Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
merlijn
Artikelen: 0

einde van geluid

geluid... het begint ergens bij 0 decibel... maar waar houd het op?

is er een eind in de decibel schaal, of gaan we geluid als het te "luid" is anders noemen.

waar stopt dit?
It's just an illusion !
Bro

Re: einde van geluid

Bij 190dB gebeurt er iets grappigs:

Geluid wordt veroorzaakt door een verplaatsing van lucht moleculen om een evenwichtsstand. Dus een lage druk en een hoge druk. Komen we nou bij de 190dB dan is de lage druk zo laag dat deze het vacuum heeft bereikt. Wil men verder versterken dan zullen er flinke vervormingen optreden.

Een explosie kan natuurlijk wel een hele hoge druk veroorzaken die wel hoger dan 190dB komt.
markzweers

Even een klein lesje over eenheden:

dB is puur een verhoudingsgetal

dBA is de verhouding vangeluid tov de gehoordrempel

dBV is de verhouding tussen de spanning en een referentie (ik meen

0.7070707...V)

dBW is de verhouding tussen vermogens

zo zou je ook een dBsex kunnen definieren als de logaritmische verhouding van cijfers die je je laatste bedgenoten gaf... maw de dBx schalen houden dus nooit op, je oren echter wel. Een overzichtje:

0 dBA gehoordrempel 0.000000000001 W/m2 (10 tot de macht -12)

10 dBA ritselen van bladeren

20 dBA fluisteren op 1 m afstand

30 dBA stille straat zonder verkeer

40 dBA nachtelijke geluiden in een stad

50 dBA auto

60 dBA stofzuiger

70 dBA druk verkeer

80 dBA spoorweg

90 dBA pneumatische hamer op 3 m afstand

110 dBA versterker van 10 Watt vol-open op 3 m afstand

120 dBA pijngrens

meer... te veel voor je oren
Miels
Beheer
Artikelen: 6

markzweers schreef:120 dBA   pijngrens

meer...   te veel voor je oren
Ok, meer is misschien niet aan te raden, maar is er een punt dat het ophoudt? Is er bijv. natuurkundig een maximum aan de drukgolf?
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic
merlijn

als ik bro dan goed moet begrijpen:

bij 190db ontstaat er een vacuum... in de lage drukkant,

betekent dit dan niet gewoon dat de lage druk, de hoge druk opheft?

puur door de hogedrukkant terug te zuigen?

is die 190db dan niet het eind van geluid?
It's just an illusion !
Anonymous

Bro heeft gelijk :-). Er is immers geen groter drukverschil mogelijk dan vacuum in het dal van de golf en 2 bar op de top van de golf. D.w.z. onder normale atmosferische omstandigheden. Het geluid kan alleen harder worden als de omgevingsdruk toeneemt. In een druktank kan je dus meer herrie maken.

Marc
Dr.Gallons

markzweers schreef:Even een klein lesje over eenheden:

dB is puur een verhoudingsgetal

dBA is de verhouding vangeluid tov de gehoordrempel

dBV is de verhouding tussen de spanning en een referentie (ik meen    

0.7070707...V)

dBW is de verhouding tussen vermogens

Als je over decibellen praat, heb je het ALTIJD over een vermogensverhouding.
DePurpereWolf

Inderdaad Dr.Gallons,

en hoe luidt de formule dus? Altijd een goede oefening voor een natuurkundige.

Decibell staat vooor 10·bell.

Verder weten we dat de decibell een logaritmische schaal is.

We weten dat bij een vermogen P = 10ֿ¹² W/m² → is 0.

De inverse log van 0 is 1.

De formule is dan:

Decibell = 10·log(P/10ֿ¹²)

En het is dus gerelateerd aan het verschil aan geluid dat we net nog kunnen horen.

Bij audio programmas zie je vaak een andere verschillen. Daar zie je vaak negatieve waardes voor geluidssterkte.

Dat komt omdat ze het daar andersom hebben gedaan. Het maximale vermogen wat ze via de video kaart in kunnen lezen is daar 1.

Als je een geluidskaart hebt van 16-bit is dat dus 16 eenen acht elkaar. Wat staat voor 65536. De geluidskaart heeft dan een dynamisch bereik van 65536. En de formule is: Decibell = 10·log(P/65536)

De meeste nieuwe geluidskaarten zijn 1024 bit, een enorm dynamisch bereik van wel 1024 eenen. Het kan verschillen waarnemen die het menselijk oor niet eens kunnen horen.
Bro

DePurpereWolf schreef:
Als je een geluidskaart hebt van 16-bit is dat dus 16 eenen acht elkaar. Wat staat voor 65536. De geluidskaart heeft dan een dynamisch bereik van 65536. En de formule is: Decibell = 10·log(P/65536)

De meeste nieuwe geluidskaarten zijn 1024 bit, een enorm dynamisch bereik van wel 1024 eenen. Het kan verschillen waarnemen die het menselijk oor niet eens kunnen horen.
1024 bit geluidskaarten bestaan niet. Alleen hele goede hebben 24bit. De meest zijn 16bit.

Een resolutie van 1024bit zou een bynamisch bereik van 2^1024=... Ma ERROR. Zo ver gaat mijn Mathcad niet eens.

Verder is het zo dat als je met bits werkt je met 20log(A1/A2) moet werken en niet met 10log(A1/A2) dit doe je alleen met vermogenspectra (gehoor).

Het moet dus zijn 20log(1/65536)=-96dB. CD-spelers hebben dus een dynamisch bereik van 96dB en niet 48dB
Anonymous

Een resolutie van 1024bit zou een bynamisch bereik van 2^1024=... Ma ERROR. Zo ver gaat mijn Mathcad niet eens.

Windows Calculator gaat wel zo ver -> 1,797693134862315907729305190789e+308 :shock:
Bro

Dat is grappig, want het pakket mathcad liep erop vast.
Anonymous

stel een geluidsbron produceert op 1 meter afstand 50 dba, wat meet ik dan op een afstand van 8 meter ??

( conditie's: dode kamer )

Wie heeft daar een rekenmethode voor?

Edit moderator Math: ik heb je post aangepast want zo'n groot lettertype en kleur biedt geen positieve bijdrage
aaargh

DePurpereWolf schreef:Inderdaad Dr.Gallons,

en hoe luidt de formule dus? Altijd een goede oefening voor een natuurkundige.

Decibell staat vooor 10�bell.  
Decibell is niet 10*bell maar bell/10

edit mod: Niet grappig denken te zijn plz.
bats

Bro. schreef:Bij 190dB gebeurt er iets grappigs:

Geluid wordt veroorzaakt door een verplaatsing van lucht moleculen om een evenwichtsstand. Dus een lage druk en een hoge druk. Komen we nou bij de 190dB dan is de lage druk zo laag dat deze het vacuum heeft bereikt. Wil men verder versterken dan zullen er flinke vervormingen optreden.

Een explosie kan natuurlijk wel een hele hoge druk veroorzaken die wel hoger dan 190dB komt.
Hoe kom je eigenlijk aan die 190 dB? Zou je mij het kunnen uitleggen waarom (via een berekening o.i.d.) het bij 190 dB nu juist een soort vacuum ontstaat aan de lagedrukkant?

En... jij zegt dat een explosie wel een "geluidspiek" (als ik het zo mag noemen) kan veroorzaken die hoger is dan 190dB (door die hele hoge eplosiedruk), is dat dan niet tegenstrijdig? Zo nee, hoe hoog kan de geluidsintensiteit theoreties worden bij een explosie (bijv. van een atoombom o.i.d)

En.... ik heb ooit eens een keer gehoord of gelezen dat bij de lancering van de spaceshuttle wel eens geluidssterktes zijn gemeten (of berekend) van >200dB, hoe verklaar je dat dan?

Trouwens bij een lancering van zo'n spaceshuttle doen je oren al pijn op 15km afstand en is het geluid zelfs nog op een afstand van 160km nog te horen als gebulder in de verte. Dat heb ik eens een keer gelezen in het Guïness Book off Records, bij het hardste geluid.
aaargh

Geluid kan inderdaad nog hoger dan 190 dB. Een drukverschil van 10 Bar (0 voor het lagedrukgebied, en 10 voor het hogedrukgebied) zal toch iets hoger liggen.

Terug naar “Natuurkunde”