1207 schreef:evilbu schreef:
Ik wil wel even zeggen dat Vlaams separatisme niet hetzelfde is als homohaat, racisme, neonazisme,...
klopt Evilbu
maar het is wel een nazigroepering die ervoor zorgt dat men tegenwoordig in belgie racisme op dezelfde lijn plaatst als vlaamse onafhankelijkheid. zelfs het symbool van vlaanderen is door deze nazigropering als het ware geannexeerd.
(Leeuw)
En je hebt trouwens gelijk. mijn mening over al dan niet splitsen is irrelevant.
ik heb eerlijk gezegd geen idee wat ik mij onder een brussel Dc zou moeten voorstellen.
Waar heb je dat idee eigenlijk opgepikt?
@ADwaar in vlaanderen heb je gestudeerd?
Het is jammer want die Vlaamse Leeuw is vier keer ouder dan de Belgische staat.
Wel het DC-model wordt voortdurend vermeld in discussieforums. Ik geloof dat ik het ook al eens in een documentaire over het separatisme heb gezien.
Het swastika teken is ook door de Nazi's geannexeerd waardoor het volledig verbannen is nu. In Japan wordt het nog altijd gebruikt omwillen van de oorspronkelijke symboliek en komt het bijvoorbeeld voor op uniformen van sommige beoefenaars van vechtsporten (maar Japan stond wel ook aan de Duitse kant...)
Het nazi-idee komt ook voort uit het feit dat veel separatisten gecollaboreerd hebben tijdens beide wereldoorlogen. Ik ga niet zeggen dat ik dat goedkeur, maar er is altijd een andere versie van het verhaal. De Duitsers installeerden Vlaamse Raden, maakt de universiteit van Gent Nederlandstalig,... Sommige Duitsers beschouwden Vlamingen als Germaanse broertjes die vastzaten in een Romaans systeem.
Ik kan me voorstellen dat na de Tweede Wereldoorlog Vlaamse separatisten maar al te graag beschuldigd werden van collaboratie om ermee af te kunnen rekenen.
Maar nog eens voor de goede orde : Hitleradoratie, jodenhaat,.... met dat soort Vlaamsnationalisten wil ik niets te maken hebben.
Volgens mij komt uit het Vlaams separatisme wel enig racisme voor; als je heel erg gefocust bent op jouw eigen bevolkingsgroep (wat bij het Vlaams separatisme het geval is) dan zal je naar mijn indruk ook al snel protectionistischer zijn tov jouw eigen mensen en daaruit voortvloeiend meer moeite hebben met iedereen die afwijkt van dat ideaalbeeld.
Wel als je Belgen als twee volkeren ziet is het gewoon de grenzen verleggen van de landen. Is het normaal dat Vlaanderen dat in het algemeen rechtser en rijker is geld moet blijven afstaan een ander volk dat de meerderheidstaal niet respecteert, en wetten moet naleven die ze niet zelf kunnen beslissen?
Ik kan het niet bewijzen maar die indruk heb ik gekregen na een aantal jaren in Vlaanderen te wonen.
Ik schrok er behoorlijk van toen ik er achter kwam dat het onder de universitaire studenten niet ongewoon is om angst te hebben voor homofiliteit.
Homofiliteit is in Vlaanderen echt nog niet volledig geaccepteerd, ik ken zelfs niemand hier die er openlijk voor uitkomt dat hij homofiel is.
Racisme komt gelukkig heel wat minder voor in het studentenmilieu (er zijn tegenwoordig in elk jaar wel een aantal allochtoonse studenten wat helpt).
Ik ken zelfs een Marokkaan die één van de populairsten was.
Tja, met homofiliteit heb ik geen problemen en ik zou het jammer vinden als het homohuwelijk in een apart Vlaanderen zou afgeschaft worden. Wat bedoel je met "angst voor homofiliteit"? Bij zichzelf of iemand anders?
Ik ken een aantal (Vlaamse) studenten die zich al openlijk hebben afgevraagd wat hun geaardheid is en dat bespraken met mij en anderen.
Misschien hangt het af van de richting? Ik studeer wiskunde, misschien heeft de houding daar iets mee te maken.
Wat betreft allochtonen... in mijn middelbare (katholieke) school zat er niet één allochtoon die moslim was, en in het algemeen waren er niet veel van vreemde origine. Ik ben er vrij zeker van dat dat een bewuste politiek van de directie was (ze kregen dan een prijs voor racismevrije school, tja zo is het niet moeilijk
).
En op de universiteit kom ik ze ook niet tegen. Ik ken een paar Chinezen en een Filipino maar die zijn niet geslaagd. Ik ken een half-Vlaams, half-Maleisisch meisje dat wel zonder problemen door de studies fysica gaat.
Dus sinds mijn lager kom ik op school of unief geen Turken of Marokkanen tegen.