijn afstuderen aan het voorbereiden. De minicursus zal wat mijn bijdrage betreft nog even moeten wachten!
Dr. Who?

Nu ja, geen nood :) Stuff will happen in the fullness of time.
Ruben Kwast

Ruimtevaart is niet helemaal mijn ding, maar misschien kunnen we ook een minicursus sterrenkunde schrijven. Daar in kan je bijvoorbeeld zetten:

- Wat doet de astronomie?

- Vormen van astronomie.

- Professionele en amateur astronomie.

- Het kopen van een telescoop.

- Observeren met een telescoop.

Het zijn maar een paar ideetjes, maar ik hoor het nog wel!
Everything that can go wrong, will eventually go wrong
BioHazardNL

En de lichamelijke en psychologische effecten van ruimtevaart dan?

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”