geachte techneuten, gezien het feit dat de technische school te lang voor mij terug is vraag ik u hulp bij het volgende: Ik bezit een motorfiets met een normaal achterlicht met daarin een 5 watt (gewoon) en een 21 watt remlicht lampje.
Tevens zit er op die fiets een waaarschuwingssysteem dat aangeeft wanneer een van de achterlampjes stuk is of een verkeerd lampje is gemonteerd, dit meet namelijk de stroomsterkte die door de bedrading vloeit.
Nu het volgende, ik wil het bestaande licht gaan vervangen door een ledverlichting met een vermogen van 0,4 watt en 0,06 watt.
U begrijpt het zeker al, de stroomsterkte is door toepassing van de led's te laag geworden en op mijn dashboard gaat een fel rood lampje branden ten teken dat er iets mis is met mijn verlichting.
Ik zal dus parrallel aan de beide leds een weerstand moeten monteren om de juiste stroomsterkte te verkrijgen die ik eerder had bij de montage van het normale achterlicht.
Alleen ik weet niet meer hoe ik dat moet berekenen, kan iemand mij uit de brand helpen?
Ik weet niet of ik dit bericht bij het juiste forumdeel heb geplaatst maar wellicht kan iemand mij verder helpen, m.v.g J.Ruyg