Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Tijd
Artikelen: 0

Energie en massa constant?

Een aantal jaar terug vroeg ik het me al af:

Einstein zei:

De optelsom van energie en massa zijn constant in de ruimte. Dus de ene vorm kan in de andere overgaan, maar de optelsom van beiden blijft gelijk.

Nu is er sinds eind de 80-er jaren van vorige eeuw aangetoond dat tijdreizen (althans voorlopig theoretisch) mogelijk is.

Als je nu een een stuk massa of energie naar een andere tijd verplaatst, dan moet je aan de vergelijking E=mc2 een constante toevoegen? Want dan is er eigenlijk een stuk massa of energie weg uit je eigen tijdruimte en is de optelsom van massa en energie niet meer exact dezelfde. Is daar al over nagedacht of is daar al een aanpassing voor verzonnen? Of heb ik het met mn redenering helemaal verkeerd? :shock:
ikkeikkeikke

Re: Energie en massa constant?

Als je Einstein gebruikt dan kun je tijd en ruimte niet scheiden. De massa/energie blijft dus onderdeel van dat geheel. Tenminste ik vermoed iig dat je zonder problemen de massa mag verplaatsten over elk van de 4 dimensies.

Bovendien is er niet zoiets als 1 tijd. Overal is de tijd weer anders (bijvoorbeeld door de aan- of afwezigheid van planeten). Dan zouden we er dus nu ook al last van moeten hebben en dat is niet zo :shock:
peterdevis

Nu is er sinds eind de 80-er jaren van vorige eeuw aangetoond dat tijdreizen (althans voorlopig theoretisch) mogelijk is.

Dit is theoretisch niet aangetoond. Wel zijn er binnen de algemene relativiteitstheorie wiskundige oplossingen die tijdreizen (naar het verleden) als uitkomst krijgen. Dit wil echter niet zeggen dat deze fysisch mogelijk zijn.
Tijd

Als verleden, heden en toekomst 'gelijktijdig' voorkomen, kun je ook vanuit het heden naar de toekomst lijkt me? :shock:
ikkeikkeikke

Als verleden, heden en toekomst 'gelijktijdig' voorkomen, kun je ook vanuit het heden naar de toekomst lijkt me? ;)
Die verschillende tijden komen voor op verschillende plaatsen.

Je kunt wel naar de toekomst, maar je kunt alleen niet meer terug. Behalve op QM schaal zijn er deeltjes die wat vrijer op en neer in de tijd kunnen reizen. Maar die zijn dus nogal klein, niet iets waar je een tijdmachine van kunt bouwen.

Hmm... is tijdreizen eigenlijk wel moreel aanvaardbaar? Want als ik naar de toekomst reis heb ik alle voordelen van alle nieuwe technieken zonder dat ik er zelf wat voor heb hoeven doen :shock: Misschien moet je eerst wel een soort belasting betalen als je uit je tijdmachine stapt ;)

<edit>

Hmm... dat zeg ik nu wel, maar als iemand je met grote snelheid passeert heb je verschillende tijden op bijna dezelfde plaats geloof ik... :?:

</edit>
JV

We worden op dit moment (voor zover we weten) niet overspoelt door tijd-toeristen uit de toekomst. Hieruit is het veilig te concluderen dat de mens nooit tijdreizen zal uitvinden.
doemdenker

John Titor
How will it end?
ikkeikkeikke

We worden op dit moment (voor zover we weten) niet overspoelt door tijd-toeristen uit de toekomst. Hieruit is het veilig te concluderen dat de mens nooit tijdreizen zal uitvinden.

Wellicht zijn de eersten reeds onderweg :shock:
Tijd

Volgende redenering van me:

Het kan toch ook zijn dat verleden en toekomst gelijktijdig voorkomen, maar we niet overspoeld worden door tijdtoeristen, omdat de tijd maar voor de eerste keer bestaat in het nu. Dus dat de toekomst eigenlijk nog niet bestaat ondat wij ons heden voor de eerste keer doorlopen. Hopelijk begrijp je wat ik bedoel. Pas als de toekomst ook de eerste keer zal 'bestaan' hebben, zijn er hier massal tijdtoeristen aanwezig. Wat vind je van die gedachte? :wink:
doemdenker

Je bedoelt dat bij terugkeer naar het verleden een nieuw verleden ontstaat?
How will it end?
Tijd

Je bedoelt dat bij terugkeer naar het verleden een nieuw verleden ontstaat?

neen, dat verleden en toekomst wel gelijktijdig kunnen voorkomen, maar dat het kan zijn dat hiervoor eerst een voorwaarde dient vervult te worden. Namelijk dat de toekomst eerst es 1 keer doorlopen dient te zijn, vooraleer ze ook bestaat.

Terug naar “Natuurkunde”