Van den Berg laat goed zien tot welke ziekmakende gedachten een dogmatisch geloof kan leiden. In zijn ideale wereld wordt de ene aberratie ondersteund door de andere, de ene verdraaiing maakt een nog grotere leugen mogelijk, in deze wereld is alles verdorven en onecht.
Theologie was nog de moeder van alle wetenschap, en wat Van den Berg betreft zou zij dat nog steeds moeten zijn.
Theologie heeft niets te maken met wetenschap. Theologie houdt zich niet bezig met toetsbare stellingen. Ook heeft theologie geen autoriteit ten aanzien van methoden die de wetenschappen moeten volgen, theologie is geen wetenschapsfilosofie.
Theologie is de moeder van alle speculatie.
Van den Berg wijst op een boekenkast, naar een paar planken dogmatiek -tegenwoordig voor velen een scheldwoord. Niet voor Van den Berg. ,,Dogmatiek is een poging het essentiële te verwoorden. Omdat het hogere niet goed in woorden is te vatten, is dogmatiek een verheven spel. Alle hoogste waarheden grenzen aan spel. Schrijf maar op: over de hoogste waarheden zweeft een glimlach.''
Wellicht kan men de zoektocht naar een hoge waarheid zien als spel. Dat wil niet zeggen dat deze hoogste waarheden zelf een spel zouden zijn. Zeker niet wanneer de hoge waarheid niet goed in woorden is te vatten. De bewering dat over hoogste waarheden een glimlach zweeft is goedkoop goochelen met woorden.
Helaas is deze relativerende glimlach in het Westen verworden tot een bijna dogmatisch relativeren en platmaken van alles wat hoog en verheven is. ,,Zelfs in de theologie voeren andere religies tegenwoordig de boventoon. Voortdurend zijn we bezig propaganda te maken voor andere volken en geloven.'' Andere volken zijn niet zo dom. ,,Ga maar eens naar Constantinopel en vraag daar op de universiteit of het christendom wordt gedoceerd.'' We moeten terug naar onze christelijke wortels.
Om een of andere reden lijkt Van den Berg van mening dat het christendom een speciale positie inneemt tussen andere religies. Mensen moeten het christendom niet zien als slechts één van de vele religies, maar als een unieke, speciale bron van Waarheid. Van den Berg probeert het christendom immuun te maken voor analyse en kritiek.
,,Theologie in het Westen moet christelijk zijn, gedoceerd door christelijke hoogleraren.'' Of door een hooggeleerde agnost? ,,Dat kan natuurlijk helemaal niet'', zegt Van den Berg en hij constateert met spijt: ,,We hebben onze principes prijsgegeven''.
Van den Berg beschikt kennelijk over een meta-theologisch principe dat aangeeft hoe theologie bedreven moet worden. Men moet eerst geloven, voordat men kan doorgronden. Men moet zijn theologie geloven om het goed uit te kunnen dragen. Het christendom, de unieke bron van Waarheid van hierboven, kan alleen goed begrepen worden als men eerst gelooft dat zij waar is. Naar mijn mening is dit typisch voor de huichelaarlij van Van der Berg, het simpelweg omdraaien van
begrijpen en
weten-dat-het-waar is.
,,Als op verschillende terreinen verwante veranderingen plaatsvinden zonder dat er een aanwijsbaar verband is, moet er een omvattende oorzaak achter liggen: God.'' Dat God erachter zit is voor hem een hypothese, een onderliggende stelling die veel kan verklaren maar die zelf niet bewezen kan worden. De beweegredenen van God blijven voor de mensen onbekend. Over de wil en de bedoeling van God zwijgt Van den Berg liever. ,,Je kunt wel zeggen dat God af en toe een nieuw wapen in de strijd gooit.''
a) Van den Berg identifieert gebieden,
b) die verschillend zijn,
c) vervolgens identificeert Van den Berg veranderingen in deze gebieden,
d) maar deze veranderingen zijn volgens hem met elkaar verwant
e) deze verwantschap wordt veroorzaakt door God.
Wanneer men A eerst definieert als niet verwant met B maar vervolgens ziet dat B toch beïnvloed wordt door A kan men een aantal dingen doen: zoeken naar een direct of indirect verband tussen A en B of proberen om A en B meer zinvol definieren. Men kan er ook aannemen dat de onderliggende oorzaak God is. Over het waarom en hoe van Zijn ingrijpen valt natuurlijk niets te zeggen.
Van den Berg bedenkt niet alleen een beeld van God maar ook eentje van de realiteit.
,,De geschiedenis is een voortdurend twistgesprek tussen God en mens.'' Dit is al zo sinds Adam en Eva, volgens Van den Berg niet een door mensen bedachte mythe. ,,Het is een schitterend verhaal dat de mens moeilijk zelf verzonnen kan hebben. Het is een 'extrahumane' tekst.''
Het is extrahumaan omdat het niet verzonnen kan zijn. Het christendom, met haar intrinsieke Waarheid, kan niet verzonnen zijn, en is daarom waar.
Het relativeren is volgens Van den Berg te ver doorgeslagen. ,,Nederland loopt in de aftakeling voorop. Maar het zal worden teruggedraaid. Ik zal dat niet meer meemaken, maar de meeste nu levenden wel. De landing zal fatsoenlijk hard zijn. Kijk alleen maar naar het verkeer. Het gesleep van mensen de wereld over die hier helemaal niet hoeven zijn. Het hele land staat in de file. Ik kom nog uit de tijd dat ik bij mijn vader achterop de fiets zat en we tussen Deventer en Apeldoorn welgeteld één auto tegenkwamen. We zijn ons als zotten aan het vertillen. Het landschap is verschraald, planten en dieren zijn bij honderden soorten vernietigd. Er zit een noodzaak in waar niemand iets aan kan doen. Het moet uit zichzelf kapotgaan.''
Toen Van den Berg bij zijn vader achterop de fiets zat hadden vrouwen geen stemrecht, één van de erfenissen van Evas zonde. Deze zonde leidt de mens steeds sneller naar een vreselijk einde. Aan de hand van een voorbeeld over de fileproblematiek schets Van den Berg een beeld van een noodzakelijke beweging richting apocalyptische afgronden.
De mens, nietig als hij is, staat er natuurlijk machteloos bij te kijken. Hij doet er het best aan om het einde en God te aanvaarden.
Dit keer appelleert het beeld van de realiteit van Van de Berg aan angst en schuldgevoel om de waarheid van zijn theologie te ondersteunen. De andere keer is de realiteit compleet en is dit een ondersteuning voor zijn theologie en een weerlegging van de evolutietheorie.
Het niet meer vrij zijn om niet te liegen daaraan herken ik ieder die voor theoloog in de wieg is gelegd Nietzsche
We leven volgens Van den Berg nu nog met de luxe om alles overboord te kunnen gooien. Maar de tijd zal terugkeren dat we weer massaal naar de kerk zullen gaan. ,,Er is een kerk en er zijn dogma's nodig. Voor enkelingen is het te moeilijk om aan het religieuze vorm te geven als de samenleving het geloof misprijst. Religie is iets van de samenleving. Als straks de omgangsvormen weer hersteld zijn, de minister weer een excellentie is, en de koningin een majesteit, dan zullen wij ook weer weten hoe we God moeten aanspreken.''
Kennelijk ziet Van den Berg in dat mensen soms de absurditeiten van een geloof doorzien. Daarom moet men de maatschappij doordringen van religie. De maatschappij moet omgevormd worden naar een religieus model waar klassieke instituties, rituelen, dogmas en klassen zorgen voor de hegenomie van God.
Van den Berg propagandeert een verziekt wereldbeeld, een arrogante, zelfvaliderende theologie, een mismaakte kenleer en een absolutistische maatschappij. Waarom zou iemand respect moeten hebben voor dit soort ideeën?
You and me baby, we ain't nothing but mammals.