Op dit forum en veel anderen wordt heftig gespeculeerd over het bestaan van een malafide samenzwering binnen de amerikaanse regering rondom de gebeurtenissen op 9/11/2001 en daarna in het Midden Oosten.
Het vermoeden omtrent het bestaan van zo'n samenswering wordt ingegeven door het idee dat de 'War on Terror' eigenlijk erg goed uitkomt voor de VS, omdat deze hierdoor zijn militaire macht in het Midden Oosten zonder argwaan te wekken sterk kon uitbreiden. Het Midden Oosten is immers strategisch van groot belang omdat het leeuwedeel van resterende olie en gasvoorraden in de wereld zich daar bevinden. Door dat gebied te overheersen wordt impliciet de hele wereldeconomie overheerst.
De vraag of al dan niet bewezen kan worden dat er een groot, verborgen plan ten grondslag ligt aan de aanslagen op 9/11, de oorlog in Afghanistan en Iraq en de 'War on Terror' in zijn algemeenheid wil ik in deze topic het liefst buiten beschouwing laten. Ik zou de zaak graag om willen draaien en de vraag stellen of het aannemelijk is dat de machtigste natie op aarde, de V.S., zich vrijwillig afhankelijk zal laten worden van externe, vijandige partijen voor de betrekking van cruciale olie en gasproducten.
Mijn eigen mening is dat dit ondenkbaar is. De V.S. is, als grote mogendheid, gedwongen om verstandig om te gaan met haar kwetsbaarheden met het oog op de toekomst. Haar grootste kwetsbaarheid is haar afhankelijkheid van buitenlands olie en gas. Als de V.S. de controle over het Midden Oosten gebied zou verliezen zou het voortbestaan van de Amerikaanse cultuur groot gevaar lopen. Derhalve concludeer ik dat de 'War on Terror' een voorwendsel is voor een ander doel, namelijk de consolidatie van oliebelangen in het Midden Oosten. Ook als 9/11 zonder directe steun van de V.S. gebeurde neemt dat niet weg dat de aanslagen destijds heel gunstig zijn geweest voor het versnellen van deze consolidatie.
Evenwel denk ik dat Europa geen krokodillentranen moet huilen over de manier waarop de V.S. dus vermoedelijk op oneigenlijke gronden oorlog voert in Iraq en Afghanistan, en wellicht straks in Iran. Europa moet zich juist achter de banier van de Amerikanen scharen, omdat Europa net zo kwetsbaar is als de V.S. voor afnemende beschikbaarheid van olie en gas.
Watmij betreft moet Europa samen met de V.S. onze gezamelijke oliebelangen in het Midden Oosten beschermen om een welvarende toekomst voor de V.S. en Europa te garanderen. Daartoe moet de NAVO in navolging van de V.S. meer militaire bases opwerpen in het Midden Oosten om klaar te zijn voor de toekomst en om op voet van gelijkheid met de V.S. te kunnen blijven beslissen over die regio. Europa heeft hierin een gevaarlijke achterstand opgelopen die naar mijn mening zo snel mogelijk moet worden goedgemaakt.
Er moet mogelijk meer draagvlak worden gecreeerd onder de Europese bevolking voor een verhoging van de militaire aanwezigheid in het Midden Oosten door het 'War on Terror' verhaal als officiele lijn te handhaven en uit te bouwen. Mogelijk moeten nog enkele terroristische aanslagen op Europees grondgebied worden gestuend, geensceneerd en eventueel met veel tamtam verijdeld om zo het benodigde extra draagvlak te verkrijgen. Wij kunnen het ons net als de V.S. nu eenmaal niet veroorloven om afhankelijk te zijn van een handjevol dictators voor de betrekking van ons olie en gas. Het doel heiligt in deze absoluut de middelen.
Graag uw mening?