ZVdP schreef:Zet maar eens 10 miljoen mensen op een gebied ter grootte van België,
zonder staat.
Ik ben wel eens benieuwd hoe vreedzaam het er aan zal toegaan
Ik heb persoonlijk geen moeite me dit voor te stellen. Natuurlijk sluit het ontbreken van een staat niet uit dat dorpen en andere structuren van lokale orde zullen bestaan. Lokaal en beperkter dan het idee van een staat. Met als ultime controle op de werking van deze organisatie "the right to leave" die daadwerkelijk uitvoerbaar is, in deze situatie waarbij het relatief laagdrempelig is.
Ware beschaafdheid komt voort uit de handelingen van individuen, niet door een bepaalde organisatie structuur of geschreven wetgeving. Dit zijn mogelijke hulpmiddelen, maar zonder de keuze van individuele mensen om beschaaft te willen zijn is een geschreven wet het papier niet waard waar het op geschreven is.
ZVdP schreef:Ik zie de staat als iets noodzakelijk om mensen in een goede baan te leiden.
En volgens mij is het ook onmogelijk om een groep mensen te hebben zonder enigevorm van een 'staat':
onvermijdelijk zal één of een groep mensen de leiding op zich nemen.
Ik heb er geen vertrouwen in dat mensen, zelfs degenen met de meeste ervaring en wijsheid, ooit in staat zullen zijn om zulke grote groepen mensen "te leiden".
De vraag is ook "waarheen"? Bovendien, wie leid "de leiders"? Macht is verraderlijk, we overschatten onze mogelijkheden, onderschatten onze zwakheden. Wij zijn ons vaak genoeg niet eens bewust van de realiteit, en kunnen amper voorstellen wat de gevolgen zijn van ons handelen.
Vaak het beste wat leiders kunnen doen is afwachten. Want op het moment dat een leider ergens ingrijpt zal vanaf die dag verwacht worden dat hij ingrijpt in deze gevallen en elke kans dat mensen hun problemen zelfstandig oplossen zal verloren gaan. Het is meestal beter om de mensen die meer kennis en ervaring hebben zelf hun problemen op te lossen. Immers, die 10 miljoen weten per definitie meer dan een kleine groep "wijzen".
Dat er altijd groepen zijn die (in hun zwakte) de leiding opeisen, en anderen die (in hun zwakte) dit accepteren. Dit veranderd niets aan de gevaren inherent aan deze zwakte, dit gebrek aan volwassenheid. Wat is immer volwassen worden meer dan onze inherente machteloosheid een plaats te geven, terwijl we zelfstandig en nederig blijven?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
There is no theory of protecting content other than keeping secrets Steve Jobs