Beste jan vd velde ea,
Jammer dat de discussie is afgebroken omdat ik nog geen plaatje heb weten te plaatsen,maar als ik het goed begrepen heb neemt de stroom dus toe wanneer de lamp en c in serie staan en de wisselfrequentie toeneemt omdat de vervangsweerstand lager is geworden en dat geld zowel als er twee weerstanden als een c en een weerstand gebruikt worden.
verder antwoord op vraag: uk enzv:
Nee de capaciteit vd c. is bij de zelfde spanning even groot als de stroom door de weerstand.Echter worden zij in serie geschakeld waardoor er een deel spanning over komt te staan.
Maar,goed dan geleid de lading die ook de condensator opneemt door de lamp en als de frequentie toeneemt zou de stroom door de lamp gelijk blijven en over de c. toenemen.
Hoe kan dan de stroom ook door de lamp gaan toenemen?Dat kan toch niets met de vervangings weerstand te maken hebben?
Beste klazon,
Nee er is geen weerstand voor de c geschakeld.
Verder eigenlijk had ik 2 opties om aante tonen dat de stroom door de weertsand toe moet nemen,nl :
1.Om een condensator met toenemende frequenties over de lamp te gaan ontladen.
2.Door over een lamp in serie met een condensator de frequentie te verhogen.
Want ik begrijp niet dat met een toenemende frequentie de stroom over de c groter wordt en bij een weerstand / lamp gelijk blijft terwijl de schakelsnelheid of frequentie snelheid nog ver boven de lichtsnelheid is.
Want:
Als de stroom met de lichtsnelheid reageert dan zou de weerstand op de frequentie ontlading van de c moeten reageren met een verhoogde stroom doorlaat.
Wat mij doet vermoeden dat een weerstand energetisch anders reageert dan een condensator als dat zo is dat de stroom gelijk blijft bij een sneller ontalding over del amp.
Vooronderstelling: waarom zou dat zo zijn?
Omdat jan al aangaf dat met de vervangsweerstand de lamp feller ging branden,en volgens mij omdat de c. de stroom door de lamp zal persen.