Benm schreef:FE3333 schreef:
Dus de vraag waarom er geen enkele studie gepubliceerd zou zijn in een blad van enig nivo waaruit blijkt dat normale doses aspartaam in mensen kanker veroorzaken, heeft niets met al dan niet schadelijkheid van aspartaam (gevolg) te maken, maar met degenen die studies en publikaties verrichten (oorzaak): hun motieven om wel of niet onderzoek te zoen.
Omdat iets niet in een boek/publikatie staat, wil nog niet zeggen dat het waar kan zijn: het duidt slechts een geloofsovertuiging !
De normale gang van zaken in de wetenschappen hoeven we hier denk ik niet te gaan doorspreken.
In de publicaties zijn echter WEL studies te vinden waaruit blijkt dat GEEN verband kan worden aangetoond.
Uiteraard zou het kunnen dat alle resulaten waaruit een relatie tussen aspartaam en kanker blijkt te bestaan verdonkermaand zijn, maar dat vind ik meer werk voor conspiracy-theoristen.
Kan jij bronnen geven van de betreffende artikels. Ik ben in de 1ste plaats al benieuwd naar hoe oud de artikelen zijn en hoe professioneel het onderzoek is gedaan.
Stel dat er inderdaad een factor 10 wordt ingebouwd door de voedselautoriteit en (zeer hypothetisch) deze autoriteit een goed overzicht heeft over de buitenlandse producten en daar ook invloed op zou kunnen uitoefenen.
Dan nog zou het zo maar kunnen dat het gebruik van die stof in een paar jaar tijd met een factor 10 toeneemt, toch?
In hoeveel producten zit er nu nog gewoon suiker? Als ze dat allemaal gaan vervangen door aspartaam (Joost mag weten waarom, ik vind het enorm vies smaken) dan zou die stijging wel eens groter kunnen zijn dan verwacht.
Het onderzoek naar dit stofje is nog maar net begonnen. Het is met enige extrapolatie vanuit het verleden niet ondenkbaar dat we nog lang niet alle risico's er van in kaart hebben kunnen brengen.
Bottomline: aspartaam is een synthetische stof en ook nog eens een dipeptide wat veel invloed kan uitoefenen op ons lichaam (eiwitten zijn bouwstoffen, neurotransmitters, enzymen, metabolieten enz.). Beter eerst goed onderzoeken en dan pas eventueel dat stofje massaal in de voedingsmiddelen gaan stoppen.
Uiteraard zou het kunnen dat alle resulaten waaruit een relatie tussen aspartaam en kanker blijkt te bestaan verdonkermaand zijn, maar dat vind ik meer werk voor conspiracy-theoristen.
Ik ben gek op complottheorieën
In alle ernst, als bedrijven veel geld kunnen verdienen met zo'n stofje en de FDA zouden omkopen, kunnen we met 99,9% zekerheid uitsluiten dat dit gebeurd?
In Californië was er zo'n 6-7 jaar geleden toch fraude op het hoogste internationale machtsniveau (Bush jr. en zijn familie).
De Nederlandse wetenschappers moeten gewoon zelfstandig grondig onderzoek doen.