Zo nu en dan in het nieuws en ook op diverse stukjes internet: mooie verhalen over de goede werking van fyto-oestrogenen, plantaardige stoffen met een oestrogene werking. Veelal flavonen, maar ook wel andere stoffen. Komt voor in peulvruchten (met name soja), bladgroente, rode klaver etc. recent ook aangetoond in lavendelolie.
De inhoud is vaak dat deze stoffen goed voor je zijn, allerlei werkingen worden er aan toegeschreven.
Maar
Zo nu en dan in het nieuws en ook op diverse stukjes internet: vreselijke verhalen over de destructieve werking van xeno-oestrogenen, synthetische stoffen met een oestrogene werking. Voorbeelden zijn o.a. ftalaten, parabenen, maar ook wel andere stoffen. Komt voor in voeding, cosmetica, recent ook aangetoond in rivierwater.
De inhoud is vaak dat deze stoffen slecht voor je zijn, allerlei werkingen worden er aan toegeschreven.
Nu vraag ik me af wat ik mis: een oestrogene werking is goed of slecht, of het nu van plantaardige of synthetische oorsprong is, toch?
Is het gewoon een schoolvoorbeeld van chemofobie of zie ik iets belangrijks over het hoofd?