Dat vind ik toch wel inconsequent. Woorden als kwantum en kosmologie weiger je uit principe naar de regels van het groene boekje correct te schrijven (zie thread over kwamtum/quantum) terwijl je bij andere woorden wel probeert goed te spellen, waarbij het je niet uitmaakt of anderen dat ook doen. Waarom er zelf dan wel moeite voor doen om te proberen goed te spellen?albert davinci schreef:Sommige mensen zijn ook gewoon niet geinteresseerd in spelling en vinden dat maar een futiliteit zolang het allemaal goed te begrijpen is.
Ik behoor ook een beetje tot die groep mensen. Ik probeer goed te spellen (uitgezonderd woorden als quantum, cosmologie enz.) maar ik stoor me er geenzins aan als een ander ietwas slordig spelt zolang de tekst maar goed leesbaar blijft.
Maar wat ik eigenlijk veel belangrijker vind is dat taalfouten niet alleen maar spelfouten zijn. Neem nu eens deze zin:
Ten eerste is het eerste deel van de zin niet helemaal correct. Je had moeten schrijven:Ik probeer goed te spellen (uitgezonderd woorden als quantum, cosmologie enz.) maar ik stoor me er geenzins aan als een ander ietwas slordig spelt zolang de tekst maar goed leesbaar blijft.
omdat "uitgezonderd" direct betrekking heeft op "alle woorden" in jouw geval en niet op "ik probeer goed te spellen". Wat je namelijk met deze zin eigenlijk bedoelt is:Ik probeer alle woorden goed te spellen (uitgezonderd woorden als quantum, cosmologie enz.)
De zin, zoals jij hem hebt opgeschreven leidt tot de conclusie (bij wie je andere post in de andere thread niet heeft gelezen) dat je bij woorden als kosmologie en kwantum niet probeert goed te spellen (en waarbij men zich zal afvragen of dat is omdat het zulke lastige woorden zijn).Ik probeer woorden goed te spellen, alleen bij woorden als quantum, cosmologie kies ik ervoor om een andere (eerdere) spelling te hanteren dan de spelling die voor die woorden in het groene boekje wordt aangegeven.
En zo kun je zien dat een begrip van de grammatical constructie van zinnen best belangrijk is om over te brengen wat we daadwerkelijk bedoelen.