Volgens mij overschat het dagblad zijn eigen kennis van het Nederlands hier...
Dat is een gevaarlijke opmerking. Misschien is het stuk voor dit forum overgetypt als hij/zij nog de ouderwetse krant leest en heeft hij/zij zelf de typefout gemaakt.
Het was mij ook al lang opgevallen maar iedereen begrijpt wat er bedoeld word.
Bij het materiaal dat je van je geneticacursus hebt, Albert, zou het met interesseren wat men daar precies met taalbeheersing bedoelt.
Dat had ik meteen preciezer kunnen formuleren. Ze hebben een verbale IQ-test afgenomen en die scores vergeleken.
Er stond geen uitleg bij over de inhoud van deze tests.
Om even te voorkomen dat we langs elkaar heen gaan praten: we hadden het in dit specifieke deel van de discussie NIET over accentloos spreken. Het ging puur om grammaticale beheersing van de gesproken taal.
Dat is duidelijk ja.
Het hoofdstuk ging over het multifactorieel (in dit geval een combinatie van vele, soms tientallen, genen en milieufactoren) bepaald zijn van bepaalde kenmerken. Hij heeft hierbij oa de lengte en intelligentie als voorbeeld genomen en heeft mbt de intelligentie uitgewerkt in hoeverre nature en nurture een bepalende rol hebben.
Tot mijn eigen stomme verbazing (ik had intuïtief het tegenovergestelde verwacht) blijkt het verbale IQ sterker door de erfelijkheid bepaald te worden dan het performantiële IQ.
Bij elke discussie over nature vs nurture is het aangewezen om je te richten op tweelingstudies (bij voorkeur ééneiïge tweeling die gescheiden is geraakt) en adoptiestudies.
Wat het accentloos spreken van een taal betreft (nog steeds het topiconderwerp) denk ik, zoals ik al eerder zei, dat andere eigenschappen daarvoor verantwoordelijk zijn. Een aantal fysieke eigenschappen (zie mijn eerdere post) die volgens mij logischerwijs genetisch bepaald zijn en een aantal eigenschappen waarbij me nog niet duidelijk is OF ze een rol spelen en HOE.
Ik denk dat jij het al goed verwoord hebt met die opsomming van de 3 componenten. Het gaat om:
- aanleg. Je moet een klank goed onthouden en herkennen om hem na te kunnen bootsen. Inderdaad zal daar een (soort van) muzikaal gehoor voor nodig zijn.
Ook moet je terwijl je zelf een klank maakt in staat zijn om jouw eigen klank goed te herkennen en te vergelijken met de klank die in jouw geheugen is opgeslagen.
- het vermogen om een klank na te bootsen. Hiervoor moeten de spieren van de mond, wangen enz. in staat zijn de juiste bewegingen te maken. Combinatie van aanleg en training zou ik zeggen als ik de parallel trek naar andere spieractiviteiten (athletiek, voetbal enz).
Ook zal hier een bepaald niveau van coördinatie voor vereist zijn net als wanneer je een bal hooghoudt of piano speelt.
Offtopic, maar wel interessant: sommige mensen hebben van nature wel een zeer goede coördinatie in hun vingers maar hebben met sporten een slechte coördinatie. Ik weet niet wat hier de achtergrond van is.
-Uiteraard zal je zeer veel oefening moeten hebben.
Basically hetzelfde als wat jij zegt met een kleine aanvulling.