Wouter_Masselink schreef:
Van alle suikers afstappen is behalve onmogelijk ook zeer ongezond. Je hersenen zijn wat brandstof betrefd ontzettend eenkennig. Suikers zijn dan ook het enige wat deze kunnen metaboliseren. Er wordt niet voor niets gezegd dat je voor een tentamen wat zoetigheid moet eten.
Hier kan ik me echt niet in vinden. Het is pertinent onjuist dat je hersenen enkel kunnen werken op suikers uit de voeding, of zelfs uit glycogeen in je lever.
Als iemand vast, en gedurende meer dan enkele dagen dus geen suiker inneemt, blijft het brein werken. De hersenen kunnen zelf geen vet verwerken, maar de lever kan (lichaams)vet wel afbreken tot bepaalde ketonen die wel de hersenen bereiken en daar als brandstof dienen.
Bij zeer lage suikerinname is er niets aan de hand, dit gaat zsm naar de hersenen, terwijl de rest op vetten kan lopen. Wat dat aangaat is 50 gram koolhydraat per dag genoeg.
Dit klopt uiteraard. Eventjes aan toevoegen dat het metabolisme ook jouw spieren zal afbreken (waaronder de ademhalingsspieren). De hoge concentratie aan ketonlichamen gaat wel gepaard met serieus nadelige gezondheidseffecten.
Wat ik eventjes belangrijker vind is het volgende.
Suikers zijn slechts één vorm van koolhydraten. Uit zetmeel (een andere vorm van koolhydraten wat oa in aardappelen en brood zit) kan jouw lichaam ook makkelijk glucose vrijzetten. Uit cellulose kunnen de bacteriën in onze darmen weer glucose vrijzetten.
We kunnen dus perfect zonder de simpele suikers die gebruikt worden om iets te zoeten.
Je moet het ook weer niet overdrijven en helemaal geen suiker willen gebruiken, je mag ook een beetje genieten af en toe. Het gaat er om dat je niet te vaak op een dag iets met suiker eet en goed jouw tanden poetst.
Wat het dik worden betreft spelen de suikers een belangrijke rol maar de meeste obese mensen doen wel meer dingen fout (te veel vet, te weinig groenten, te weinig beweging). Bij mij speelt de hoeveelheid beweging een enorme grote rol, gewoon 60-70 km per week lopen maakt voor mij al enorm veel verschil.
Als je een zware fysieke inspanning moet leveren (zoals de marathon) dan doe je er het best aan om zo'n 2 uur voor de inspanning wat pasta of aardappelen of iets dergelijks te eten en een kwartier voor tijd de simpele suikers (zoals een mars). Dit omdat het één veel sneller beschikbaar is dan het ander.
Wat veel mensen willen is een minder ongezond product zonder daarvoor hun lifestyle te hoeven veranderen.
Kijk, daar zit nu het grote probleem bij veel mensen. Ze zijn zo strontverwend dat ze nergens moeite voor willen doen en willen dan de meest onmogelijke dingen.
Als het zou kunnen dan zouden ze ook nog gaan eisen dat ze athletisch zouden zijn zonder ooit iets aan sport te doen
Met al die
mogelijke bijwerkingen van aspartaam neem ik liever niet het risico, dat ze het eerst maar eens goed onderzoeken aangezien het aspartaam geen natuurlijke voedingsstof is maar uit het laboratorium komt. Geef mij dan maar gewoon suiker, dan krijg ik in ieder geval een duidelijk signaal van mijn lichaam wanneer ik te veel eet doordat ik zwaarder wordt en kan ik op tijd ingrijpen.
Alleen al het stoppen met suikergebruik is een zware zware opgave
Suiker is zeer verslavend en ongezond voor het lichaam
Het onderscheidt de kerels van de jongens
En of light cola vies smaakt lijkt nogal persoonlijk - sommige mensen walgen ervan, anderen proeven geen storend verschil.
Dat is waar. Ik heb echter nog nooit iemand horen zeggen dat hij light lekkerder vind
Maar inderdaad, er zijn mensen die geen last hebben van die kenmerkende bijsmaak van aspartaam (beetje bitter of iets dergerlijks, in ieder geval vind ik het gruwelijk vies).
Dingen als light boter, chips, ijs, bier en dergelijke zijn een ander verhaal. Die leveren vaak maar 1/3e minder aan calorien, dus als je daar 2x meer van gaat eten ben je uiteindelijk slechter af. Bovendien wordt vet vaak vervangen door koolhydraat (voor de consistentie), en je kunt je afvragen of dat wenselijk is.
Ik gebruik alpro soya minarine. Weinig calorieën maar geen aspartaam. Ik smeer er echter veel meer van dan wanneer ik margarine zou gebruiken.
Die light-chips vind ik een probleem omdat lay's (smiths) bepaalde smaken alleen maar in light maakt. Ik wil die aspartaam niet maar wel incidenteel wat chips eten (enkel bij feestjes, ik koop het niet omdat ik anders tot mijn verbazing na een kwartier de zak al leeg heb gegeten
)