Moderators: jkien, Michel Uphoff
Ik had niet specifiek iets in gedachten, maar die drie vond ik het goed samenvattenIk noem er drie, en die drie bedoelde je toevallig?
Wie weet wordt de ruimte buiten de aarde ooit nog wel heel belangrijk voor ons, het verkennen van het universum is als begin dan natuurlijk een onontbeerlijke stap.Heeft de mensheid er verder iets aan? Dit is geen aanval op sterrenkundigen, ik ben alleen benieuwd of er uit al dat onderzoek ook iets 'tastbaars' voor de gewone mens uitkomt.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, of het wat anders opvat dan ik bedoelde. Dat laatste staat er in eerste instantie als grapje bij en in tweede instantie om het verschil aan te duiden tussen persoonlijke interesse (tuur gerust naar de sterren!) en, bijvoorbeeld, economisch nut. Dat het wat pejoratief overkomt, ligt aan het spottend toontje, maar dat was dus niet verkeerd bedoeld - ook zelfspot is me niet vreemd hoorTrouwens TD!, jouw 'laatste geval' is wel een beetje negatief. Zoals mijn post van daarnet meld, verschaft de wetenschap kennis. Het leuke is dat iedereen daar mee kan doen. Dat veel sterrenkundige graag naar de hemel turen, moet je niet zo negatief neer zetten. Je snapt misschien niet waarom ze dat doen. Maja veel mensen snappen niet dat jij het leuk vindt lastige wiskundige problemen op te lossen.
Waarom zou je het moeten rechtvaardigen tegenover een "mensheid"? Alsof die mensheid al met één stem zou kunnen spreken? Als dat al zo zou zijn, dan doet die mensheid dat via de democratie, en die stimuleert sterrenkunde via allerlei subsidies. De democratie vindt sterrenkunde nuttig.Natuurlijk is een opleiding sterrenkunde ontzettend interessant om onze nieuwsgierigheid te verzadigen, maar heeft de opleiding behalve dat ook nut voor de mensheid? Niet iedereen is natuurlijk zo nieuwsgierig dus vroeg ik mij af, wat zou je tegen dat soort mensen kunnen zeggen?