Moderator: Rhiannon
Hier begrijp ik niets van.Jullie denken omtrent menselijke kretologie zal mogelijk gebaseerd zijn op de algemene on-interesse van de ene mens in de andere in deze moderne, drukke, gestresste tijden. enz.
Dat vind ik zeker niit! Er niets over zeggen zou lulliger zijn, natuurlijk kan je vragen hoe de verjaardag was etc, maar ik vind het juist iets beleefds en geinteresseerds hebben om iemand dan alsnog te feliciteren (met de prestatie t nog een jaar langer uit te hebben gehouden..)oktagon schreef:Kreten als: Alsnog gefeliciteerd wijzen ergens op een nonchalance,oninteresse,niet gemeendheid,ik doe het maar omdat men het zo doet,etc.
Je hebt een punt, maar ik zou dan toch ook niet mals zijn voor dt-fouten. [rr]Ik kan iemand een fijne verjaardag wensen maar dat doe ik als er nog verjaart moet worden en niet als de dag al vrijwel achter de rug is.
Op een ander forum schreef iemand om 11.59: Goede morgen, het kan nog net! Ik kon het niet nalaten daarop te reageren. Als je iemand iets toewenst dan hoopt diegeen, dat die wens uitkomt of althans daaraan bijdraagt. Ik kan iemand een fijne verjaardag wensen maar dat doe ik als er nog verjaart moet worden en niet als de dag al vrijwel achter de rug is. Ook wens ik nu niemand meer een voorspoedig 2006. Dit gebruik in NL viel me voor het eerst op in Ivoorkust waar men elkaar 's middags een goede avond (bon soir) wenst; dat stelt inhoudelijk veel meer voor. Ben ik de enige die dit opvalt of is het zo ingeburgerd?
In Zweden daarentegen zal je aan elke kassa spontaan met "Hey!" begroet worden. Na een tijdje heb je wel door dat dat "Hallo" en niet "Hé!" betekent. Geen nood : iedereen spreekt er echt uitstekend Engels.Piet5 schreef:Echt gek vind ik het als Engelsen of Amerikanen "you 're welcome" tegen je zeggen. Zo'n welkom bij hen thuis kost je dan wel een vliegticket.
In het Nederlands vind ik elke groet prima, behalve verwensingen en vloeken.