Hallo iedereen,
Ik ben 25 jaar en heb vrijwel geen kennis van fysica. Maar ik heb Stephen Hawkings A brief history of time 1 of 2 X helemaal uitgelezen. Daarnaast heb ik Michio Kaku' Parrallel Worlds gelezen maar niet tot het einde. Ik kon me bij beide boeken in beginsel wel een voorstelling maken over wat er bedoelt werd, dat is te zeggen ik had zelf een idee gecreerd met wat ik meende dat zij bedoelde. Daarnaast heb ik een tijdje geleden 'What the bleep do we know' gezien.
Laat ik beginnen met Einsteins relativiteit. Ik weet er eigenlijk niks van. Maar met dit voorbeeld (althans zo gaat het volgens mij een beetje), wat een gevolg moet zijn van relativiteit (of speciale relativiteit), kom ik steeds in mijn hoofd in de knoop. X verlaat de aarde in een ruimteschip en benaderd de snelheid van het licht. X bleef 10 jaar weg en komt terug naar de aarde om te ontdekken dat daar iedereen die hij kende niet meer bestaat, er is voor de mensen op aarde bijv. 100 jaar of zo voorbij gegaan. Hier moet ik uit afleiden dat tijd zich afspeelt in 'the eye of the beholder'. Maar dit kan gewoon niet kloppen. Want als ik in mijn brein begin te tellen van 1 tot 10 en iemand anders, die reist met een snelheid welke de snelheid van het licht benaderd, telt op hetzelfde moment als ik ook van 1 tot 10 dan duurt het tellen toch voor beide evenlang? Hoe kan 1 mens dan verouderen op een planeet en een ander in een ruimteschip niet? Ik bedoel je hersenen hebben toch ook een klok? 1 minuut is 1 minuut voor je hersenen of je nu op aarde bent of in een ruimteschip.
Ja, ik ben absoluut niet thuis in de natuurkunde dus mogelijk heb ik hier iets doms neergeschreven. Het is in elk geval een hele beknopte omschrijving van een idee dat ik heb. In elk geval geloof ik niet dat de mens in staat is de natuur te verklaren omdat zij er deel van uitmaakt, alles wat men waarneemt is een illusie. Ik bedoel er is geen zekerheid ook niet in de wetenschap. Ik kan wel nu achter een bureau zitten met een beeldscherm etc., maar naar verloop van tijd gaat dat allemaal kapot, dus dat betekent dat wat men denkt dat een goeie constructie - en dat is met kleding t/m jassen - eigenlijk maar met wat improvisatie en mazzel bij elkaar zijn vorm blijft houden. Ik bedoel in een oneindigheid is 10 of 10000 jaren niks, en niks wat wij kunnen maken zal ook maar de levensduur van een gemiddelde ster kunnen benaderen.
Mijn nederige excuses als het wat vaag is.