Zou iemand mij kunnen helpen met het vertalen van 5 woorden naar het Latijns?
Dat zou ik helemaal geweldig vinden...
vriend, Broertje, Broer, Broeder en Broers.
Dankje,
Paullus
Het is Latijn, niet LatijnsPaullus schreef:Zou iemand mij kunnen helpen met het vertalen van 5 woorden naar het Latijns?
Dat zou ik helemaal geweldig vinden...
vriend, Broertje, Broer, Broeder en Broers.
Dankje,
Paullus
In het Sanskrit is dat ongeveer hetzelfde. "En" wordt achter het tweede woord geplaatst. mitram = vriend, bhraataa = broer. Vriend en broer = mitram bhraataa-ca.amicus fraterque is de beste vertaling, aangezien 'que' betekent dat de twee elementen dezelfde grammaticale waarde hebben.
Ik zou niet te overhaast conclusies trekken. Ik bedoel, in het Latijn kun je ook zeggen "amicus ET frater". Maar dat betekent niet dat "en" per definitie met "et", tussen de twee woorden, wordt vertaald. Er zijn meerdere mogelijkheden, die alle nuanceverschillen hebben.Bedankt voor de Griekse vertaling. In het Grieks is "en" dus een woord dat er tussen geplaatst wordt, zoals in het Nederlands.
Grammaticaal is het dus inderdaad erg verwant met Romaanse talen en Grieks.Het Sanskriet is de oudste nog bestaande Indo-Europese taal. Grammaticaal gezien is Sanskriet erg verwant met de Romaanse talen en het Grieks, maar qua woordenschat is het eerder verwant met de Germaanse talen.
Vanuit grammaticaal en etymologisch standpunt gezien, is de taal van groot belang als studie-object. In de achttiende eeuw was het de bestudering van het Sanskriet die de Westerse taalgeleerden (met name de Britse rechter Sir William Jones) op het spoor bracht van wijdverbreide taalverwantschappen binnen wat nu de Indo-Europese taalfamilie wordt genoemd. In de negentiende eeuw heeft de taalwetenschap juist daardoor een geheel nieuwe wending genomen; de invloed van Panini's benadering was essentieel.
Vanwege de groeiende invloed van de godsdiensten en wetenschappen uit India in de westerse wereld, (yoga, vedanta en dergelijke) gaan steeds meer mensen in het westen tegenwoordig Sanskriet leren.