Het klopt wel dat een christelijke school het recht heeft om leerlingen te wijgeren, gebaseerd op het geloof. Wat hier wordt vergeten is, dat veel allochtone ouders hun kinderen juist wel op een christelijke school willen hebben. Waarom? Omdat deze (hoe gek het mag klinken) jouw argument gebruiken: " Wij willen niet dat ons kind op een school met zoveel zwarten/ buitenlanders zit."albert davinci schreef:Veel christelijke scholen zijn enkel officieel in naam christelijk omdat ze dan hun school wit kunnen houden. Immers, openbare scholen moeten alle leerlingen aannemen, zogauw een school zichzelf christelijk noemt mogen ze leerlingen weigeren.
Veel scholen maken dan ook gretig misbruik van het etiket christelijk om leerlingen te kunnen weigeren en het aantal allochtonen beperkt te houden zodat hun school niet te veel leerlingen heeft met een taal/onderwijs/opvoeding-achterstand.
Ofdat dat nu volgens de letter van de wet de enige officiële reden is dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de scholen er mee wegkomen om een leerling zonder opgaaf van reden(en) te weigeren.Het klopt wel dat een christelijke school het recht heeft om leerlingen te wijgeren, gebaseerd op het geloof.
Precies. Ik zou exact dezelfde keuze maken als ouder, tuurlijk wil je het beste onderwijs voor jouw kind.Omdat deze (hoe gek het mag klinken) jouw argument gebruiken: " Wij willen niet dat ons kind op een school met zoveel zwarten/ buitenlanders zit."
Dat is duidelijk.Dat er taalachterstand is, heeft m.i. zuiver met het feit te maken - dat had je al eerder aangehaald dacht ik - dat de kinderen thuis hun moedertaal (of hun moeders moedertaal) spreken. Vandaar ook de kreet van Mark Rutte "Taalschool na de basisschool" (of iets in die strekking).
Hier ben ik het absoluut niet mee eens.Thuis praten ze gewoon Turks of Marokkaans waardoor het kind te weinig met het Nederlands in aanraking komt.
De grootste factor is 'instelling'.De Surinamers doen het toch ook nog altijd minder goed dan de autochtone Nederlanders ondanks dat we dezelfde taal spreken. Het heeft blijkbaar ook met de cultuur en nog andere factoren te maken.
Ik zeg dan ook nadrukkelijk dat niet alle allochtoonse gezinnen dat doen.Bij ons in de buurt woonde vroeger een groot Italiaans gezin.
Thuis spraken ze heel veel Italiaans. Ze kregen zelfs extra Italiaanse les na de school. De kinderen en zelfs de ouders praten heel goed Nederlands.
Hoe wil je dit vorm geven zonder vooroordeel? Hoeveel tijd wil je hier voor uittrekken? Een religie leren kennen tot het niveau waarop iemand een geïnformeerde keuze kan maken is niet in een paar weken te doen. Er is binnen het onderwijs slechts tijd een oppervlakkige besprekingZou het niet beter zijn om de kinderen wat bij te brengen van elke of iig de grootste religies? Zo is het niet echt gekoppeld aan 1 religie maar krijgen de kinderen wel de kans om in te zien wat religie inhoud en kunnen ze zelf veel beter kiezen welke religie voor hun het beste is
Dat is het onvermijdelijke gevolg van een oppervlakkige bespreking en ik vermoed dat deze uitkomst jouw voorkeur zou hebben.of erachter komen dat alle religies onzin zijn en nergens voor kiezen natuurlijk.
je zit jaaaaaren op school, dus dat is geen probleem [rr]Een religie leren kennen tot het niveau waarop iemand een geïnformeerde keuze kan maken is niet in een paar weken te doen.
dat zou in de opleiding van leraren moeten zitten.Hoe wil je dit vorm geven zonder vooroordeel?
nee zeker niet, zo ontstaan vooroordelen en ontbreekt kennis over 1 van de grootste onderwerpen van deze wereld.ls we dan toch scholen moeten hebben dan zou ik liever willen zien dat ze religie, politiek en filosofie links zouden laten liggen.
Die tijd kan volgens mij beter besteed worden. Laat ideologie en cultuur maar aan de ouders over.je zit jaaaaaren op school, dus dat is geen probleemEen religie leren kennen tot het niveau waarop iemand een geïnformeerde keuze kan maken is niet in een paar weken te doen.
Sure. Ik heb daar geen enkele vertrouwen in.dat zou in de opleiding van leraren moeten zitten.Hoe wil je dit vorm geven zonder vooroordeel?
1? Je bedoeld nu zeker filosofie? [rr] Mijn ervaring met filosofie docenten is niet zo heel positief. Filosofie is een leuk onderwerp op te bestuderen en om er mee bezig te zijn. Waarschijnlijk had ik het naast taal en wiskunde gezet als ik niet persoonlijk les er in had gehad... Wellicht dat het aan mijn docenten lag maar filosofie is als schoolvak niet te geven. Je leert er geen filosofie of zelfs maar iets wat lijkt op redeneren.nee zeker niet, zo ontstaan vooroordelen en ontbreekt kennis over 1 van de grootste onderwerpen van deze wereld.ls we dan toch scholen moeten hebben dan zou ik liever willen zien dat ze religie, politiek en filosofie links zouden laten liggen.
die kunnen er alleen maar partijdig over zijn, geen optie.Die tijd kan volgens mij beter besteed worden. Laat ideologie en cultuur maar aan de ouders over.
Sure. Ik heb daar geen enkele vertrouwen in.[/quote[
want...
ik bedoelde trouwens religie en politiek [rr]
het feit dat ideeën er niet toe doen is het hele probleem, waar blijft die nieuwschierigheid?? niks meer doet dan oude kennis in je kop stampen en that's it (dat is het ook vaak) dan kom je niet vooruit, die meningen en ideeën zijn het allerbelangrijkst, dan ga je vooruit en begin je pas echt met leren. oude, voorgekauwde stuff in je opnemen en toepassen is lang niet het enigste, er moet vooruitgang komen en dat begint al op school.