Moderator: Rhiannon
Ik zeg altijd: "Ik ga op vakantie" of "Ik ga weg in de vakantie"hierbij aansluitend heb ik al de hele morgen een discussie met mn collegas of het OP vakantie gaan, of MET vakantie gaan is..iemand?
Op / met vakantie
Vraag
Ga je op of met vakantie?
Antwoord
De twee voorzetsels zijn beide mogelijk, soms met verschil in betekenis.
Toelichting
Zowel met vakantie zijn/gaan als op vakantie zijn/gaan is mogelijk. Het bezwaar tegen op vakantie dat het een contaminatie is van op reis en met vakantie, is niet juist. Op vakantie zou volgens sommige naslagwerken gebruikelijker zijn bij katholieken; protestanten zouden gewoonlijk met vakantie zeggen. Volgens andere naslagwerken is op vakantie gebruikelijker beneden de Moerdijk (België inbegrepen) en met vakantie in het noordelijke deel van het taalgebied.
De meeste taalgebruikers voelen overigens een betekenisverschil tussen op vakantie zijn en met vakantie zijn. Op vakantie zijn heeft de meer letterlijke betekenis 'ergens verblijven als tijdverdrijf in je vrije tijd', terwijl met vakantie zijn ook 'niet hoeven te werken, niet-actief zijn' (of, nog ruimer: 'weg') kan betekenen. Vergelijk:
(1) Ik ga elk jaar naar Napels op vakantie. (ook met is hier mogelijk)
(2) Er moet wel wat werk worden verzet; we zijn hier tenslotte niet met vakantie. (op is uitgesloten)
(3) Toen zijn zus dat zei, was haar verstand vast met vakantie. (op is uitgesloten)
Bij mij komt google al met 1 hit voor "ten zwembade".Jan van de Velde schreef:Mooi hè, dat we dat zo democratisch kunnen bepalen in taal-zaken.
Helaas [rr] , google geeft voor "ten zwembade" 0 hits.
Inderdaad, en de link daarvan had Shimmy al gegeven (wat wordt dit trouwens een chattopic zo.......). Beter lezen luitjes!en dat zal wel de hit zijn van het wetenschapsforum