Benm
Artikelen: 0

Re: Aspartaam

FE3333 schreef:Dus de vraag waarom er geen enkele studie gepubliceerd zou zijn in een blad van enig nivo waaruit blijkt dat normale doses aspartaam in mensen kanker veroorzaken, heeft niets met al dan niet schadelijkheid van aspartaam (gevolg) te maken, maar met degenen die studies en publikaties verrichten (oorzaak): hun motieven om wel of niet onderzoek te zoen.

Omdat iets niet in een boek/publikatie staat, wil nog niet zeggen dat het waar kan zijn: het duidt slechts een geloofsovertuiging !
De normale gang van zaken in de wetenschappen hoeven we hier denk ik niet te gaan doorspreken.

In de publicaties zijn echter WEL studies te vinden waaruit blijkt dat GEEN verband kan worden aangetoond.

Uiteraard zou het kunnen dat alle resulaten waaruit een relatie tussen aspartaam en kanker blijkt te bestaan verdonkermaand zijn, maar dat vind ik meer werk voor conspiracy-theoristen.
albert davinci

Benm schreef:
FE3333 schreef:
Dus de vraag waarom er geen enkele studie gepubliceerd zou zijn in een blad van enig nivo waaruit blijkt dat normale doses aspartaam in mensen kanker veroorzaken, heeft niets met al dan niet schadelijkheid van aspartaam (gevolg) te maken, maar met degenen die studies en publikaties verrichten (oorzaak): hun motieven om wel of niet onderzoek te zoen.

Omdat iets niet in een boek/publikatie staat, wil nog niet zeggen dat het waar kan zijn: het duidt slechts een geloofsovertuiging !
De normale gang van zaken in de wetenschappen hoeven we hier denk ik niet te gaan doorspreken.

In de publicaties zijn echter WEL studies te vinden waaruit blijkt dat GEEN verband kan worden aangetoond.

Uiteraard zou het kunnen dat alle resulaten waaruit een relatie tussen aspartaam en kanker blijkt te bestaan verdonkermaand zijn, maar dat vind ik meer werk voor conspiracy-theoristen.
Kan jij bronnen geven van de betreffende artikels. Ik ben in de 1ste plaats al benieuwd naar hoe oud de artikelen zijn en hoe professioneel het onderzoek is gedaan.

Stel dat er inderdaad een factor 10 wordt ingebouwd door de voedselautoriteit en (zeer hypothetisch) deze autoriteit een goed overzicht heeft over de buitenlandse producten en daar ook invloed op zou kunnen uitoefenen.

Dan nog zou het zo maar kunnen dat het gebruik van die stof in een paar jaar tijd met een factor 10 toeneemt, toch?

In hoeveel producten zit er nu nog gewoon suiker? Als ze dat allemaal gaan vervangen door aspartaam (Joost mag weten waarom, ik vind het enorm vies smaken) dan zou die stijging wel eens groter kunnen zijn dan verwacht.

Het onderzoek naar dit stofje is nog maar net begonnen. Het is met enige extrapolatie vanuit het verleden niet ondenkbaar dat we nog lang niet alle risico's er van in kaart hebben kunnen brengen.

Bottomline: aspartaam is een synthetische stof en ook nog eens een dipeptide wat veel invloed kan uitoefenen op ons lichaam (eiwitten zijn bouwstoffen, neurotransmitters, enzymen, metabolieten enz.). Beter eerst goed onderzoeken en dan pas eventueel dat stofje massaal in de voedingsmiddelen gaan stoppen.
Ik ben gek op complottheorieën :)

In alle ernst, als bedrijven veel geld kunnen verdienen met zo'n stofje en de FDA zouden omkopen, kunnen we met 99,9% zekerheid uitsluiten dat dit gebeurd?

In Californië was er zo'n 6-7 jaar geleden toch fraude op het hoogste internationale machtsniveau (Bush jr. en zijn familie).

De Nederlandse wetenschappers moeten gewoon zelfstandig grondig onderzoek doen.
FE3333

Ik ben gek op complottheorieën In alle ernst, als bedrijven veel geld kunnen verdienen met zo'n stofje en de FDA zouden omkopen, kunnen we met 99,9% zekerheid uitsluiten dat dit gebeurd ?In Californië was er zo'n 6-7 jaar geleden toch fraude op het hoogste internationale machtsniveau (Bush jr. en zijn familie). De Nederlandse wetenschappers moeten gewoon zelfstandig grondig onderzoek doen.

"The FDA: a criminal organisation"

http://www.newstarget.com/020783.html
" I shall not commit the fashionable stupidity of

regarding everything I cannot explain as fraud "

< Carl Jung
Revolution

De oplossing wat aspartaam betreft: gewoon geen frisdrank meer drinken! Ik drink al meer dan een half jaar geen frisdrank, alleen water, melk en sapjes, en ik HOEF die troep niet eens meer. Suiker (of aspartaam-)water met wat chemische troep. Pff, 'sinaasappelextracten', haha, vast.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.
JanMeut

albert davinci schreef:En daar zit het probleem. Wat is een normale dosis?  

De normale dosis wordt steeds hoger doordat aspartaam in steeds meer producten wordt gebruikt.
En ook daar is in die onderzoeken gewoon rekening mee gehouden.

Aspartaam is een van de best onderzochte stoffen die er bestaat, waarschijnlijk zijn er diverse producten die de mens al eeuwen eet/drinkt die wel schadelijk zijn, maar niet of onvoldoende onderzocht zijn.
β-Damascenon en maneschijn
Benm

Aspartaam is een van de best onderzochte stoffen die er bestaat, waarschijnlijk zijn er diverse producten die de mens al eeuwen eet/drinkt die wel schadelijk zijn, maar niet of onvoldoende onderzocht zijn.
Daarvan ben ik overtuigd, maar de wetgeving op dat gebied is gewoon krom. Voor synthetische toevoegingen gelden strenge eisen waarin hele grote veiligeidsmarges (bijv 100x) worden gehanteerd.

Natuurlijke producten gooit men min of meer 'zo op de markt', zonder te weten welke stoffen daar allemaal inzitten, en al helemaal zonder die individueel op veiligheid te testen.

Probleem met die veiligheidsmarges is dat de testen heel idioot worden. Zou je 100 gram suiker per dag normaal achten (en dat is het zeker wel), moest je testen met 10 kilo per dag... en dat overleefd niemand.
albert davinci

Daarvan ben ik overtuigd, maar de wetgeving op dat gebied is gewoon krom. Voor synthetische toevoegingen gelden strenge eisen waarin hele grote veiligeidsmarges (bijv 100x) worden gehanteerd.  

Natuurlijke producten gooit men min of meer 'zo op de markt', zonder te weten welke stoffen daar allemaal inzitten, en al helemaal zonder die individueel op veiligheid te testen.  
Ons lichaam heeft zich al enorm lang evolutionair kunnen aanpassen aan natuurlijke producten. Wel is het een probleem dat we van bepaalde natuurlijke stoffen (vetten, suikers) veel te veel binnenkrijgen doordat we ze concentreren in onze voedingsmiddelen met als gevolg gaatjes, obesitas enz.

Ik vind het normaal dat ze met synshetische stoffen voorzichtiger zijn omdat we ze zomaar van de ene op de andere dag gaan eten zoals met aspartaam het geval was.
Benm

Ik vind het normaal dat ze met synshetische stoffen voorzichtiger zijn omdat we ze zomaar van de ene op de andere dag gaan eten zoals met aspartaam het geval was.
Nouja, het is ook wel zo dat bijv bepaalde groentes en vruchten in korte tijd geintroduceerd zijn, zonder heel goed op de veiligheid te letten... ik zou het 'natuurlijk' zijn van een stof niet zo snel een kwalificatie voor veiligheid noemen, ook veel vergiften zijn 100% natuurlijk in oorsprong.

1 reden om een voedingsstof minder streng te keuren kan zijn dat deze lichaamseigen is, op basis daarvan zou je kunnen stellen dat bijv veel suikers niet heel gevaarlijk -kunnen- zijn.

Wat aspartaam betreft kun je je sowieso afvragen hoe onnatuurlijk het eigenlijk is. Feitelijk is het niet meer dan een dipeptide met een methylverestering aan 1 kant. Ik vraag me af hoe ondenkbaar is dat soortgelijke producten gewoon in de spijsvertering voorkomen bij het afbreken van eiwitten uit voedsel...
JanMeut

Wat aspartaam betreft kun je je sowieso afvragen hoe onnatuurlijk het eigenlijk is. Feitelijk is het niet meer dan een dipeptide met een methylverestering aan 1 kant. Ik vraag me af hoe ondenkbaar is dat soortgelijke producten gewoon in de spijsvertering voorkomen bij het afbreken van eiwitten uit voedsel...
Maar dat is nooit het punt geweest, uiteraard komt aspartaam altijd al in de voeding van mensen voor. Het punt (en daarom is er wel uitgebreid onderzoek naar gedaan) is dat er door massaal gebruik van aspartaam een heleboel meer van dit dipeptide in je lichaam komt dan onder puur natuurlijke omstandigheden te verwachten is. Dan zijn schadelijke effecten misschien wel minder waarschijnlijk, maar niet uitgesloten.

Maar je hebt gelijk, waarom worden kumquats, lichi's en ugli's niet grondig onderzocht nu ze "massaal" gegeten worden en aspartaam wel? Ik houd het maar op chemofobie (maar dat is wel een stokpaardje van me, dus denk er vooral het jouwe van).
β-Damascenon en maneschijn
Jap

Peer reviewed? Dat zegt toch niet alles, vergelijk de peer reviewed study's over aspartaaam gefinancierd door de aspartaam producerende bedrijven eens met de onafhankelijke peer reviewed studys over aspartaam.

http://www.dorway.com/peerrev.html

Behoorlijk schokkend dacht ik zo.

Vind echt alles wat je maar kan bedenken over aspartaam op de volgende website

http://www.dorway.com

Overdosis resulteerd dus echt niet alleen in diaree!!!!

Een goede vriend van mij is straaljager piloot, hij mag absoluut geen aspartaam nuttigen omdat dit zijn hersenen behoorlijk negatief beinvloed en dus effect heeft op zijn vlieggedrag.

Toch vreemd dat hier geen ruchtbaarheid aan gegeven word.

We worden allemaal vergifftigd en het word nog erger maar hier zal ik een nieuw topic voor openen, hint Codex Alimentarius de grootste bedreiging van de mensheid.
Kite high or stay low!
albert davinci

Een goede vriend van mij is straaljager piloot, hij mag absoluut geen aspartaam nuttigen omdat dit zijn hersenen behoorlijk negatief beinvloed en dus effect heeft op zijn vlieggedrag.
Wil je eens iets doen? Vraag eens aan jouw vriend waarop hij dat baseert. Waarom denkt hij/weet hij dat aspartaam een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van zijn hersenen? Van wie heeft hij dat gehoord? In welk boek/schrift heeft hij het gelezen?

Zo komen we een stuk verder.

Nu, ik ken jouw vriend niet en het zou best waar kunnen zijn. Een probleem met hearsayinformatie (de neef van de buur van mijn neef zegt dat..., mijn vriend zegt dat...en hij heeft het weer van een andere vriend gehoord) is dat veel mensen de informatie opnemen zonder bronnen te checken en dan ook nog eens doordat ze het niet goed begrijpen die informatie verkeerd interpreteren en zo een andere boodschap doorgeven.

Op mijn oude middelbare school deden we eens zo'n testje. De leraar fluisterde iets in een leerling zijn oor en vervolgens moest elke leerling het fluisteren aan een andere leerling. Ik geloof dat de informatie hooguit door de pak hem beet eerste 10 leerlingen correct werd doorgegeven. Wat de laatste leerling zei klopte van geen kanten meer.

Dus, ik ben benieuwd naar de antwoorden van jouw vriend.

Nu, ofdat aspartaam wel of niet gevaarlijk is, zolang er nog onduidelijkheid over bestaat mijd ik het maar gewoon. Better safe than sorry.

Verborgen inhoud
Ik wilde ook graag straaljagerpiloot worden maar ik ben 1m98 groot en bijziend, bovendien ben ik ook nog pacifistisch. Maar man, wat lijkt het me kicken om met zo'n machine te vliegen en ook nog eens kans te hebben om astronaut te worden. :D
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.
Jap

Dit kwam van de luchtmachtleiding maar Ik zal er nog eens dieper op ingaan met hem als hij terug is.
Kite high or stay low!

Terug naar “Geneeskunde”