Interessante discussie.
Gelieve me enkele punten te laten toevoegen :
1. China beweert dat de mensen nu beter af zijn in Tibet in vroeger. Zij beweren dat er vroeger in Tibet slavernij voorkwam. (Vrouwen die zes dagen per week in concentratiekampen schoenen en dergelijke moeten maken noem ik eigenlijk ook slavernij...). En hoewel China hopeloos ondemocratisch is, kan je moeilijk ontkennen dat dat systeem met die Dalai Lama er toch ook niet echt democratisch uitziet?
2. zelfs al is het beter voor "de mensen" in Tibet, wie zijn dat dan? Een Nederlandse kennis van me is naar Tibet gegaan en zegt dat het er stikt van de Han-chinezen. Dat is veruit de grootste van de vijf belangrijke groepen in China (de vier andere zijn Manchu's, Uyghurs, Mongolen en Tibetanen). De Chinese regering zou een heftige assimilatiepolitiek doorvoeren. Het zou er gemakkelijker zijn om je kind in het Mandarijn-Chinees naar school te laten gaan, dan in het Tibetaans. Het is begrijpelijk dat de gevoelens gemengd zijn over die nieuwe spoorlijn die Peking met Lhasa verbindt. [rr]
3. wel in feite doet onze regering er al wat aan ... want de Chinese overheid kan het al niet verkroppen als een land hem te gast laat zijn. Zo sloot de Chinese Volksrepubliek een paar jaar geleden zijn volledige grens met Mongolië omdat de Dalai Lama er een bezoek bracht...
4.... maar aan de andere kant durven we dan ook weer niet teveel doen. Zo werd de Dalai Lama's recente bezoek uitgesteld, omdat het het bezoek van de Belgische vorst Albert II aan China niet teveel mocht verstoren, en ja : daar komen interessante economische betrekkingen uit voort...