Dat antwoord is makkelijk: Europa...Dat Osama en Saddam aangepakt worden vind ik erg goed van hem, wie zou het anders doen?
Ik neem aan dat je ook weet hoe Saddam en Osama aan hun positie en macht zijn gekomen? En nu worden er nieuwe leiders geïnstalleerd, geheel 'democratisch' in een verscheurd land waar heel toevallig veel olie is. Saddam en Osama zijn geen lieverdjes en moeten aangepakt worden. Zoals wel meer leiders. Wel eens in Cambodia geweest? Of Myanmar (Birma)? De meeste landen in Afrika? Landen met weinig olie, dat wel, maar problemen die minstens zo groot zijn. Combodja heeft maar liefst 9.000.000 mijnen waarvan het gros Amerikaans en Brits is. Voor 10 dollar per stuk verkocht, dus vette winst voor de oorlogsindustrie(= Bush vriendjes). Daar kunnen ze niet alleen de bevolking helpen maar ook hun schulden inlossen. Maar daar zie je ze niet... Wel in Irak, want daar is olie. Osama is weer een ander verhaal. Amerika heeft oorlog nodig want dat verdiend goed. Vanaf het moment dat Bush zitting nam is hij bezig geweest zijn olie op andermans vuren te gooien om daar het een en ander los te maken. Hij boodt Taiwan duikboten aan, liep China tegen de benen te schoppen, irriteerde Rusland en Europa. En toen was daar, als een geschenk uit de hemel, een ramp scenario. Twee vliegtuigen vliegen in het WTC en Bush heeft eindelijk een vijand gevonden. Met de naam Osama en zijn terroristen netwerk. Mag hij eindelijk de wapens uit de kast trekken en gaan schieten. En eigenlijk was de vijand nog veel mooier dan gehoopt, hij kan namelijk een oorlog tegen terroristen beginnen... Dat is niet land gebonden, en onder het mom van bestrijding van terrorisme kun je nu elk land binnenvallen. Zijn eigen bevolking (en blijkbaar ook een paar europeanen) weet hij voor zich te winnen door de angst flink op te zwiepen. 'Ze' moeten aangepakt worden voordat 'ze' ons pakken. In Amerika lopen met een zekere regelmaat grote groepen militairen door de straten, afweergeschut wordt geplaatst rond LA, en hier en daar valt een stad onder militair gezag. Zelfs Nederland weet zich zo gek te krijgen om met veel bombarie en (militair) machtsvertoon tunnels af te sluiten uit angst voor terroristische aanslagen! De angst moet gevoed worden want dat is het ultieme machtsmiddel. De kerk en het Vaticaan hebben steeds minder gezag dus een nieuwe bron van angst moet gevonden en gevoed worden. Zo'n man krijg bijna onbegrensde macht door de angst onder de bevolking. Toegegeven, hij weet het spel goed te spelen...
Ik was voor een paar weken in Amerika toen de oorlog tegen Irak nog moest beginnen. Werd in onze berichtgeving nog verteld dat er onderhandelingen waren en dat Saddam vrijwillig mocht vertrekken, in Amerika stonden kranten bol met nieuws over de troepenopbouw en 'de jongens' die Irak gingen bevrijden. Voor de Amerikanen was er toen helemaal geen vraag of er oorlog zou komen. Er ging oorlog komen en daar is heel erg lang op aangestuurd. Want er moest toch voorkomen worden dat de veiligheid van de 'American families' in het geding kwam. Een schurkenstaat als dat van Saddam zou er alles aan doen om die arme, eerlijke en hardwerkende Amerikaanse gezinnetjes te ontwrichten. Dus dat gevaar moet verwijderd worden!
Genoeg redenen dus om niet voor Bush te zijn. Ik ben erg benieuwd Hermen , wat allemaal pleit voor Bush als president. Ook al interesseert jou het welzijn van de Amerikanen zelf niet, maar slechts je eigen positie (tsja, dat is ook een standpunt), dan nog heeft Bush weinig goed nieuws. Maar vertel het me maar, ik ben erg nieuwsgierig.