In sommige Duitse streken hoor je tijdsaanduidingen als
Zehn auf drei
Dreiviertel eins
Kan iemand me vertellen wat hier precies mee bedoeld wordt?
Moderator: Rhiannon
Wat is het Engelse " in tegenstelling" daarvoor aub?
Zehn "auf" drei is me (als Duitse) onbekend.
In het Engels is "half eleven" een afkorting van "half past eleven". Dat wil nog wel eens voor verwarring zorgen onder Nederlanders.Wat is het Engelse " in tegenstelling" daarvoor aub?
Wikipedia beaamt dat:Dreiviertel eins betekent kwart voor een. Half een wordt dan halb eins (zoals in het Nederlands, maar in tegenstelling tot bijv. het Engels) en soms noemt men kwart over twaalf zelfs viertel eins.
Heb ik ook al naar zitten zoeken (maar (nog) niet gevonden). Gevoelsmatig ben ik het met "physicalattraction" eens. Omdat "auf" een additie impliceert.PeterPan schreef:Is in het bovenstaande (komische) gedicht van Heinrich Heine
"drei Viertel auf acht" hetzelfde als "Dreiviertel acht" of is het zoals
"physicalattraction" denkt kwart voor 9 (wat ik betwijfel)?
Bron: http://karlmay.leo.org/kmg/primlit/roman/s...hn/sohnl071.htm»Etwa Gift, Säure oder Gas? Ich sage Ihnen: Jetzt ist es an Ihrer Uhr dreiviertel auf Elf. Bin ich um Elf noch nicht bei meinem Sohne, so geht er auf die Polizei und läßt Sie arretiren. So haben wir es besprochen, und so wird es gemacht. Darauf verlassen Sie sich!«
impliceert hetzelfde.Und pünktlich wie immer erschien der Vater um dreiviertel auf sechs Uhr zum Frühstück, das im Sommer in der Veranda eingenommen wurde. Da pflegte es sehr hastig herzugehen; denn um sechs Uhr zeigte sich Kern mit absoluter Sicherheit irgendwo in den Werken und machte seinen Rundgang durch die Fabrik.
Ik weet inderdaad ook niet beter dan dat het 'kwart voor acht' betekent. Nog 15 minuten 'ernaartoe' en dan is het acht uur.Toch zou je het ook kunnen opvatten als: dreiviertel, auf acht zugehend.