Moderator: ArcherBarry
ik dacht nochthans te hebben gelezen dat het water van de noordzee, ten opzichte van andere zeeën (die wel mooi blauw zijn), redelijk zuiver is.Omdat het water in de Noordzee hardstikke smerig is. Het is dan ook grijs.
Hangt er een beetje vanaf wat je onder "proper" verstaat. Of het op het gebied van door mensen veroorzaakte verontreiniging inderdaad zo goed staat met de Noordzee laat ik liever maar in het midden, geen idee (al zegt mijn gevoel mij wat anders: ik woon vlakbij de Westerschelde, die ook in de Noordzee uitmondt, en proper zou ik dat water niet willen noemen, in geen enkele zin). Maar de Noordzee is hoe dan ook wél ondiep, met een ingewikkeld stromingspatroon, en dus is het water wel "smerig" in de zin van een grote hoeveelheid "niet-water" deeltjes per liter, slib en zand, algen en ik weet niet wat nog meer. Dat soort smerigheid bedoelde Bart waarschijnlijk. Die deeltjes absorberen veel licht, dat dus niet terugkaatst, en waardoor de Noordzee dus grijs lijkt.de noordzee is één van de properste, dat heb ik op een documentaire gezien.
Veertje zou eigenlijk moeten zeggen dat de kleuren in de volgorde van de regenboog (roggbiv) steeds minder sterk worden geabsorbeerd. Een blauwe lichtstraal die 10 meter in het water dringt en daar wordt teruggekaatst haalt de oppervlakte wel weer, en daarmee jouw oog op het strand. Maar al na een paar meter is het meeste rood al geabsorbeerd, en dat komt dus niet meer zoveel terug naar jouw oog op het strand. Je ziet dus een licht dat nog maar geringe percentages rood bevat, en procentueel dus veel blauw. En dus zeggen je ogen dat de zee blauw is.Als de weg die een lichtstraal moet afleggen groter wordt, worden steeds meer rode en deels ook groene lichtdelen geabsorbeerd. Blauw wordt gereflecteerd. Doorzichtig (helder) water krijgt daarmee een blauwe kleur.
In een prisma gaat rood licht beter rechtdoor dan blauw licht. Ofwel, blauw licht wordt sterker verstrooid als het met moleculen in contact komt.het uitspansel, weet je wel, alhoewel ik niet goed weet waarom dàt blauw is