albert davinci schreef:evilbu schreef:Bedankt voor je antwoord. Maar is dat wel zo? Ik heb gehoord dat er toch zeker een vreemde taal verplicht is, en men krijgt de keuze tussen Engels en Nederlands. Hoeveel jaren werd er mij niet bij verteld. Ook niet of uiteindelijk in de laatste jaren een derde taal ook wordt verplicht...
Je hebt gelijk!
Ik bedoelde dat ze van geen enkele taal verplichten het te volgen. Inderdaad moeten ze kiezen tussen Nederlands en Engels.
Ik meen me te herinneren dat ze enkel in de eerste 3 of 4 jaar die vreemde taal moeten volgen en niet in de laatste jaren.
Zeg zelf, als jij in een Franstalig gebied zou wonen, welke taal zou jij dan kiezen?
De wereldtaal Engels of het veel kleinere Nederlands. De leerlingen kan je niets verwijten. Het stelsel deugt niet.
Ik heb er in een ander topic al voor gepleit om al op de basisschool te beginnen met 4 vreemde talen.
Dan leer je ze gemakkelijk. Ook ik kies in mijn vrije tijd liever voor andere zaken dan het leren van een taal. Als ik ooit 3 maanden of langer in het buitenland ga zijn dan ben ik wel bereid om de taal te leren.
Logischerwijs zou men wel Engels kiezen, gezien dat een wereldtaal is. Maar wij leren Engels, Frans EN Nederlands, dan mogen die Walen dat ook doen, anders mogen ze naar Frankrijk verhuizen van mij.
En wat zeg je daar over geen taal leren in je vrije tijd? Ik ga nu in het bijzonder Brussel beschouwen: het merendeel spreekt enkel Frans, hoewel het beide talen zou moeten beheersen. Ik ben eens in Brussel een man tegengekomen (afkomstig uit Afrika), hij woonde slechts 2 jaar in Brussel en sprak verbazend goed Nederlands (geleerd op een avondschool ofzo) EN Frans. Het heeft niet te maken met geen tijd hebben om een taal te leren, het heeft te maken met in welke mate je moeite doet om je aan te passen aan je omgeving. Die Brusselaars wonen in een gebied waar zowel Franstaligen als Nederlandstaligen voorkomen, die Brusselaars móeten dan ook beide talen kunnen spreken.
Wat de Walen betreft: hier in Vlaanderen worden Waalse toeristen hoogstwaarschijnlijk wel bediend in het Frans, waarom kunnen wij Vlamingen en Nederlanders dan niet in het Nederlands bediend worden in Wallonië (of brussel)?
En ja het systeem deugt niet, in wallonie en brussel ben je inderdaad een mislukt product van een slecht systeem, maar dat wil niet zeggen dat je daar niks aan kan veranderen: leren kan je op alle leeftijden
Ik ben het helemaal met je eens dat het perfect mogelijk is om in jouw vrije tijd een taal te leren. Het probleem is dat je maar een beperkte hoeveelheid vrije tijd hebt waarin je prioriteiten moet stellen.
Als je actief bent en al verschillende sporten beoefent, muziek speelt en regelmatig uit gaat dan blijft er gewoon weinig tijd over om een taal te leren.
Zo zie ik het.
Wat mij over de streep zou trekken om een taal als het Frans te leren is als ze eens een aantrekkelijke GRATIS online cursus zouden maken, één met enorm veel tekst, leuke animaties enz.
Het leren van een taal kan ook op een leuke manier.
Bij mij op de universiteit kan je een cursus Frans volgen maar die tijdschema's zijn zo rigide als maar kan.
Als je op die tijd niet kan dan heb je een probleem. Anders zou ik het waarschijnlijk wel doen maar ik ben niet bereid om andere activiteiten er voor op te geven, daarvoor vind ik het leren van Frans niet belangrijk genoeg. Immers, ik moet nog maar afwachten ofdat het spreken van Frans mij ooit van pas gaat komen. Dat die andere activiteiten nuttig en aangenaam zijn voor mij dat weet ik al.
Ik vind eigenlijk principieel ook dat er één wereldtaal is en dat iedereen die maar moet leren, dat is veel practischer. Dan kan iedereen op de wereld elkaar verstaan.