Als water bevriest door verlaging van de temperatuur, dan zet het uit dit i.t.t. de andere vloeistoffen. De andere vloeistoffen die krimpen als ze vast worden. Mijn vraag is zijn er meer vloeistoffen die uitzetten als ze vast worden?
Ik zei net dat water vast wordt door velaging van de temperatuur, maar water kan ook vast worden bij extreem hoge drukken en hier gaat mijn 2e watervraag over. Stel ik ga water onder heel hoge druk zetten zo hoog dat het vast wordt, dan heb je een andere vorm van waterijs, met een dichtere structuur dan vloeibaar water. (Dat water niet samendrukbaar is, gaat alleen op bij normale drukken, bij extreem hoge drukken van duizenden bars is water wel degelijk een beetje samendrukbaar en hoe meer druk, hoe meer het samengedrukt wordt)
Goed door de heel hoge druk is water vast geworden. Ik weet dat dat kan, ik heb wel eens een grafiek gezien van ijs- water-stoom, bij verschillende temperaturen en drukken. Goed stel ik zet op water van kamertemperatuur een druk van 100.000bar(theoreties want ik heb geen materiaal om dat voor elkaar te krijgen), dan wordt het door de druk vast. Goed maar wat gebeurt er dan als ik de druk dan weer laat dalen? Wordt het water dan weer vloeibaar? Ik laat de temperatuur constant. Net zoals butaangas dat onder druk eerst vloeibaar is, maar als de druk wegvalt weer gas wordt.
En tenslotte een laatste watervraag. Stel als ik de druk zou blijven opvoeren (theoreties, want in elke cillinder waar ik een dergelijke druk zou willen opwekken zou kapot knappen, ongeacht hoe dik de wand mag zijn, maar dat even terzijde) wat zal er op den duur met het water gebeuren? Ik laat de temperatuur constant. Okee het zal eerst van vloeibaar naar vast gaan, en vervolgens zal ook de vaste stof verder gecomprimeerd worden. Maar wat gaat er met de watermoleculen gebeuren, ze bestaan uit 2 waterstof en 1 zuurstof atomen, worden de 3 atomen op den duur 1 atoom? En kan zoiets ook weer gewoon vloeibaar water worden als de druk weer normaal wordt?
Tenslotte wil ik ook nog een opmerking plaatsen, als je water afkoelt tot beneden het vriespunt dan zal het bevriezen bij 0*C, bij normale druk, maar ga ik de druk verhogen, dan zal de druk in eerste instantie voorkomen dat water bij 0*C bevriest, het zal dan een paar graden onder het vriespunt bevriezen. En zo kan ik nog door gaan met het opvoeren van de druk en het verlagen van de temperatuur. Toch is er een minimum temperatuur waarbij water onder hoge druk nog net vloeibaar kan zijn, dat is bij een temperatuur van -21,985*C (bijna -22*C) en de druk aldaar is maximaal 2099bar. Dat heb ik ergens gelezen. Bij hogere drukken en/of lagere temperaturen is water vast. Overgens wil ik erbij vermelden dat er 9 verschillende structuren zijn van waterijs, afhankelijk van druk en temperatuur.